اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فناوری نخ ATY

تکسچرایزینگ به روش جت هوا یکی از روش های تولید نخ تکسچره از POY پلی استر است.در این روش، تکسچرایزینگ به صورت مکانیکی به محل تکسچرایزینگ تغذیه اضافی می شود و با برخورد جریان متلاطم هوا رشته های نخ درهم تنیده شده و نخی حاصل می شود که خصوصیاتی شبیه به الیاف ریسیده شده ای نظیر پنبه، پشم و یا اکریلیک اسپان خواهد داشت.

فرآیند تولید نخ ATY باعث می شود که جریان نخ منقبض شده و حجم آن (نمره نخ) نسبت به نخ POY تغذیه شده به آن افزایش یابد. این روش تکسچرایزینگ به خاصیت ترموپلاستیک نخ بستگی نداشته و اصطکاک حاصل از درگیرشدن حلقه ها به نخ ثبات می دهد.

این روش تولید با توجه به سرعتی که دارد برای تولید نخ های با دنیر بالاتر و حجیم مناسب است. نخ ATY نسبتاً دارای حجم و پوشش، خاصیت عایق بندی و انتقال رطوبت خوبی است. این نوع نخ برای کاربردهایی از قبیل لباس پوشاک، دکوراسیون و منسوجات خانگی، روکش صندلی، مصارف صنعتی و اخیراً فرش بافی مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختمان نخ ATY متشکل از دو جز نخ مغزی و نخ افکت است. درواقع نخ افکت در اثر تلاطم ناشی از نیروی فشار جت و هو و همچنین تغذیه اضافی بیشتر از نخ مغزی، به صورت حلقه های راندم و متعدد پیرامون نخ مغزی شکل می گیرد.

تنظیمات مهم ماشین ATY

از آنجا که تولید نخ ATY وابسته به خصوصیات ترموپلاستیک نخ نیست، لذا تنظیمات تولید آن نیز پیچیدگی کمتری نسبت به نخ های تکسچره تاب مجازی دارد. عمده متغیرهایی که می توان ویژگی های نخ تولیدی را تحت تأثیر قرار دهد عبارتند از:

فشار هوا و نوع جت: نوع نازلی که برای دمش فشار هوا انتخاب می شود در خصوصیات نخ تولیدی موثر خواهد بود و برای هر طیف مشخصاتی، نازل مخصوصی پیشنهاد می شود

تغذیه اضافی نخ مغزی و نخ افکت: میزان تغذیه اضافی که نخ مغزی و نخ افکت دارند می تواند میزان حجیم بودن و تجعهد و براقیت نخ تولیدی را تحت تأثیر قرار دهد. هر قدر درصد تغذیه اضافی بالاتر باشد، نخ تولیدی دارای پرز و حجم بیشتری است و با کم شدن میزان تغذیه اضافی به براقیت و صاف بودن نخ تولیدی افزوده خواهد شد.

از همین موضوع می توانیم نتیجه بگیریم که محصولاتی که قرار است در مصارف مرتبط با پوشاک استفاده شوند در مقایسه با مصارفی که مرتبط با تولید منسوجات خانگی، فرش یا روکش است، اورفید بالاتری خواهند داشت.

دمای گودت: یکی دیگر از پارامترهای موثر بر خواص نخ، استفاده از منطقه تثبیت گرم یا سرد است.

دمای هیتر: این عامل نیز جزو تنظیمات ماشین است ولی در مقایسه با نخ استرچ اهمیت کمتری دارد.

تعداد لای تغذیه شده: یکی از خصوصیات نخ ATY این است که امکان تغذیه شش رشته نخ POY با دنیرهای مختلف به ماشین وجود دارد. این خاصیت به تولیدکننده امکان می دهد که از نمرات مختلف POY و همچنین با خواص مختلف و رنگهای متفاوت استفاده کند. بنابراین تولید نخ ملانژ یا نخ های ترکیبی و دوجزئی به روش تکسچرایزینگ جت هوا امکان پذیر خواهد بود. در واقع یکی از مزیت های ماشین آلات ATY امکان تولید نخ های ملانژ و چندجزئی است.

ظرافت فیلامنت های تغذیه شده: آزمایشات نشان داده است که فیلامنتهای ظریف تر برای تکسچره به روش جت هوا مناسب تر هستند چون مقاومت پیچشی و خمشی آنها کمتر است.

زاویه مسیر نخ و مسیر دمش هوا: این پارامتر نیز در کیفیت نخ تولید تأثیرگذار است

زاویه پیچش نخ: این عامل نیز بسته به مصرف نهایی اهمیت پیدا می کند

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>