اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کفپوش رزینی

کفپوش های رزینی گزینه مناسبی برای انواع صنایع هستند؛ چراکه این کفپوش ها بسیار پایدار و ایمن بوده و در عین حال طول عمر بالایی دارند. این کفپوش ها علاوه بر زیبایی ظاهری، به راحتی تمیز می شوند و مقاومت خوبی در برابر خرابی ها از خود نشان می دهند. در ادامه با انوع کفپوش های رزینی آشنا خواهید شد.

انواع کفپوش های رزینی

کفپوش های رزینی شامل سه نوع اصلی هستند:

  • پلی متیل متاکریلات (PMMA)
  • پلی اورتان (polyurethane)
  • اپوکسی (epoxy)

تمام انواع کفپوش های رزینی نسبت به سایر کفپوش ها، بهداشتی تر و پایدارتر می باشند. با این حال هریک خصوصیاتی دارند که با توجه به محل استفاده از آن ها، این خصوصیات می توانند مزیت یا عیب محسوب شوند. در ادامه توضیح مختصری در مورد این سه نوع رزین ارائه شده است.

کفپوش PMMA

کفپوش پلی متیل متاکریلاتیک رزین مصنوعی است که برای ساخت محصولاتی همچون پلکسی گلاس، تابلوهای نئون، پنجره ها، پنجره های کشتی و هواپیما، فیبرهای نوری، لنز های طبی و... استفاده می شود. کفپوش های PMMA در دسته رزین های ترموپلاستیک قرار دارند و برای صنایعی که نیازمند ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر لغزندگی، مواد شیمیایی و مقاومت الکتریکی هستند، مناسب می باشند.

از مهم ترین ویژگی های کفپوش PMMA، اجرای سریع و زمان سخت شدن اندک آن حتی در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد است. این خصیصه زمان های تلف شده و در نتیجه هزینه ها را برای صنایع تولیدی به حداقل می رساند.تعمیر کفپوش PMMA آسان بوده و در صورت ایجاد خرابی در سطح، نیازی به تعویض کل کف وجود ندارد و تنها می توان محل خرابی را ترمیم کرد.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که هزینه اجرای اولیه کفپوش PMMA نسبت به سایر کفپوش های رزینی بیشتر است. اما عمر کفپوش PMMA نسبت به سایر کفپوشها بیشتر است.متاسفانه کفپوش های PMMA با وجود مزایای بسیار آن در بازار ایران وجود ندارد. و تنها گزینه های باقی مانده کفپوش اپوکسی و پلی اورتان است. البته از ماده پلی متیل متاکریلاتیک در ایران موجود بوده و در سایر صنایع استفاده می گردد.

کفپوش پلی اورتان

کفپوش های پلی اورتان، مقاومت خوبی در برابر ضربات، سایش و مواد شیمیایی دارند. اما مهم ترین خاصیت پلی اورتان ها، مقاومت بالای آن ها در برابر دمای بالا و حرارت مستقیم است. همچنین انعطاف پذیری این نوع کفپوش، باعث عملکرد خوب آن در برابر ضربات می شود.به عنوان یک رزین ترمودینامیکی، کف های پلی اورتان نسبت به کف های PMMA، زمان ترمیم بیشتری دارند. در نتیجه زمان تلف شده جهت نصب مجدد یا هر گونه تعمیرات برای این نوع کف بیشتر می شود.

کفپوش های پلی اورتان در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم می باشند. یعنی در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، رنگ آن زرد نمی شود، اما کفپوش اپوکسی فاقد این خاصیت است و به مرور زمان در اثر نور آفتاب تغییر رنگ می دهد.

کفپوش پلی اورتان نسبت به کفپوش اپوکسی مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی ها دارد. چراکه کفپوش پلی اورتان معمولا نرم تر و کشسان تر از کفپوش اپوکسی است که این خاصیت کمک می کند تا در برابر خراش ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. همچنین این کفپوش ها در برابر تغییرات دمایی و رطوبت نیز مقاومت بیشتری نسبت به اپوکسی ها دارند.

کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی معروف ترین نوع کفپوش های رزینی هستند که بیشترین کاربرد را در کفسازی های صنعتی دارند. رزین اپوکسی یک ماده ترمودینامیکی با پایداری بالاست و بهترین گزینه برای محل هایی است که نیازمند کف با خاصیت رسانایی الکتریکی هستند.انواع مختلفی از اپوکسی وجود دارد که هر یک با توجه به کاربرد آن ویژگی های خاص خود را دارد. اما همه اپوکسی ها بسیار سخت بوده و کاملا به بتن می چسبند. در نتیجه از بتنی که در زیر لایه اپوکسی قرار دارد در برابر ضربات، ورود آب، سایش، پوسیدگی، اثرات مخرب روغن ها و سایر مواد شیمیایی حفاظت می کنند.

اگر کفپوش های اپوکسی آسیب ببینند، باید به طور کامل تعویض گردند. از طرفی تعویض این سطوح بسیار وقتگیر است؛ در نتیجه در صورت ایجاد خرابی در سطوح اپوکسی، هزینه سنگینی بر دوش کسب و کار مورد نظر وارد می شود.کفپوش های اپوکسی دارای استحکام فشاری بالاتری نسبت به کفپوش پلی اورتان هستند. به همین دلیل، در صنایع دارای ماشین آلات سنگین، انبارها و مراکز لجستیک با وسایل نقلیه پر تردد معمولا از کفپوش های اپوکسی استفاده می گردد.

واکنش کفپوش پلی اورتان و اپوکسی در برابر مواد شیمیایی مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال پلی اورتان در برابر اسید های آلی مانند اسید لاکتیک، مقاومت بهتری نشان می دهد در نتیجه در صنایع غذایی به خصوص صنایع لبنیاتی که همواره در معرض اسید لاکتیک قرار دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

در شرایطی که احتمال خوردگی اپوکسی در برابر چنین اسیدهایی بالاتر است، این نوع کفپوش ها در برابر اسید سولفوریک مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند در نتیجه در صنایعی که با این نوع اسیدها سر و کار دارند مانند باتری سازی، مورد استفاده قرار می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>