اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرداخت پارکت

پس از انتخاب کف پوش مناسب برای خانه یا محل کار، نکته ای که باید مد نظر قرار داد تعمیر و نگهداری صحیح آن است. تعمیر و نگهداری هر نوع کف پوشی با توجه به جنس و ویژگی های آن متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تکنیک ها، نحوه نگهداری و پولیش پارکت را آموزش دهیم که یکی از انواع کف پوش پرطرفدار است.

آموزش پولیش کاری پارکت

پارکت یکی از زیباترین انواع کف پوش بوده و حفظ زیبایی آن یکی از دغدغه های اساسی کسانی است که کف پوش چوبی دارند. استفاده از روغن، لاک پارکت یا دستگاه سنباده از روش های مختلفی است که می توانید به کمک آن خانه تان را مثل روز اول زیبا کنید.

روش ها و محصولات مختلف پرداخت کف پوش چوبی

لاک پارکت

لاک پارکت طیف مختلفی داشته و از جلوه مات تا براق و حتی مقاوم در برابر اشع UV را شامل می شود که با توجه به سلیقه و نوع کاربرد می توانید محصول مناسب برای کار خود را انتخاب و خریداری کنید. پایه این محصول پلی اورتان بوده و بعد از اجرا روی سطح، لایه ای محافظ روی آن ایجاد می کند که مانعی در برابر گرد و خاک و رطوبت است. دوام لاک پارکت بسیار بالا بوده و کف پوش چوبی شما را تا چند سال از تعمیر یا پرداخت مجدد بی نیاز می کند. تمام ویژگی های ذکر شده، این محصول را برای استفاده در مکان های پر تردد ایده آل کرده است.

برای اجرای این محصول روی پارکت به تجهیزات خاصی نیاز ندارید و تنها با غلتک می توانید آن را روی سطح بزنید. هم چنین تمیز کردن سطح کف پوشی که با لاک پارکت پرداخت شده بسیار آسان است و به راحتی با یک پارچه مرطوب قابل انجام است. اگرچه این نوع پراخت در برابر آب مقاوم است اما این به معنای ضد آب بودن آن نیست. از دیگر نقاط ضعف این محصول قابلیت خراشیده شدن آن است؛ به همین جهت برای کسانی که حیوان خانگی دارند اصلا گزینه مناسبی نیست.

روغن پارکت

روغن جلا و دیگر محصولات روغنی که برای محافظت و پرداخت پارکت استفاده می شوند کاملا در چوب نفوذ می کنند و علاوه بر سطح از بافت آن هم محافظت می کنند. این محصول شباهت زیادی به واکس داشته و رنگ چوب را طبیعی و روشن تر و بافت آن را برجسته تر نشان می دهد. از مهم ترین مزایای این محصول در مقایسه با لاک پارکت دوام بالا و افزایش مقاومت پارکت در برابر خراشیدگی است.این محصول در برابر آب مقاوم نبوده و نیاز است هر سال یا دو سال یک بار مجددا کف پوش چوبی را پرداخت کنید تا جلوه طبیعی خود را حفظ کند.

ساب پارکت

یکی دیگر از را ه های حفظ زیبایی و ایجاد جلوه ای زیبا برای کف پوش، لایه برداری از سطح پارکت است که اصطلاحا به آن ساب پارکت هم گفته می شود. برای این کار دستگاه ه و ابزارآلات پولیش مختلفی در بازار موجود است که باید با توجه به نوع و میزان سختی پارکت از وسیله مناسب استفاده کنید.

دستگاه سنباده زن مداری برای کسانی که می خواهند خودشان کار پرداخت پارکت را انجام دهند یا افراد مبتدی مناسب است. اگرچه استفاده از این دستگاه در مقایسه با استفاده از سنباده زن استوانه ای یا U شکل زمان بیشتری می برد اما مهم این است که برای استفاده از سنباده زن نواری نیاز نیست تجربه داشته باشید و مهم تر این که دستگاه سنباده زن مداری هیچ آسیبی به کف پوش خانه نمی رساند.

اگرچه استفاده از دستگاه سنباده زن مداری راحت است اما هنگام کار با آن مانند بقیه دستگاه ها باید مراقب باشید. هنگامی که دستگاه سنباده را روی زمین قرار می دهید با سرعت کامل آن را حرکت دهید. البته دستگاه را نباید بیش از حد سریع حرکت دهید و فراموش نکنید هنگامی که دستگاه روی زمین قرار دارد آن را خاموش نکنید. هر کدام از این اشتباهات ممکن است به کف پوش آسیب رسانده و روی آن خراشیدگی دایره ای شکل ایجاد کند.

آموزش پرداخت پارکت

پس از آشنایی با محصولات و روش های پرداخت چوب نوبت آن رسیده تا با نحوه کار و چگونگی پرداخت چوب آشنا شوید. پیش از هر کاری باید نوع کف پوش چوبی و ماده ای که قبلا از آن برای پرداخت پارکت استفاده شده را مشخص کنید تا برای پرداخت مجدد هم از محصول مناسب استفاده کنید. در صورتی که از یک محصول اشتباه استفاده کنید مشکلاتی زیادی به بار خواهد آمد از جمله بیش از حد براق شدن پرداخت یا کدر شدن آن و در نتیجه خراب شدن ظاهر پارکت.

امتحان کردن ماده پرداخت پارکت

قدم اول برای پرداخت پارکت آن است که نوع چوب پارکت و رنگ یا روغنی که قبلا با آن پرداخت شده را بدانید. اگر نوع پرداخت رنگ و روغن روی کف پوش چوبی را نمی دانید بهترین کار آن است که قسمتی از آن را که زیاد محسوس نیست با چاقوی تیزی بخراشید.

اگر لایه پرداختی لکه دار شد اما هیچ ماده خاصی تراشیده نشد کف پوش شما با رنگ های نافذ مانند روغن پارکت پرداخت شده است. بنابراین باید به جای پولیش باید از واکس چوب استفاده کنید. اما اگر مواد پرداخت کف پوش تراشیده شد برای پرداخت آن از رنگ یا لاک استفاده شده است و برای پرداخت مجدد آن باید از پولیش استفاده کنید.پیشنهاد می شود قبل از پولیش کامل کف پوش ابتدا آن را روی قسمتی کوچکی از آن امتحان کنید.

پارکت را تمیز کنید

در این مرحله ابتدا باید اتاق را خالی کنید تا راحت تر بتوانید آن را تمیز کنید. سپس با استفاده از جارو دستی یا برقی کف را جارو زده و با محلول شوینده مخصوص پارکت یا ترکیبی از آب و مایع ظرف شویی تی بکشید تا تمام گردوغبار و آلودگی ها از بین برود. سپس با زمین شوی تمیز و مرطوب آن را تی بکشید تا تمام مواد شوینده روی کف پوش کاملاً پاک شود.

در نهایت با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید.حفظ نظافت و پاکیزگی محیط هنگام زدن لایه محافظ یا روغن جلا روی کف پوش از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اگر هنگام کار و قبل از خشک شدن کامل ماده پرداخت، گردو غبار روی سطح بنشیند نمای نهایی کار را خراب می کند.برای حفظ سلامتی خود و دیگران، حتما حین کار از ماسک استفاده کنید و سعی کنید تا امکان چرخش و تهویه هوا را فراهم کنید.

حفاظت از قرنیز و دیوار

برای جلوگیری از آسیب به رنگ دیوار و کثیفی آن حتما قبل از شروع پرداخت پارکت، قرنیز و قسمت پایین دیوارها را با کاغذ یا مقوا بپوشانید.

سنباده زدن پارکت

این مرحله برای هم سطح کردن کف پوش های غیر هموار و ناصاف باید انجام شود. در صورتی که کف پوش شما نیازی به این مرحله ندارد سراغ پرداخت آن بروید. اما اگر نیاز به سنباده زدن دارد با ما همراه باشید تا در ادامه مراحل آن را بخوانید.سنباده یا ساب کف که معمولا با استفاده از دستگاه سنباده زن انجام می شود در سه مرحله اجرا می شود که عبارتند از ساب اولیه، متوسط و نهایی.

ساب اولیه

در ابتدا سطح کف پوش را با سنباده با درجه سختی 40 به صورت مستقیم یا مورب با توجه به طرح پارکت سنباده بزنید.

ساب متوسط

پس از برطرف شدن پستی و بلندی ها، سطح کار را با سنباده با درجه سختی 60 یا 80 سنباده بزنید و سعی کنید تا خطوط سنباده اولیه را از بین ببرید. سپس سطح کار را تمیز کنید و کف پوش را بررسی کنید تا اگر فرورفتگی دارد آن را با بتونه پر کنید. برای پر کردن فرورفتگی ها با بتونه ابتدا باید بتونه مناسب و مخصوص پارکت تان را تهیه کنید تا با کف پوش شما سازگار باشد. پس از تهیه بتونه مناسب آن را روی سطح کار ریخته و با کاردک به صورت یکنواخت پخش کنید تا تمام منافذ را کاملا پر کند.

ساب نهایی

پس از خشک شدن بتونه، سطح کار را با سنباده 80 سنباده بزنید تا بتونه اضافی از روی کف پوش کاملا پاک شود. در قدم بعدی تمام کف پوش و گوشه ها را با سنباده 100 سنباده زده و خطوط روی کار را تا حد امکان محو کنید. در آخر با استفاده از سنباده 120 تمام سطح کف پوش را در جهت بافت الیاف چوب سنباده بزنید.

پرداخت پارکت

پس از پایان سنباده زنی کف نوبت اجرای پوشش نهایی و پرداخت پارکت است. در این مرحله مقداری از پولیش پارکت را به شکل S روی پارکت ریخته و با استفاده از فرچه هایی نرم یا تی زمین شوی مواد پولیش را در جهت رگه های چوب به سمت جلو و عقب بکشید و حباب های ایجاد شده را صاف کنید.

نکته ای که در این مرحله باید مدنظر قرار دهید جهت حرکت است؛ باید مواد را در مسیرهایی عمود بر هم و به صورت رفت و برگشتی روی محدوده ای کوچک (100 الی 150 سانتیمتر) پخش کنید تا بهتر بتوانید ماده پرداخت را که به کار برده اید کنترل کنید. سعی کنید تمام قسمت های پارکت را به لایه ای نازک از رنگ روغن یا پولیش آغشته کنید تا زود خشک شود سپس در صورت نیاز لایه ای دیگر روی آن بزنید.

خشک شدن ماده پراخت پارکت

حداقل یک ساعت بعد از پولیش کاری به داخل اتاق رفت وآمد نداشته باشید و تا یک روز وسایل را به اتاق برنگردانید. برای جلوگیری از خراشیدگی مبلمان را روی کف نکشید و برای جابجا کردنشان آن ها را از روی زمین بلند کنید.

پس از پرداخت پارکت بهتر است به نکاتی توجه کنید تا کف پوش چوبی خانه تان تمیز و براق باقی بماند. برای این کار می توانید از پادری جلوی درب ورودی استفاده کنید تا مانع ورود آلودگی و گردوغبار به داخل اتاق شود. اگر کف آشپزخانه هم چوبی است جلوی سینک حتما از پادری یا قالیچه استفاده کنید تا جلوی چکیده شدن آب را بگیرید.

نظافت روزانه و جارو کشیدن هفتگی را ادامه دهید و در ماه یک بار کف را به طور کامل تمیز کنید. از محلول های شستشوی خانگی از جمله سرکه رقیق شده یا آمونیاک استفاده نکنید؛ زیرا این محلول ها پارکت را کدر می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>