اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه اراک

معرفی فرودگاه اراک:
امروز قصد داریم تا یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران را برای شما معرفی نماییم، فرودگاه اراک (Arak Airport). این فرودگاه بر حسب موقعیتی که دارد به عنوان فرودگاه اصلی این شهر و استان مرکزی می باشد. فرودگاه اراک یکی از نخستین فرودگاه هایی است که در ایران تأسیس شد.

همانطور که در ابتدا گفتیم، فرودگاه اراک یکی از نخستین فرودگاه هایی است که در ایران تأسیس شد و یکی از مواردی که درباره ی این فرودگاه عجیب است این است که تاریخ تأسیس این فرودگاه به درستی معلوم نیست.

می گویند که در اوایل سال 1300 خورشیدی و بعد از تأسیس 3 کنسولگری انگلستان، آلمان و سویس در اراک، شرکت های خارجی پایشان به این شهر باز شد که محصولات این شهر همچون فرش را خریداری نمایند. به دلیل دوری این شهر از دریا و نبود امکانات دریانوردی در آن سال ها، این انگلیسی ها بودند که برای نخستین بار به فکر تأسیس یک فرودگاه در اراک افتادند و نام آن را بالان خانه گذاشتند و خود اداره ی آن را در دست گرفتند.

می گویند که نخستین مسیر هوایی و البته اولین شرکت هواپیمایی که به صورت مستمر و برنامه ریزی شده از اراک پروازهایی را انجام داده، شرکت هواپیمایی یونکرس آلمان در ایران بوده است. این شرکت در سال 1305 با استفاده از هواپیماهای یونکرس آلمانی پروازهایی را به صورت منظم بین اراک و بروجرد و اراک و کرمانشاه برقرار نمود.

اما به هر حال تاریخ رسمی گشایش و تأسیس آن مشخص است و طبق منابع معتبر به سال 1317 هجر شمسی که مطابق با 1938 میلادی می باشد، باز می گردد. با این که این فرودگاه با توجه به همین تاریخ هم بسیار قدیمی است اما با وجود این مسئله قبل ترها، گزارش هایی مبنی بر حضور هواپیما خیلی بسیار قبل تر از این تاریخی که نام بردیم، در تاریخ هوایی اراک ثبت شده است.

با تمامی این تفاصیل، فرودگاه اراک در سال 1366 کار مطالعاتی نوسازی در حد احداث مجدد این فرودگاه را از طریق استان مرکزی و با نظارت سازمان کل هواپیمایی کشوری، در شمال شرقی شهرستان اراک و در قسمت کویر میغان، در هم جواری با اکوتوریسم دریاچه ی نمک میغان و در نهایت در اراضی به وسعت 470 هکتار، آغاز شد.

این پروژه ادامه داشت تا این که در شهریور 1378 پس از گذشت 12 سال ساخت و بهینه سازی مجدد این فرودگاه به اتمام رسید و در نهایت با اتمام کار عملیات احداث ساختمان های اداری و جانبی و باند پروازی توسط ریاست جمهوری وقت کشور افتتاح شد. در طول این 12 سالی که برای ساخت این فرودگاه زمان برده شد، در حدود 7 میلیارد تومان هزینه ی تأسیس این فرودگاه جدید شد.

با این که برای این فرودگاه هم زمان زیاد و هم هزینه های زیادی شده بود اما، تا سال 1384 به خاطر وجود پاره ای از مشکلات در فرودگاه، تنها پروازهای اختصاصی وVIP و همچنین پرواز هواپیماهای آموزشی و سم پاشی صورت می گرفت. پس از طی این مدت و با انجام تلاش های گسترده مسئولین اراکی و دیگر نهادهای مرتبط، بالاخره فرودگاه اراک به فرودگاه عمومی تبدیل شد.

در هیمن راستا از خرداد سال 1395 و با برقراری 3 پرواز در هفته، در مسیرهای اراک به مشهد و اراک به عسلویه و بالعکس در روزهای شنبه و سه شنبه و یکشنبه در فرودگاه اراک برقرار شد. البته گفتن این نکات ضروری است که بدانید، پس از پایان عملیات اصلاحی و نوسازی و همچنین گسترش باند فرودگاه اراک، نخستین پروازهای مسافربری از این فرودگاه انجام شد.

در پی افزایش عملیات و فعالیت های فرودگاه اراک، مسئولین این فرودگاه جلسات مختلفی را با شرکت های مختلفی از جمله بوراجت و پویا ایر برگزار نموده اند که در نتیجه ی آن توافق بر سر اضافه کردن 4 مسیر جدید به مسیرهای این فرودگاه در آینده ای نزدیک می باشد.

دراین فرودگاه تجهیزاتی همچون: وسایل و امکانات مخصوص و کامل هندلینگ فرودگاه همچون پله های مخصوص جهت تخلیه ی مسافران، یک دستگاه GPU جهت استارت موتور هواپیما، یک فروند خودروی حمل پله های مسافربری و GPU، سه دستگاه چرخ و گاری حمل بار و چرخ های حمل بار از بارانداز به خروجی و تسمه نقاله ها برای تحویل بار ورودی به مسافران موجود است.

فرودگاه اراک مجهز به امکانات سوخت گیری از نوع سوخت جت A، سیستم روشنایی باند فرود، انجام امور گمرکی برای انجام پروازهای بین المللی، پارکینگ مخصوص مسافران و مراجعین، فضای سبز و سیستم های کمک ناوبری نیز می باشد.

باند این فرودگاه به طول 3000 متر و عرض آن برابر با 60 متر است. پارکینگ این فرودگاه ظرفیت 2 فروند هواپیما را در خود دارا است. این فرودگاه مجهز به ساختمان های اداری، ترمینال مسافربری، عملیات آتش نشانی، حفاظت هواپیمایی، نیروی انتظامی و سوخت گیری است.

همچنین باید این نکته را اضافه نماییم که فرودگاه اراک دارای سیستم ها و تجهیزات ناوبری، VOR، DME، NDB است. این فرودگاه همچنین مجهز به خودروهای کف ساز در واحد عملیات آتش نشانی و نجات است.

این فرودگاه با شرکت های هواپیمایی همچون: شرکت هواپیمایی آتا در مسیرهای بغداد و نجف، شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت هواپیمایی آسمان در مسیرهای داخلی و شرکت هواپیمایی زاگرس در مسیرهای بغداد و نجف کار می کنند. فرودگاه اراک در 10 کیلومتری شمال غربی شهر اراک واقع شده است.

اطلاعات فرودگاه اراک:

  • نام فرودگاه اراک: Arak Airport.
  • کد یاتا: AJK.
  • کد ایکائو: OIHR.
  • نوع فرودگاه: عمومی / باربری.
  • ارتفاع از سطح دریا: 1658 متر.

راه های دسترسی به فرودگاه اراک:
بهترین راهی که برای رفتن به این فرودگاه می توانیم به شما پیشنهاد نماییم این است که از تاکسی های فرودگاه استفاده نمایید و به مقصد خود و یا حتی مرکز شهر اراک بروید.

امکانات فرودگاه اراک:
در فرودگاه اراک امکانات مختلفی برای مسافران وجود دارد. یک پاویون تشریفات با طراحی لوکس و امکانات کامل برای پذیرایی از میهمانان ویژه ی VIPدر فرودگاه وجود دارد.

از دیگر امکانات موجود در این فرودگاه نیز می توان به فروشگاه های صنایع دستی و سوغاتی، نمازخانه، کتابخانه ی عمومی، رستوران ها، کافی شاپ و دفاتر آژانس های هواپیمایی فعال در این فرودگاه اشاره نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>