اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

توت فرنگی

شرایط محیطی
توت فرنگی گیاهی است که در خاک های مختلف تقریبا سازگار است. با این وجود خاک های عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. هدایت الکتریکی (EC) مناسب خاک حدود یک دسی زیمنس بر سانتی متر است. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 است.

اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد، عارضه کلروز یا زرد شدن برگ ها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب شود.

در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما است و بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل کند ولی با پوشش ویژه تا 18- درجه سانتی گراد مقاوم است. و نیاز سرمایی آن حدود 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد می باشد سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می شود، گیاه را حساس به کم آبی می کند.

جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده شود که طالب روزهای کوتاه و دمای پایین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها به خوبی انجام گیرد. در ارقام 4 فصله، کوتاهی یا بلندی روز و همچنین پایین و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگی ها معمولا در شرایط مختلف به راحتی گل می دهند.

به علت زود بارور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سرمای دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند. زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود. این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره رسیدن میوه در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی می مانند.

شرایط عمومی مناسب جهت کشت و پرورش

  • درجه حرارت مطلوب در شبانه روز 15 تا 25 درجه سانتی گراد
  • رطوبت نسبی بالای 40 درصد
  • خاک های شنی یا رسی شنی با زهکشی مناسب
  • کیفیت آب در حد 800 میکرو موس (حداکثر 1100 میکرو موس)
  • اسیدیته یا PH خاک در حد 5/6 تا 5/7
  • فاصله بوته حدود 6 بوته در متر مربع
  • کنترل آفات و بیماری ها
  • استفاده از مالچ (خاکپوش) روی بستر کشت جهت جلوگیری از توسعه آفات و بیماری ها و علف های هرز
  • حذف دستک ها (رانر ها) جهت تقویت میوه دهی بوته ها
  • استفاده از کودهای کامل (عناصر میکرو و ماکرو) در تغذیه گیاه
  • انجام آبیاری مناسب (آبیاری قطره ای به منظور کاهش آلودگی ها در گلخانه)
  • دارا بودن نیاز نوری بالاتر نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای
  • در روزهایی که بیشتر از 13 ساعت نور به آن تابیده شود به جای گلدهی، ساقه خزنده می دهد و باردهی آن کاهش می یابد.

ازدیاد توت فرنگی

  • ازدیاد جنسی

ازدیاد توت فرنگی به وسیله بذر، مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.

  • ازدیاد غیر جنسی

در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچک تر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء ی کنند.

در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.

پیش رس کردن توت فرنگی
توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه هایی است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوریهای خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت.

به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد. البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه
مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است. برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 7-5 کیلوگرم در هر صد متر مربع از کودهای کامل ازت، فسفر و پتاس به نسبت 17-12-12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه داد.

پس از تولید ریشه های قوی در نشاء بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تأثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود.

در آبان وآذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتیمتر کشت می نمایند. در گلخانه نیز مقدار 5 - 3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود.

درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 12 - 8 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به 20 - 15 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود.

در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین به طور یکنواخت مرطوب گردد. منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد، باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و به وسیله حرارت خشک، رطوبت اضافی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گل های توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت، یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>