اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی فرودگاه ارومیه:
امروز می خواهیم تا یکی از فرودگاه های بین المللی کشورمان را معرفی نماییم، فرودگاه ارومیه (Urmia Airport). این فرودگاه یکی از فرودگاه های بین المللی و مهم شمال غرب کشور می باشد و به عنوان یکی از مرزها و حریم های هوایی کشور نیز شناخته می شود. فرودگاه بین المللی ارویمه را به عنوان فرودگاه بین المللی شهید باکری نیز می شناسند.

در ابتدا باید بگوییم که فرودگاه بین المللی ارومیه که با نام فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه نیز شناخته می شود، در سال 1342 و در شمال شهر ارومیه و در مرکز استان آذربایجان غربی ساخته شد. این فرودگاه در ابتدا در زمینی با مساحت 343 هکتار ساخته شد و درست در 3 سال بعد یعنی در سال 1345 به عرصه ی استفاده و بهره برداری رسید.

همانطور که در مقدمه نیز گفتیم، استان آذربایجان غربی به خاطر همسایه بودن با 3 کشور خارجی که در همسایگی کشورمان و در نزدیکی ارومیه هستند، دارای موقعیت خاص و استراتژیکی در کشور می باشد و این فرودگاه قطعا به عنوان یکی از مرزهای هوایی مهم ایران محسوب می شود. از این رو باند ان فرودگاه دارای این قابلیت است که انواع هواپیماهای پهن پیکر که متناسب با CAT ایمنی و زمینی فرودگاه هستند را پذیرش نماید.

به خاطر همین مزیت بی شک این فرودگاه هواپیماهای متوسط و هواپیماهایی با بدنه ی باریک و همچنین هواپیماهای سبک و انواع هلی کوپتر ها را در توان پذیرش خود دارد.

البته این نکته گفتنی است که سنگین ترین و پهن ترین هواپیمایی که قابل پذیرش در این فرودگاه است، هواپیماهای B747 SP هستند که نوع فضای ارائه ی سرویس آن ها، مراقبت پرواز نوع D است.

باند 3250 متری فرودگاه بین المللی ارومیه که دارای عرض 45 متر نیز می باشد، مجهز به چراغ های آستانه و کناره ی باند است که جهت استفاده در ساعات شب یا شرایطی که دید کم است را جهت فرود مناسب پروازها در باند فرودگاه را دارا می باشد.

تجهیزات باند دارای چراغ های نشان دهنده ی مخصوص برای شیب فرود (PAPI) و سیستم پیشرفته ی فرودگاهی ILS که همراه با 900 متر چراغ که نشان دهنده ی سمت باند است، می باشد.

در توضیح سیستم پیشرفته ILS باید بگوییم که ILS سیستمی است که جهت فرود در شرایط ایمنی هواپیماها در شرایط عادی و یا شرایط دید کم در این فرودگاه نصب می شود.

محدوده ی کنترل پروازی فرودگاه ارومیه به شعاع 40 کیلومتر و برج مراقبت پرواز این فرودگاه نیز در نهایت مجهز به دستگاه AMD است و پرسنل مراقبت پرواز توسط این دستگاه کلیه ی تحرکات هواپیماها را در این محدوده زیر نظر دارند.

طرح های به اتمام رسیده در این فرودگاه به ترتیب عبارتند از: توسعه و بهسازی سالن پروازهای خارجی فرودگاه ارومیه، احداث مسجد فرودگاه ارومیه، احداث ساختمان جدید ایمنی زمینی فرودگاه، احداث محوطه ی ایمنی زمینی جدید.

از جمله ی طرح های نیمه کاره ی این فرودگاه که هنوز هم در دست عمران می باشند می توان به طرح هایی از جمله به طرح بهسازی سالن پروازهای داخلی اشاره نمود.

البته این فرودگاه دارای برنامه و طرح های آتی نیز می باشد که عبارتند از: احداث پارکینگ طبقاتی، احداث جایگاه پمپ بنزین CNG و دیگر خدمات خودرو و ماشین که مرتبط با محوریت فرودگاه است.

برنامه های پروازی این فرودگاه به این صورت دسته بندی می شوند: پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه که عبارت است از: ارومیه - تهران - ارومیه، برنامه های برنامه ریزی شده ی مسیرهای داخلی و خارجی فرودگاه عبارت است از: ارومیه - مشهد - ارومیه، نجف- ارومیه- بغداد، آدانا - ارومیه -آدانا و جده - ارومیه - مدینه. پروازهای داخلی فعلی فرودگاه نیز عبارتند از مسیرهای: ارومیه - تهران - ارومیه و ارومیه - مشهد - ارومیه.

برنامه ی پروازهای ترکیه - ارومیه - ترکیه نیز متعاقبا از سمت فرودگاه و شرکت های طرف قرارداد فرودگاه نیز متعاقبا اعلام خواهند شد. در حال حاضر نزدیک به 30 هزار مسافر تنها در ترمینال داخلی این فرودگاه تردد می نمایند. پروازهای بخش داخلی فرودگاه ارومیه به تهران و مشهد و پرواز خارجی به ترکیه، عربستان و دبی دایر است.

از جمله شرکت های هواپیمایی که در این فرودگاه دارای مقاصد پروازی هستند عبارتند از: شرکت هواپیمایی آتا (فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، مهرآباد)، شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال آنتالیا (چارتر)، شرکت هواپیمایی ایران ایر (فرودگاه مهرآباد، ملک عبدالعزیز)، شرکت هواپیمایی ایران ایر تور (فرودگاه مهرآباد)، شرکت هواپیمایی آسمان (فرودگاه مهرآباد، آتاتورک)، شرکت هواپیمایی قشم (فرودگاه مهرآباد).فرودگاه ارومیه از نظر قرار گیری در شمال شهر ارومیه قرار گرفته است و در فاصله ی 15 کیلومتری از مرکز این شهر قرار گرفته است. بلیط ایران ایر به مقصد فرودگاه ارومیه را اینترنتی خریداری کنید.

اطلاعات فرودگاه ارومیه:

  • نام فرودگاه ارومیه: Urmia Airport.
  • کد یاتا: OMH.
  • کد ایکائو: OITR.
  • نوع فرودگاه: عمومی/ نظامی.
  • ارتفاع از سطح دریا: 1324 متر.
  • ترمینال ها: 3 ترمینال مجزا از یکدیگر.

ترمینال های فرودگاه ارومیه:
فرودگاه ارومیه دارای 2 ترمینال داخلی به مساحت 4200 مترمربع و همچنین یک ترمینال خارجی به مساحت 4400 مترمربع است که هر 2 ترمینال مجهز به دستگاه های گشت بار و مسافر مجهز می باشند.

راه های دسترسی به فرودگاه ارومیه:
برای این که از این فرودگاه به مرکز شهر ارومیه و یا به شهرها و یا نقاط دیگر اطراف ارومیه بروید، می توایند از بهترین راه موجود که هم دردسر کمتر و هم راحتی بیشتری دارد، استفاده نمایید. هم در محوطه ی این فرودگاه و هم در محیط بیرونی آن می توانید از تاکسی های موجود استفاده کنید.

امکانات فرودگاه ارومیه:
همانطور که در بالاتر گفتیم، فرودگاه ارومیه دارای 3 ترمینال است که 2 ترمینال آن داخلی و 1 ترمینال آن خارجی است.

در همه ی این ترمینال ها امکاناتی از جمله: صندلی های راحت برای استراحت مسافران، نمازخانه، گیت های مختلف چک این، بازرسی، غرفه های مخصوص خرید ملزومات و خرید سوغاتی های ایران و ارومیه، رستوران، فست فود و کافه، دفاتر هواپیمایی های داخلی و چند غرفه مخصوص شرکت های هواپیمایی خارجی، دفاتر تهیه و اجاره ی ماشین، … و بسیاری از امکانات دیگر می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>