اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

داینیما

همان گونه که گفته شد، یکی از مهم ترین کاربردهای این نخها در تولید البسه ضدگلوله بالستیک می باشد. به دلیل مقاومت ضربه ای بسیار عالی این نخها، می توانند به خوبی در برابر گلوله کلاشینکوف مقاومت نموده و بدن فرد را حفاظت نمایند.

البته با توجه به وزن کم این نخها راحتی عملکرد سربازان و افرادی که از این البسه استفاده می نمایند نیز تضمین شده می باشد. در حال حاضر بیش از 20 هزار نیروی پلیس فعال در شهر نیویورک در فعالیت های روزمره خود از این البسه استفاده می نمایند که نمونه بسیار موفقی از روزمره سازی استفاده از این البسه می باشد.

امروزه در بسیاری از کاربردها، افراد در معرض تماس با اجسام تیز و برنده قرار دارند و به همین دلیل تولید البسه محافظ، مخصوصاً دستکشهای محافظ در برابر برش بسیار حائز اهمیت است. با توجه به مقاومت بسیار عالی نخهای داینیما، این نخها یکی از بهترین مواد جهت تولید دستکشهای صنعتی محافظ در مقابل برش هستند که در هنگام استفاده از اره برقی، تیغ و ابزار مشابه استفاده از آنها الزامی است.

در کنار این کاربرد، از البسه تهیه شده از نخ های داینیما در کاربردهای ورزشی خاص، نظیر لباس موتورسوران، شمشیربازان، هاکی بازان روی یخ، کوهنوردان و … نیز استفاده می شود تا بدن ورزشکار را از ضربات مهلک محافظت نماید (شکل 10). حتی در لباسهای جدید دوچرخه سوران تور فرانسه از البسه بسیار نازکی از داینیما جهت محافظت بدن ورزشکار استفاده شده است که در عین سبک بودن، به دلیل نازکی اصطکاک کمی با هوا داشته و بر عملکرد ورزشکار تأثیر نامطلوبی ندارد.

همچنین به تازگی شرکت لِوی اِستراوس آمریکا نوع جدید از شلوارهای لی خود با نام تجاری لی وایز 501 (Levi’s 501) عرضه نموده است که در تولید آنها از الیاف داینیما استفاده شده است. آزمایشات نشان داده است که اضافه نمودن تنها 10-5 % الیاف داینیما به پارچه جین منجر به 600-250 % افزایش مقاومت سایشی، 100-50 % افزایش مقاومت پارگی و 100-25 % استحکام پارچه جین شده است.

امروزه نه تنها صنایع پوشاک و البسه به سمت استفاده از مزایای ویژه نخهای داینیما کشیده شده اند، بلکه صنایع تولید کفشهای ورزشی و خاص نظیر شرکتهای آدیداس، ریبوک و … نیز علاقمند به استفاده از این الیاف در تولید کفشهای خود شده اند.در تولید بسیاری از ادوات ورزشی نیز از نخ های داینیما استفاده می شود که شاید مهم ترین آنها طنابهای کوهنوردی باشد که این طنابها دارای استانداردهای بسیار ویژه ای برای این کاربرد می باشند.

با توجه به مقاومت بسیار زیاد این پلیمر، یک غشا به ضخامت 1 سانتیمتر از این پلیمر می تواند در مقابل یک موج با ارتفاع 20 متر مقاومت نماید. پس از هجوم موجهای بلند به سواحل هند در سال 2004 و سواحل ژاپن در سال 2011 این ایده مطرح شد تا از غشاهای انعطاف پذیر و سبک داینیما جهت محافظت نواحی خطرپذیر ساحلی استفاده شود که این موضوع هم اکنون توسط دانشمندان دانشگاه دلف هلند در حال تحقیق و بررسی است.خصوصیات منحصر به فرد این نخها سبب شده است تا از آنها در تولید البسه ویژه خلبانان هواپیماهای شکاری که اصطلاحاً در مقابل خلا و تغییرات نیروی جاذبه زمین از بدن محافظت می نمایند نیز استفاده شود.

یکی از موارد بسیار مهم در صنایع هوایی سبک بودن در عین حفظ استحکام می باشد، به همین دلیل استفاده از طنابهای تولید شده از داینیما در بسته بندی محموله های هوایی بسیار حائز اهمیت است. طنابها و تورهای تهیه شده از داینیما برای پوشش یک پالت تنها 9 کیلوگرم وزن خواهند داشت که این میزان برای طنابها و تورهای تهیه شده از پلی استر با استحکام بالا در حدود 18 کیلوگرم می باشد.

بدین ترتیب مصرف سوخت هواپیماها و همچنین میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان قابل توجهی کاسته می شود. علاوه بر این دوام تورهای داینیما بر طبق استانداردهای هواپیمایی در حدود 5 سال می باشد که این میزان در مورد تورهای پلی استری کمتر از 3 سال است.

محرک اصلی آغاز تحقیقات در ژاپن جهت تولید نخهای داینیما مربوط به صنایع ماهیگیری و پرورش ماهی در دریای این کشور بود. هم اکنون استفاده از نخها و تورهای ماهیگیری ساخته شده از نخهای داینیما به دلیل سبکی، استحکام بسیار عالی، مقاومت در برابر شرایط محیطی دریا و … بسیار رو به افزایش است. به دلیل علاقه ژاپنی ها به گوشت نهنگ و وزن بسیار بالای این پستاندار دریایی شاید بتوان گفت به غیر از داینیما هیچ گزینه دیگری برای این صید وجود ندارد.

یکی از مهم ترین موضوعات درخصوص طنابهای دریانوردی سبکی آنها می باشد که به ملوانان قابلیت حمل راحت و سریع آنها در شرایط بحرانی و مواج دریا را می دهد و از طرف دیگر نیروی عکس العمل برگشتی طناب از جمله خطرات رایج در آسیب رساندن و یا پرت کردن ملوانان به دریا می باشد. طنابهای ساخته شده از نخهای داینیما در عین استحکام بسیار زیاد، بسیار سبک بوده و از همه مهم تر دارای نیروی عکس العمل برگشتی زیادی نمی باشد که به همین دلیل در کاربردهای دریانوردی دارای محبوبیت زیادی است.

در حمل و نقل کالاهای بسیار سنگین نظیر رول فلزات، سنگهای بزرگ و … در کارخانجات یا بنادر نیازمند طنابها و تسمه های بسیار قطوری می باشیم که معمولاً دارای وزن زیادی نیز می باشند. در صورت استفاده از طنابها و تسمه های بافته شده از داینیما نه تنها می توان با کاهش قطر یا عرض تسمه قابلیت انعطاف پذیری آن را افزایش داد، بلکه با کاهش وزن طناب یا تسمه میزان بار خالص قابل حمل نیز افزایش می یابد.

استفاده از طناب در بسیاری از صنایع فراساحلی جهت حفاری اعماق آب اقیانوسها بسیار رایج است. این طنابها در مهار دستگاهها و ادوات و همچنین جابه جایی آنها بسیار حائز اهمیت می باشد و مجموعه خواص ویژه داینیما در این کاربردها بسیار قابل توجه است.

هرچند بیش از 2000 سال از اختراع زنجیر می گذرد، اما مدتهای مدیدی است که تنها از فلزات جهت ساخت این کالا استفاده می شود. به تازگی نوع جدیدی از زنجیرها با استفاده از نخهای فیلامنتی داینیما تولید شده است که نه تنها استحکامی معادل قوی ترین زنجیرهای استیل دارند بلکه تا 8 برابر از آنها نیز سبکتر می باشند. این زنجیرها بسیار نرمتر بوده و به همین دلیل استفاده از آنها برای کاربران بسیار راحتتر و ایمن تر می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>