اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


 بیسکوییت زن


دستگاه بیسکوییت زن چیست؟

بیسکویت یکی از انواع ابزار نجاری است که از آن برای اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر استفاده می شود. این دستگاه تیغه دایره شکل داشته که برای برش به شکل هلال به کار می رود.از این دستگاه برای هرگونه اتصال چوبی مانند اتصال لبه به لبه، اتصال فارسی، اتصال تی و اتصال گوشه ای استفاده می شود.

اتصال چوبی بیسکوییتی با اندازه ی مناسب گزینه ی بسیار دقیق و مستحکمی برای این کارهای نجاری هستند به خصوص اگر برای ایجاد شیارهای داخل چوب از دستگاه اتصال زن استفاده شود.این دستگاه را هرمان استینر برای اولین بار در سال 1956 در سوئیس اختراع کرد و در سال های بعد شکل پیشرفته آن ساخته شد.

بیسکوییت و اتصال بیسکوییتی چیست؟

بیسکوییت ها معمولاً از چوب راش تهیه می شوند و در قطعه های باریک و بیضی شکلی تراشیده و فشرده شده اند. هنگامی که بیسکوییت ها دقیقا در بین شیارهایی که توسط دستگاه بیسکوییت زن ایجاد شده چسبانده می شود تورم حاصل از رطوبت چسب، اتصال را محکم می کند.بیسکوییت ها معمولاً در سه سایز تولید می شوند:بیسکوییت چوبی سایز 0، بیسکوییت چوبی سایز 10 و بیسکوییت چوبی سایز 20

بیسکوییت چوبی سایز 0

ضخامت این بیسکوییت 4 میلی متر، طول 50 میلی متر و عرض آن برابر 16 میلی متر است. اگرچه ضخامت این بیسکوییت بسیار کم است اما با ترکیب چسب چوب می تواند اتصالی بسیار قوی ایجاد کند.

بیسکوییت چوبی سایز 10

ضخامت این بیسکوییت 4 میلی متر، طول 55 میلی متر و عرض آن برابر 19 میلی متر است. ضخامت این بیسکوییت از بیسکوییت 0 بیشتر است به همین جهت اتصالی که می سازد محکم تر است.

بیسکوییت چوبی سایز 20

ضخامت این بیسکوییت 4 میلی متر، طول 58 میلی متر و عرض آن برابر 58 میلی متر است. به دلیل تحمل بیشتر بیسکوییت 20، از آن برای نگه داشتن طبقات کتابخانه، ساخت انواع در و پنجره استفاده می شود. تیغه بیسکوییت زن باید توانایی برش هر سه سایز را داشته باشد.

انتخاب سایز مناسب اتصال بیسکوییتی

قانون کلی این است: از بزرگ ترین سایز ممکن بیسکوییت زن استفاده کنید؛ زیرا هرچه سایز اتصال بزرگ تر باشد استحکام اتصال چوبی بیشتر است. پیشنهاد می شود در بیشتر موارد از سایز بیسکوییت سایز 20# استفاده کنید اما اگر پروژه شما باریک است بهتر است از بیسکوییت سایز کوچک استفاده کنید.

اتصال لبه به لبه

بالاترین میزان استفاده از اتصال های بیسکوییتی، اتصال لبه به لبه است؛ که اغلب برای چسباندن میز با تخته هایی در عرض های مختلف ولی با ضخامت کم و یکسان به کار می رود یعنی جایی که بیسکوییت ها با استفاده از شیارهای ایجاد شده در قسمت لبه، اتصال را برقرار می کند.برای چسباندن تخته چوب ها با عرض های مختلف تخته ها را کنار هم بچینید و هر کدام را برخلاف محور انتهایی کنار هم بگذارید تا هنگام تکان، تخته ها ثابت باشند. هنگامی که تخته ها در جای خود قرار گرفت محل های اتصال را با مداد علامت بزنید تا بیسکوییت ها همه در یک خط قرار بگیرند.

تخته ها را از هم جدا کرده و دستگاه اتصال زن خود را برای سایز مناسب تنظیم کنید. برای اتصال لبه به لبه به بیسکوییت سایز 20# احتیاج دارید. گونیای راهنما را ببه صورت عمود بر سطح روی میز قرار دهید و محل مورد نظر را با مداد علامت گذاری کنید. گونیا را تکان ندهید و شروع به اره کردن با آخرین سرعت ممکن کنید. تیغه را تا جایی که می توانید پیش ببرید و بعد آن را خارج کرده و این عمل را دوباره انجام دهید.

وقتی همه ی شیارها داخل تخته های چوب قرار گرفت، کمی چسب داخل شیار زده و بیسکوییت را داخل آن بچسبانید. همین کار را با تخته ی دیگر انجام داده و آن ها را به هم متصل کنید. برای تسهیل در کار می توانید به یکباره همه را چسب زده و در آخر کار اتصال را انجام دهید. بست ها را اندازه بگیرید تا تمام درز ها گرفته شود؛ اما مراقب فشار وارد شده به محل چسب ها باشید تا در اثر فشار چسب ها بیرون نزند و در صورت اتفاق افتادن نیز، به سرعت آن را پاک کنید تا در اتمام کار شما را دچار دردسر نکند.

انواع بیسکوییت زن

در بسیاری از اتصالات می توان از بیسکوییت های چوبی استفاده کرد. بیسکوییت ها اصولاً برای اتصالات T شکل هم استفاده می شوند؛ یعنی مواردی که قرار است انتهای یک تخته به صورت عمودی به سطح صفحه ی دیگر وصل شود.از بیسکوییت زن کوچک می توان برای اتصالات فارسی و کنجی هم استفاده کرد.

بهترین برندهای بیسکوییت زن

از بهترین برندهایی که بیسکوییت زن تولید می کنند می توان به دیوالت، ماکیتا و پرتر کابل اشاره کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حسن خدامی:
سلام این زبانه ها که همه شون یه ضخامت شدند؟ علت چیه؟ درست نوشتید؟
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>