اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رفو فرش

برای رفوکردن فرش ابزار و وسایلی استفاده می­شود که تقریبا مشابه همان وسایلی هستند که برای بافت فرش مورد استفاده قرار می­گیرند.

شانه یا دفتین: شانه رفوگری در مقایسه با شانه بافت، دارای دندانه و تیغه­های کمتری است و همان عمل مرتب کردن و کوبیدن گره های هر رج را به لبه­ی فرش برعهده دارد. به هنگام کاربرد این وسیله بایستی به کم استقامت بودن تارها توجه داشت. زیرا اگر تار پوسیده یا کم استقامت داشته باشیم و به واسطه­ی دفتین زدن نیروی زیادی بر آن وارد شود؛ با پارگی تارها مواجه خواهیم شد و این امر برایمان نامطلوب است.


قلاب: از این ابزار برای کشیدن نخ خامه از میان تارها استفاده می­شود. قلاب انواع مختلفی دارد که مهم­ترین آنها عبارتند از:

  • قلاب پشت: وسیله­ای است که از یک میله نازک به قطر یک میلی­متر (و یا بیشتر) و طول 8-7 سانتی­متر و یک دسته چوبی مدور تشکیل شده و زائده نوک آن طوری است که می توان با آن نخ خامه را در محل مورد نظر قرارداده و به اصطلاح در میان تارها کاشت.
  • قلاب خواو مشهدی «قلاب خواب»: که زائده کوچک و ظریف نوک آن طوری است که می­تواند نخ خامه را از میان تارها به طرف روی فرش بکشد. کاربرد قلاب به طور کلی جهت ایجاد گره u از پشت فرش و یا تعویض گره ها و نقشها و تمیز کاری پشت فرش می باشد.

چاقو: چاقوهای مورد استفاده درکار رفو انواع مختلفی دارد، هر کدام جهت کاری مورد استفاده قرار می­گیرند:
چاقو «کارد بی نوک»: این چاقو شکل دگرگون شده چاقوی بافت است و مخصوص قالی­های گره­ترکی می­باشد. نام عامیانه آن که در بازارفرش تبریز رایج است «کارد بی نوک» می­باشد. کاربرد این وسیله بیشتر در روش دفه­کاری می­باشد و نیز به هنگام بافت در مرحله رفو از آن جهت ایجاد فاصله بین و یا تنظیم رج ها استفاده می کنند.

چاقو و چنگال: نام عامیانه­ی این وسیله «چنگال» می­باشد. این وسیله نیز مانند کارد بی نوک دگرگون شده چاقوی بافت می­باشد و قسمت تیز آن در اینجا کند و نابرنده می­باشد. این وسیله کاربرد بیشتری در رفوگری دارد، و مدت زمان بیشتری در دست رفوگر قراردارد. کاربرد این وسیله در بیرون کشیدن تارها و تیره­های پاره پوسیده و نیز شکافتن گره­های غلط بافته­شده می­باشند.

چاقوی بافت: وسیله آشنای هر قالی باف بوده و مرغوبترین نوع آن برای رفو، چاقویی است که فاصله بین قسمت چاقو و تیز آن با قلاب نوک آن درازتر باشد، و در بافت گره های رفو و گذراندن القاج کلفت و نازک استفاده می­شود.

سوزن: سوزن مورد استفاده در رفوگری از جهت قطر دارای انوع و نمره­های مختلف است، سوزن رفوگری از لحاظ جنس محکمتر و مقاوم­تر از سوزن­های معمولی بوده و خاصیت فلزی دارد و شکننده نمی­باشد. کاربرد سوزن در تونه­کشی و پود­کشی و کوبلن­زنی و شیرازه­زنی می باشد، بایستی سوزن رفوگری ظریف و نازک­تر بوده، سوراخ انتهای آن دراز و بیضی شکل باشد، ته گرد و دایره مانند کار گذراندن نخ را آسان می­کند، ولی در جایگزین کردن تارهای نو، انسجام و نظم گره­ها را به هم می­زند.

دستگاه چوبی یا دار رفوگری(چار چوب): یکی از وسایل اصلی و مهم رفوگری است و در اصل وظیفه دار قالی را به عهده دارد.

قاشینgashin: وسیله­ای که بعد از بافت قسمت آسیب دیده از آن استفاده می­شود تا در هم رفتگی پرزها را بازکند، ابزاری است فلزی و با دندانه­های درشت در لبه آن، شکل اره ای آن نیز وجوددارد.

کیله برس قالی: ابزاری است مانند برس سیمی ولی ظریف­تر از آن که با سوزن­های ریز و کوتاه، در حدود نیم سانتی­متر که به صورت نواری به عرض سه تا پنج سانتی­متر و طول 10 تا 12 سانتی­متر مشخص می­شود و با کشیدن روی قسمت­های پرداخت شده پرزها را مرتب کرده، اضافه را بیرون می­آورند.

قیچی: قیچی مورد استفاده در رفو دو نوع می­باشد

  • قیچی معمولی یا صاف: که تیغه­ها و بازوهای این نوع قیچی در یک امتداد قرار داشته و برای بریدن شیرازه و کوتاه کردن ریشه­ها به کار می­رود و در مواردی نوک تیغه­ها به سمت بالا انحنا داشته و برای ظریف­کاری و قطع کردن نخ­های اضافی سطح قالی و سرنخ زنی به کار می­رود.
  • قیچی پرداخت: در این قیچی بازوها حدود سه سانتی­متر از تیغه­ها بالاتر بوده و رفوگر می­تواند با تسلط به پرداخت مورد نظر برای انجام کار رفو بپردازد.

انبردست یا دم باریک: در واقع بیشتر از دم باریک استفاده می­شود و از آن برای فرو بردن و بیرون کشیدن سوزن در مراحل مختلف استفاده می­شود.

سوزن شیرازه: که برای شیرازه دوزی در قالی مورد استفاده قرار می­گیرد.

تخته شیب دار: برای نصب­کردن قسمت پاره فرش و محکم و صاف کردن سوراخ قالی.

موم: که برای کشیدن بر روی تار و پود استفاده می­شود تا تاب تار خوابیده و به راحتی وارد قالی شود.

انگشتانه: برای سهولت کار رفوگران و آسیب ندیدن انگشتان دست از آن استفاده می­شود.

درفش: برای بیرون آوردن یا داخل نمودن تار، پود و پرز قالی

میخ کش: برای درآوردن میخ از قالی تخته و کارگاه و یا از تخته شیب­دار.

از دیگر وسایل مورد نیاز می توان به تخته، اتو، سنگ چاقو تیز کن، چکش، میخ، نوار چرمی، گازانبر و شیشه یا بطری جهت زیرکار (در مورد سوزن کشی کردن) نام برد. ضمن آنکه از موم هم استفاده می­کنند و سوزن را به موم می­زنند تا راحت­تر در مغز قالی فرورود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مرضیه رنجبر:
سلام من قلاب برای رفوگری میخوستم سفارش بوم
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>