اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


غبار گیر صنعتی


سیستم های غبارگیری صنعتی

همان طور که از نام سیستم های غبارگیری صنعتی پیداست می توان گفت سیستم های غبارگیری صنعتی، هوا و گازهای مختلف را از ذرات اضافی گرد و خاک موجود در آن ها پاک می کنند و تمیز و خالص نگه می دارند. غبارگیرهای صنعتی ابتدا هوا را در داخل خود جمع آوری می کنند، بعد با استفاده از فیلتر های مخصوصی که دارند، ذرات اضافه آن را جذب کرده و هوای خالص و پاکیزه را به محیط بازمی گردانند.

اجزای سیستم های غبارگیری صنعتی

  • یک کانال که به دستگاه اصلی وصل می شود.
  • فیلترهایی برای جذب هوای آلوده در داخل دستگاه
  • یک سیستم دمنده برای ایجاد جریان هوا بین سیستم کانال ها و بدنه اصلی دستگاه
  • سیستم شستشو برای تمیز کردن فیلترها و یا مکانیزمی برای خارج کردن فیلترها

این اجزاء اجزای اصلی و مورد نیاز دستگاه های غبارگیری برای تصفیه هوا هستند. به همین دلیل این اجزاء را در تمام سیستم های غبارگیری صنعتی با کمی تفاوت می توان مشاهده کرد.

عملکرد سیستم های غبارگیری صنعتی

در کنار تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به سیستم های غبارگیری نیاز است، چرا که این سیستم ها به سلامت محیط و نیروی انسانی کمک می کنند. اگر برای غبارگیرهای صنعتی فیلترهای خوب و با کیفیتی نصب کنند، به طور تقریبی می توان گفت محیط را از وجود ذرات و تراشه ها پاک می کنند.

عملکرد این سیستم ها طوری است که یا به طور مستقیم به سیستم های مربوطه متصل می شوند یا آنکه درون خط های انتقال دهنده مثل هود قرار می گیرند. سیستم های غبارگیری صنعتی از طریق اتصال به کابینهای دستگاه ها با عمل مکش، غبارهای تولیدی را از محیط کاری خارج می کنند.

نکته ای که درباره کار غبارگیرهای صنعتی وجود دارد این است که این سیستم ها قادرند غبار های سبک و معلق در هوا را مکش کنند و توانایی رفع گرد و ذرات سنگینی که روی زمین افتاده اند را به دلیل حجیم بودن ذرات ندارند.

انواع سیستم های غبارگیری

  • فیلتر های کیسه ای یا بگ فیلتر
  • الکتروفیلتر
  • فیلتر هیبرید
  • سیکلون
  • اسکرابر

بگ فیلتر (فیلتر های کیسه ای)

بگ فیلتر (Bag Filter) از آلودگی هوا جلوگیری می کند. پروسه کاری این دستگاه طوری است که غبار به وجود آمده طی عملیات به وسیله مکنده ها وارد دستگاه که اتاق کثیف نام دارد می شود و از کیسه عبور می کند. معمولا کیسه ها جنسی از نوع الیاف هستند. غبار روی کیسه می ماند و یک هوای تمیز وارد فن می شود و در نهایت بیرون می رود.

با توجه به تجربیات به دست آمده در سیستم های غبارگیری صنعتی این سیستم قابلیت انطباق پذیری و مانور بالایی در هر نوع صنعتی از خود نشان می دهد. هم چنین به علت راندمان بالای کاری بسیار قابل اتکا می باشد. سیستم غبارگیری بگ فیلتر با نام های دیگری مثل غبارگیر کیسه ای یا غبارگیر خشک شناخته می شود.این سیستم در صنایعی هم چون کارخانه سیمان، ذوب آهن، کوره های ذوب فلزات، ریخته گری، صنایع غذایی و دارویی و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم های غبارگیری الکتروفیلتر

یکی از بهترین وسایل برای تصفیه هوا، حذف آلاینده ها، گرد و غبار و دوده است. این روش در حذف ترکیبات سمی مونواکسیدکربن، نیتروژن، فرم آلدئید و ترکیبات سمی گازی کارایی بالایی دارد.
کارخانجات تولیدی مانند کارخانه های سیمان، آهک، گچ، صنایع تولیدی آهن و فولاد، کوره های سوخت زباله و لجن و … از این سیستم غبارگیری استفاده می کنند.

فیلترهیبرید

فیلتر هیبرید یکی از انواع سیستم های غبارگیری است که تکنولوژی الکتروفیلتر و فیلتر کیسه ای را باهم ادغام کرده است. این سیستم قدرت غبارگیری بالایی دارد و بادوام و مقرون به صرفه است. این فیلترها از دو نوع فیلتر هیبرید معمولی و هیبرید پیشرفته به شرح زیر تشکیل می شوند:

1. فیلترهای هیبرید معمولی

این فیلتر از یک غبارگیر با دو نوع تکنولوژی تشکیل شده است، یعنی بخش اول غبارگیر از یک الکترو فیلتر یک حوزه ای، دوحوزه ای یا سه حوزه ای تشکیل می شود و بخش دوم از یک فیلتر پارچه ای که به صورت سری الکتروفیلتر قرار گرفته است، تشکیل می شود.

2. فیلترهای هیبرید پیشرفته

این نوع سیستم غبارگیر از فیلتر الکتریکی و پارچه ای تشکیل شده است که داخل یک حوزه قرار گرفته اند، به عبارتی داخل فیلتر الکتریکی به جای الکترود مثبت و منفی به صورت یکی در میان کیسه پارچه ای نصب شده است.

سیکلون

سیکلون، دستگاهی است که جهت استفاده در محیط های صنعتی جهت غبارگیری و جمع آوری ذرات معلق موجود در فضا طراحی شده است. اغلب دستگاه سیکلون یک دستگاه دو مرحله ای خوانده می شود، زیرا این دستگاه برخلاف دستگاه های دیگر دو نقطه حمع آوری برای گرد و غبار و خاکروبه دارد. اولین نقطه جمع آوری برای خاکروبه ها و ذرات سنگین تر است و دومین نقطه برای جمع آوری مواد و ذرات ریز تر به کار می رود.دستگاه سیکلون در صنایع مختلفی از قبیل کارخانه سیمان، گچ، فولاد و همه صنایعی که به نوعی با ذرات گرد و غبار سروکار دارند، کاربرد چشمگیری دارد.

اسکرابر (Scrubber)

اسکرابرهای تر نوعی دیگر از سیستم های غبار گیری می باشند که با پاشیدن مایعات (معمولا آب) بر روی ذرات آن ها را جمع آوری می کنند.

چرا به سیستم های غبارگیری صنعتی نیاز داریم؟

  • به منظور محافظت از کارکنان و جامعه اطراف از آلودگی ها
  • به منظور افزایش کارایی و بهره وری دستگاه ها
  • به منظور رعایت استاندارد ها و شرایط قانونی مورد نیاز در محیط کار
  • به منظور حفظ بهبود و کیفیت محصولات و…
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>