اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ابزارآلات نجاری

نگهداری درست از ماشین آلات و ابزار ضامن طول عمر آن ها است. وقتی صحبت از ابزار می شود یکی از نکاتی که اهمیت پیدا می کند، طریقه نگهداری درست از آن ها است زیرا با نگهداری درست می توان عمر و کارایی آن ها را بهبود داد.

چکاپ موتور، قطعات اتصال مخصوص، اجزای مصرفی و … همگی از اهمیت بالایی برخوردارند که باید در بررسی ها مورد توجه قرار بگیرند. هیچ کس نمی خواهد ماشین آلات و ابزار در اثر نگهداری نادرست خراب شود؛ برای این کار لازم است از ابزار به خوبی نگهداری کنیم. در ادامه به بررسی مهم ترین موارد برای نگهداری از ابزار می پردازیم:

چک کردن میزان روغن و روغن کاری صحیح

اهمیت روغن برای موتور مانند خون برای بدن است. چک کردن میزان روغن برای ماشین هایی که مدام استفاده می شوند اهمیت ویژه ای دارد ازاین رو بهتر است سطح روغن آن ها مرتباً مثلاً هفته ای یک بار بررسی شود.اجزای متحرک ماشین ها باید به خوبی روغن کاری شوند تا از کار کردن بیش ازحد موتور و آسیب های ناشی از آن جلوگیری شود. اگر ماشین به خوبی روغن کاری نشود در بلندمدت دچار فرسایش می شود و حتی ممکن است از کار بیافتد.

تیز کردن اجزای اصلی ماشین

وظیفه اصلی بعضی از ماشین ها تیز کردن، بریدن، قطعه قطعه کردن یا تکه تکه کردن است. اجزا اصلی ماشین هایی که به این منظور استفاده می شوند باید همیشه تیز باشند. اگر از اجزا اصلی این ماشین ها که اغلب تیغه، مته و کاتر است به خوبی نگهداری شود و تیز باشند برش هایی دقیق و درست روی کار ایجاد می کنند اما اگر کند باشند نمی توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و درنهایت روی قطعه کار اثر می گذارد و ممکن است نتیجه دلخواهتان حاصل نشود.

چک کردن اتصالات

خراب شدن اتصالات یا تنظیمات دستگاه از اتفاق هایی است که هیچ کس دوست ندارد برای ماشین آلات یا ابزار اتفاق بیافتد. تغییر تنظیمات دستگاه می تواند روی نتیجه کار شما اثر بگذارد و گاهی آن را خراب کند. برای چک کردن تنظیمات دستگاه کافی است چند آزمایش ساده انجام دهید و نتایج آزمایش را اندازه گیری و بررسی کنید تا از تنظیم بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. اگر تنظیمات دستگاه شما خراب شده است باید دوباره آن را تنظیم کنید تا نتیجه مطلوب ایجاد شود.

تمیز بودن ماشین آلات و ابزار

اگرچه تمیز بودن ابزار از نکاتی است که به آسانی قابل تشخیص است اما باید به طور منظم آن را بررسی کنید. با تمیز کردن دستگاه به صورت روزانه یا هفتگی مطمئن خواهید شد که دستگاه شما با حداکثر توان و کارایی کار می کند. آسیب هایی که در اثر کثیفی دستگاه اتفاق می افتد در بلندمدت باعث شکستن یا خرابی دستگاه می شود. برای مثال گرد و غبار روی دستگاه در بلندمدت موجب زنگ زدن دستگاه و درنتیجه خرابی آن می شود.

نگهداری از قطعات و لوازم جانبی

هیچ کس نمی خواهد هیچ قطعه ای در اثر سهل انگاری خراب شود. یکی از نکاتی که برای تعمیر و نگهداری ماشین ها مهم است، چک کردن تمام قطعات و لوازم جانبی دستگاه است. برای این کار باید از عمل کرد درست و نحوه قرارگیری درست اجزا در جای خود مطمئن شد.

در این مورد می توانید از حواس پنج گانه خود کمک بگیرید و مشکلات احتمالی را تشخیص دهید. صدای عجیب، بوی متفاوت یا لغزش بی جا نشانه هایی از یک مشکل می توانند باشند. بعضی از مشکلات اگر زود تشخیص داده شوند به راحتی قابل تعمیر شدن هستند. بهتر است برای این کار یک لیست تهیه کنید و تمام موارد را در آن ثبت کنید.

تدوین برنامه منظم برای نگهداری از ماشین های نجاری برحسب میزان استفاده از آن ها

بعضی افراد برای تعمیر و نگهداری ماشین ها برنامه خاصی ندارند و منتظر می مانند تا پس از خراب شدن، آن را تعمیر کنند یا قطعه آن را تعویض کنند؛ اما نکته ای که مهم است این است که اگر از ابتدا برنامه ای منظم برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات خود داشته باشید هیچ گاه تعمیر آن به تعویق نمی افتد یا فراموش نمی شود.

برنامه ای که برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات در نظر می گیرید باید برحسب میزان استفاده از آن وسیله باشد. برای مثال اگر از ماشینی هرروز 8 ساعت استفاده می کنید باید آن را هر 6 ماه یک بار چکاپ کنید اما اگر از همان ماشین به صورت سه نوبت استفاده می کنید باید هر 3 ماه یک بار یا بیشتر آن را چکاپ و در صورت لزوم تعمیر کنید. به طورکلی هرچه از ماشینی بیشتر استفاده می کنید، باید بیشتر و در فواصل زمانی کمتری آن را چکاپ، تعمیر و نگهداری کنید.

از نحوه صحیح نگهداری از ماشین آلات مطمئن شوید

هر ماشینی نحوه نگهداری خاصی دارد که باید رعایت شود. برای مثال روغن برای موتور به منزله خون برای بدن است؛ اما در صورت روغن کاری نادرست چربی و کثیفی در دستگاه جمع می شود و در بلندمدت مانع حرکت چرخ دنده ها و دیگر اجزا می شود و درنتیجه باعث وارد شدن آسیب جدی به دستگاه می شود. اگر از نحوه صحیح نگهداری از ماشین آلات مطمئن نیستید بهتر است از تکنسین یا فرد متخصص کمک بگیرید.

قطعات و لوازم جانبی ضروری را جداگانه تهیه و نگهداری کنید

بهترین کار این است که قطعه های مورد نیاز ماشین آلات و ابزار را جداگانه و پیش ازاین که لازم شود، خریداری کنید. از تکنسین یا فرد متخصص بخواهید تا لیست قطعات هر دستگاه را به طور جداگانه تهیه کند و در اختیار شما قرار دهد. البته نیازی نیست که تمام قطعات لیست را تهیه کنید، فقط کافی است تعدادی از آن ها که بیشتر مورد نیاز و ضروری است خریداری کنید. اگر قطعات را به صورت عمده تهیه کنید می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

زمانی را صرف آموزش کارمندان خود کنید

سعی کنید زمانی را صرف آموزش کارمندان خود کنید تا آن ها از تعمیرکار حرفه ای ماشین آلات راه های تعمیر و نگهداری دستگاه ها را یاد بگیرند. بهترین روش این است که زمانی که تعمیرکار مشغول تعمیر کردن ماشین است کارمندان کنار آن ها بایستند، کار آن ها را ببینند و سؤال بپرسند. با این کار به مرورزمان کارمند شما می تواند به تنهایی مشکلات ساده را حل کند و در صورت لزوم به تعمیرکار زنگ بزند.

تهیه لیست گزارش از سرویس های انجام شده روی ماشین آلات

تدوین برنامه منظم برای نگهداری از ماشین ها برحسب میزان استفاده از اهمیت خاصی برخوردار است اما مهم تر از آن ثبت اطلاعات است. این جزییات تنها به تاریخ محدود نمی شود بلکه باید اطلاعات و جزییات دقیق کاری که روی ماشین انجام شده است و قطعه ای که تعویض شده است کاملاً دقیق بیان شود. این چک لیست به خوبی نشان می دهد که کارمند شما لازم است چه نکاتی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>