اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


کولیس دیجیتال

شکل ظاهری کولیس دیجیتال

کولیس دیجیتال که به کولیس الکترونیکی نیز معروف است یکی از ابزارهای پر کاربرد اندازه گیری می باشد. این دستگاه جهت اندازه گیری های بسیار دقیق به کار می رود. این کولیس از جمله جدیدترین ابداعات مهندسین بوده که مقادیر اندازه گیری شده را بر روی یک صفحه دیجیتالی نمایش می دهد.

در انواع قدیمی تر این ابزار برای اندازه گیری باید خط کش اندازه گیری به دقت مورد بررسی قرار گرفته و اندازه آن خوانده می شد. علاوه بر این برای مشاهده اندازه کوچک فرد باید از چشمانی بسیار قوی برخوردار باشد.با این حال کولیس ورنیه به دلیل ارزانی آن نسبت به این کولیس هنوز هم محبوبترین ابزار اندازه گیری است.

همچنین این کولیس به یک باتری نیاز دارد اما کولیس های قدیمی بدون نیاز به هیچ گونه منبع انرژی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.علاوه بر این، برخلاف کولیس ساعتی و کولیس ورنیه در این کولیس از سیستم چرخ دنده و زنجیر استفاده نشده است.در کولیس های دیجیتال از یک سری سنسور های خازنی استفاده شده که عمل اندازه گیری با استفاده از لیزر و این سنسور ها صورت می گیرد.

نحوه کار این کولیس

در واقع سنسور هایی که در داخل کولیس دیجیتال قرار دارند، می توانند نوسان انرژی الکتریکی که ناشی از تغییر اندازه دهانه کولیس می باشد را تشخیص دهند.در زیر خط کش این کولیس چند صفحه مستطیلی شکل وجود دارد که بر روی مس یا شیشه نصب می شوند.

همچنین در زیر فک متحرک کولیس دیجیتال یک مدار الکترونیکی قرار دارد. این مدار به همراه صفحه مسی که در زیر خط کش اندازه گیری قرار دارد، سنسور های خازنی این کولیس را تشکیل می دهند.

با حرکت فک پایینی در امتداد خط کش صفحات مستطیلی شکل تغییر حالت داده و میزان شارژ ذخیره شده در بین صفحات تغییر می کند.با بروز این شرایط، یک سیگنال به چیپ قرار گرفته در برد الکترونیکی ارسال می شود.این سیگنال تفسیر شده و به صورت یک عدد بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

نقاط قوت کولیس دیجیتال

با استفاده از این کولیس به راحتی می تواند اندازه ها را مشاهده کرد.در کولیس های ورنیه و ساعتی فرد باید دو اندازه را خوانده و آنها را با هم تلفیق کند. به عبارت دیگر خطای انسانی تا حد امکان به حداقل می رسد.این کولیس از دقت بالایی برخوردار می باشد. برخی کولیس های می توانند با دقت 0.001 میلیمتر نیز اندازه گیری کنند.

هر زمان که بخواهید می توانید اندازه آن را در صفر قرار دهید و نیازی به کالیبره کردن مجدد آن ندارید.در کنار نمایشگر کولیس دیجیتال دکمه ای برای صفر کردن اندازه وجود دارد. می توان از این قابلیت برای محاسبه تفاوت بین دو اندازه استفاده کرد.می توان واحد اندازه گیری را تغییر داد. در این کولیس امکان تبدیل اندازه از میلی متر به اینچ و برعکس نیز وجود دارد.

با اینکه کولیس الکترونیکی به باتری نیاز دارد اما طول عمر آن زیاد است. برخی کولیس ها می توانند با یک باتری 3 تا 5 سال بی وقفه روشن بمانند.در کولیس های دیجیتال از مکانیزم چرخ دنده و زنجیر استفاده نشده است به همین دلیل در صورت ضربه دیدن آسیب جدی به آن وارد نشده و دقت اندازه گیری آن تغییری نخواهد داشت.

معایب کولیس دیجیتال

  • عدم مقاومت در برابر آب و رطوبت یکی از اصلی ترین معایب این کولیس است.
  • با این وجود برخی انواع آن طوری طراحی شده اند که در برابر رطوبت مقاوم باشند.
  • همچنین، زمانی که در شرایط آب و هوایی شدیدا سرد یا گرم قرار دارید، این کولیس دقت خود را از دست می دهد و مقدار اندازه گیری شده دیگر قابل اطمینان نخواهد بود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>