اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نخ مرینوس


نخ مرینوس چیست؟

این سوالی است که ممکن است برای همه ی علاقه مندان صنعت فرش بافی و کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، پیش آید. اگر با صنعت قالی بافی آشنایی داشته باشید، می دانید که نخ های مختلفی با کیفیت های متنوع، در این صنعت برای بافت فرش ها و قالی ها استفاده می شود. این تنها مختص به فرش های دست بافت نیست و در فرش های ماشینی نیز این چنین است.

درواقع نخ های مختلفی وجود دارد که به عنوان الیاف طبیعی یا مصنوعی شناخته می شوند. الیافی که منبع کشف و تولید آن ها در دل طبیعت وجود دارد، الیاف طبیعی هستند. الیاف گیاهی و الیاف حیوانی مهم ترین نوع این الیاف به شمار می آیند. در میان نخ های طبیعی گفته شده، نخ مرینوس یکی از بهترین و درجه یک ترین الیافی است که در بافت فرش های دست بافت، مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ پشم مرینو یا مرینوس از جمله الیاف حیوانی طبیعی است که از پشم گوسفندی با همین نام تولید می شود. مرینوس به خاطر پرزهای بسیار نرم و خصوصیات برجسته ای که دارد، به یکی از بهترین و گران ترین نخ های کاربردی در فرش تبدیل شده است. نژاد این گوسفند ابتدا از کشور اسپانیا سرچشمه گرفت و پس از آن، در خلال قرون وسطی؛ صدور آن به سرعت و در تمام قاره های جهان گسترده شد.

نخ مرینوس چه خصوصیاتی دارد؟

گفتیم که این پشم بسیار نازک است و بافت لطیف و نرمی دارد. به علت نازکی و لطافت نخ ریسیده شده از این پشم، در پارچه های فاستونی به آسانی می توان ردپای حضور آن را دید. مرینو در بافت ژاکت، کلاه و جوراب بافتنی نیز کاربرد دارد، زیرا که برخلاف بسیاری از پشم ها و الیاف طبیعی، حساسیت ایجاد نمی کند. به همین دلیل است که در پارچه ی لباس کودکان و بزرگسالان هم به کار می رود.

یکی دیگر از کیفیت های منحصر به فرد پشم مرینوس این است که چین نمی خورد. حتی اگر کشیده، خیس یا آویزان شود، شکل اصلی خود را از دست نمی دهند. دلیل این اتفاق را در خاصیت ارتجاعی بسیار زیاد آن می توان پیدا کرد. به همین خاطر است که فرش هایی که با این نخ بافته می شوند قابلیت شکل پذیری زیادی دارند و به آسانی زیبایی خود را از دست نمی دهند.

پشم مرینوس همچنین به طور طبیعی در برابر آتش مقاوم است. از بین منسوجات موجود در بازار، دارای بالاترین میزان مقاومت در برابر آتش و حرارت است. لباس فرم آتش نشانی معمولاً از پشم مرینوس ساخته می شود.

پشم گوسفند مرینوس نسبتا کوتاه است. این پشم با طول حدود 25 تا 125 میلی متر و قطر حدود 16 تا 24 میکرون وجود دارد. استحکام، ظرافت و الاستیسیته ی این الیاف، آن را با وجود قیمت بالایی که دارد به یکی از نخ های پرطرفدار تبدیل کرده است. علاوه بر خصوصیاتی که گفته شد کیفیت ریسندگی و حرارت بخشی بالای این نخ هم باعث شده تا محبوبیت گسترده ی خود را همچنان در صنعت بافندگی حفظ کند و به عنوان نخی درجه یک شناخته شود.

مرینوس در بهترین نوع پوشاک پشمی نیز استفاده می شود. انواع گوناگونی از گوسفندان مرینوس که پشم شان در صنعت فرش جایگاه خاص خود را دارند به شرح زیر است:

  • مرینو اوهایو
  • سلیسیان اطریشی
  • رامبیولت فرانسوی
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>