اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رفو فرش

فرش ­ها در طول زمان استفاده ­شان ممکن است دچار آسیب و مشکلاتی نظیر پارگی، سوختن، بیدزدگی و یا پارگی در قسمت ریشه ­ها شوند. آنچه در این موقعیت به کمک­ مان می ­آید و این آسیب ­ها را بر طرف می ­کند، هنر و مهارت فرد رفوگر است.

در فرهنگ معین "رفو" به معنی دوخت پارگی ها و سوراخ ­ها به نوعی که به سهولت معلوم نشود آمده و در فرهنگ فارسی عمید نیز رفو، دوختن پارگی و سوراخ به طوری­که رد آن به آسانی معلوم نشود معنی شده است، اما از لحاظ فنی و در هنر قالیبافی، تعمیر و ترمیم استادانه بخش های آسیب دیده قالی به گونه ای که به راحتی قابل تشخیص نباشد را رفوگری می دانیم.

رفوگری هنر و مهارتی است که در پی ایجاد نیاز به تعمیر فرش ­های دست باف و ماشینی در طول زمان استفاده از آن­ها در اجتماع پدید آمد. مراقب از فرش ها یکی از موضوعات اساسی است که بایستی به آن توجه شود. اما خواسته یا ناخواسته در طی مدت استفاده از فرش، احتمال ایجاد مشکل و آسیب برای آن وجود دارد.

شستشو و خشک کردن غیر اصولی فرش می­تواند سبب باقی­ماندن رطوبت در بافت و ساختار فرش شود و این مسئله موجبات پوسیدگی فرش را فراهم کند. یا اینکه در طی استفاده­ی روزمره از فرش در منزل ممکن است فرش به دلایل مختلف دچار سوختگی شود و یا در مجاورت مواد شیمیایی قرار بگیرد و آسیب ببیند.

رفت و آمد مکرر از روی فرش نیز می­تواند موجب ایجاد اصطکاک و سایش و در نتیجه پوسیدگی آن شود. بیدزدگی نیز یکی از آسیب­های مخربی است که ممکن است در فرش­های دست­باف پشمی اتفاق بیوفتد و ظاهر فرش دست­باف نفیس شما را دچار مشکل کند. این مشکلات با استفاده از مهارت رفوگری قابل حل است.

آسیب ­هایی که بر فرش وارد می­شوند دو نوع می­باشند که شناسایی آنها اهمیت بسیاری در مرمت و رفوی فرش دارد. این موارد را آسیب­های کلی و آسیب­ های جزئی تشکیل می ­دهند.آسیب­ های کلی اکثراً نیازمند صرف وقت و هزینه بسیاری هستند، و ممکن است در مواردی از برطرف کردن این گونه عیوب صرف نظر شود، که بیشتر در مورد فرش­هایی صادق است که از ارزش هنری و قدمت کمتری بهره­ مند هستند.

معمولاً رفوگران آسیب­هایی را جزئی می ­نامند که نیازمند ترمیم و تعویض تمام عناصر اصلی و شالوده فرش نباشد، در برخی موارد ممکن است اصلاح و ترمیم یک آسیب جزئی وقت و دقت بیشتری نسبت به یک رفوی کامل را طلب کند، اما در کل هزینه و مواد کمتری را صرف می­کند.

رفوی فرش در منزل

برای رفوگری فرش در منزل ابتدا بایستی فرش­مان را آماده کنیم. آمادی سازی قبل از رفو کردن فرش به معنای تمیز کردن و شستن فرش است. پس از اینکه فرش را کاملا تمیز کردیم به رفع عیب موجود در آن می­پردازیم.

اگر لبه های فرشمان ساییده شده باشد بایستی شیرازه دوزی و یا پرداخت ریشه­ی فرش انجام دهیم.. تنها با دوخت یا تابانیدن یک رشته از کلاف نخی جداگانه، متناسب بارنگ و نوع قالی به دور تارهای جانبی عمل ترمیم و استحکام بخشیدن به لبه های فرش انجام می­شود. به این عمل دراصطلاح شیرازه دوزی می گویند. این عمل ممکن است در طول حیات فرش چندین بار تکرار شود بدون آنکه ارزش تجارتی آن کاهش یابد.

اگر فرشمان پاره شده باشد، می­توانیم لبه­های فرش را کنار­هم قرار دهیم و توسط سوزن آن­ها را به هم بدوزیم. اگر با مشکل سوختگی در فرش رو­به­رو باشیم بایستی تکه ی سوخته شده از فرش را به­وسیله ی کاتر جدا کنیم و از قسمت­های سالم فرش پرز­های همرنگ را روی این قسمت قرار داده و با پچسب بچسبانیم.

رفوی فرش مهارت و هنری است که از ابتدا همراه با صنعت بافت فرش به وجود آمده و رشد کرده است. اگرچه امروزه رفوگری به شکل سنتی ان در حال فراموش شدن است اما کار ترمیم و رفوی فرش­های ماشینی مورد استفاده در منازل توسط شرکت­ها و موسسات شستشوی فرش به خوبی انجام می­شود. بهترین گزینه برای ترمیم فرش­های ارزشمند سپردن فرش به این شرکت­ها برای رفع عیوب موجود است. اما می­توان در خانه نیز تا حدودی عیوب سطحی را برطرف نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>