اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

داینیما

به طور کلی نخهای فیلامنتی که از پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا و تحت فرآیند خاصی تولید می شوند را می توان قوی ترین الیاف مصنوعی دنیا نامید. این نخها در وزن یکسان استحکامی 8 الی 15 برابر نخهای فولادی دارند که به همین دلیل توانسته اند کاربردهای منحصر به فردی را به خود اختصاص دهند.

داینیما نام تجاری یکی از این قوی ترین و مستحکم ترین الیاف مصنوعی دنیا می باشد که به صورت مشترک توسط شرکتهای دی-اس-ام هلند و تویوبو ژاپن تولید می شود و هر دو از این نام تجاری برای محصول خود استفاده می نماید.اسپکترا نیز نام تجاری الیافی است که توسط شرکت هانی ول آمریکا تولید می شود و از لحاظ خصوصیات بسیار مشابه داینیما می باشد.

احتمالا کوهنوردان و ملوانان بسیار بیشتر از افراد شاغل در صنعت نساجی در فعالیت های روزمره خود با این نام برخورد داشته اند و طنابهای تهیه شده از این نخهای فیلامنتی نقش بسیار مهمی در فعالیت های کاری آنها دارد.

شرکت دی-اِس-اِم (DSM) هلند

دولت هلند در سال 1902 جهت استخراج معادن زغال سنگ در جنوب استان لیمبرگ شرکتی را به نام معادن ملی هلند تأسیس نمود که بعدها به صورت اختصاری به نام دی-اِس-اِم (DSM) معروف شد.پس از اتمام جنگ جهانی دوم و با رونق صنایع وابسته به نفت، این شرکت فعالیت خود در زمینه صنایع شیمیایی و پتروشیمی را آغاز نمود و توانست اولین کارخانه تولید کاپرولاکتم را در سال 1952 و سپس اولین کارخانه تولید پلی اتیلن را در سال 1959 در هلند افتتاح نماید.

به تدریج و با جایگزینی نفت و مشتقات آن به جای زغال سنگ، از حجم فعالیت های مرتبط با زغال سنگ در این شرکت کاسته و در نهایت در سال 1973 آخرین معدن این شرکت نیز بسته شد و بدین ترتیب این شرکت فعالیت خود را منحصر به صنایع شیمیایی، پلیمری، دارویی و بهداشتی نمود.

در سال 1984 شرکت دی-اِس-اِم تفاهمنامه ای با شرکت تویوبو امضا نمود تا از نتایج تحقیقات مشترک و همچنین تجربیات بسیار زیاد این شرکت در تولید نخهای فیلامنتی و طنابهای با استحکام بسیار زیاد استفاده نماید و بدین ترتیب اولین کارخانه تولید نخهای صنعتی داینیما توسط این شرکت در سال 1990 در هلند تولید خود را آغاز نمود و همزمان کارخانه ای نیز در ژاپن برای تولید این نخ فیلامنتی توسط شریک ژاپنی تأسیس گردید.

در سال 1989 با عرضه 70% از سهام این شرکت در بورس آمستردام و پس از آن در سال 1996 با عرضه مابقی سهام آن، این شرکت کاملاً خصوصی گردید. متعاقب آن در دهه 90 میلادی مدیران جدید این شرکت تصمیم به فروش کلیه زیرشاخه های فعال در صنایع عمومی و تمرکز بر روی تولید مواد خاص با دانش پیشرفته را گرفتند و به همین دلیل در سال 2002 کلیه کارخانجات پتروشیمی عمومی این شرکت به شرکت سابیک عربستان فروخته شد و پس از آن نیز با خرید شرکتهای دانش بنیان کوچک، فعالیت در حوزه های جدید با فناوری بالا را آغاز نمود که هم اکنون نیز ادامه دارد.

در حال حاضر این شرکت به سرعت در حرکت به سمت جهانی شدن می باشد به نحویکه در سال 2001 نزدیک به نیمی از کارمندان این شرکت در کارخانجات مستقر در هلند مشغول به کار بودند که این میزان در سال 2015 به کمتر از 25% رسیده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر این شرکت بیش از 20 هزار نفر کارمند در 50 کشور دنیا دارد.

شرکت تویوبو (Toyobo) ژاپن

در ابتدا این شرکت به عنوان یک کارخانه ریسندگی و بافندگی در سال 1882 در ژاپن تأسیس شد و تا مدتها نیز به صورت انحصاری در این حوزه فعالیت می نمود. پس از پایان جنگ جهانی دوم و با افزایش تقاضا جهت الیاف مصنوعی، این شرکت در دهه 1950 میلادی فعالیت خود را در حوزه تولید الیاف مصنوعی نیز آغاز نمود.به دنبال آن در دهه 1970 میلادی با افزایش ناگهانی قیمت نفت این شرکت فعالیت های خود در سایر حوزه ها را نیز گسترش داد.

با توجه به حرکت سریع صنعتی در جامعه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و افزایش نیاز به نخها و طنابهای صنعتی، محققان این شرکت همزمان بر روی تولید نخهای صنعتی نیز تحقیقات گسترده ای انجام داده بودند که یکی از آنها در خصوص تولید نخهای فیلامنتی از پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا بود که در نهایت منجر به انعقاد تفاهمنامه تولید مشترک این نخها با شرکای هلندی در سال 1984 گردید.هم اکنون فعالیت این شرکت در 4 حوزه اساسی تقسیم بندی می شود:

صنایع الیاف مصنوعی و نساجی

علاوه بر تولید انواع مختلف الیاف و فیلامنتهای پلی استر، پلی آمید و اسپاندکس و همچنین منسوجات و البسه متنوع کاربردی، این شرکت الیاف اکریلیک با نام تجاری اکسلان (Exlan) نیز تولید می نماید.

الیاف و منسوجات صنعتی

در این بخش این شرکت محصولات خاصی نظیر نخ تایر، پارچه ایربگ، فلیترهای بافته شده و بی بافت ویژه، نخ های صنعتی نظیر داینیما (Dyneema) و زایلون (Zylon) تولید می نماید.

پلیمر و فیلم های کاربردی

پلیمر و فیلم های کاربردی جهت موارد خاص نظیر صفحه نمایشگرهای 3 بعدی، بسته بندی مواد غذایی، پلاستیکهای مهندسی و … از جمله محصولات این بخش می باشد.

حفاظت و بهداشت فردی

آنزیمها، مواد شوینده، اعضای مصنوعی بدن، سیستم های ویژه تصفیه آب و … همگی از محصولات این حوزه می باشند.هم اکنون این شرکت با بیش از 10 هزار نفر کارمند، علاوه بر ژاپن دارای کارخانجات متعددی در سایر کشورها نظیر آمریکا، آلمان، استرالیا، کره جنوبی، چین، مالزی و سنگاپور است.

شرکت هانی ول آمریکا

این شرکت در سال 1885 با تولید اولین تنظیم کننده دمای کوره های حرارتی توسط آقای آلبرت بوتز آغاز به کار نمود. در سال 1904 آقای مارک هانی ول به عنوان تکمیل کننده سیستم گرمایش آب خود از این تجهیزات استفاده نمود و شرکت را وارد عرصه جدید نمود که پس از آن این شرکت به نام هانی ول شناخته و مطرح شد.

در طی سالیان مختلف این شرکت در حوزه های بسیاری متنوعی از صنعت هوافضا تا تولید پلیمرهای مهندسی سرمایه گذاری نمود که یکی از این سرمایه گذاریها مربوط به خرید شرکت اِلایدسیگنال بود. این شرکت در سال 1920 با مشارکت 5 شرکت شیمیایی دیگر در آمریکا جهت تولید مواد رنگزا تأسیس شده بود که در سال 1928 با افتتاح اولین کارخانه تولید آمونیاک توانست نام خود را در دنیا مطرح سازد.

بعدها این شرکت با خرید حق ثبتهای مختلف توانست نخهای فیلامنتی پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا به نام اسپکترا تولید نماید که بسیار مشابه نخهای تولیدی در هلند و ژاپن بود. شرکت الایدسیگنال و کلیه زیرمجموعه های آن در سال 1999 میلادی تحت مالکیت شرکت هانی ول قرار گرفتند و بدین ترتیب شرکت هانی ول نیز صاحب دانش فنی تولید نخهای صنعتی با استحکام بالا گردید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>