اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه بین المللی بندر عباس

معرفی فرودگاه بین المللی بندر عباس:
فرودگاه بین المللی بندرعباس (Bandar Abbas International Airport). این فرودگاه در مرکز استان هرمزگان و همانطور که از اسمش بر می آید از اسمش در شهر بندرعباس قرار گرفته است.

این فرودگاه شاید به عنوان یکی از مهم ترین فرودگاه های ایران به خاطر موقعیت استراتژیک و بندری این شهر در جنوب کشور باشد. در واقع می توان گفت که فرودگاه بندرعباس به عنوان مهم ترین دروازه ی هوایی ایران در زمینه ی ورود کالا و مسافران است.

ابتدا به این که این فرودگاه چگونه و در چه زمانی تأسیس شد، می پردازیم. فرودگاه بین المللی بندرعباس در بین سال های 1339 تا 1346 در نزدیکی محل فعلی این فرودگاه یعنی در محلی به نام بند کناران که واقع در 25 کیلومتری جاده ی فعلی بندرعباس و سیرجان که به آن باباغلام نیز می گویند، قرار گرفت.

ناوگان حمل و نقل هوایی ایران در جنوب کشور که شامل هواپیماهای DC3 و DC6 بود، برای اولین بار در این مکان اقدام به انجام پرواز نمودند.

البته فرودگاه در همان مکان نماند بلکه این فرودگاه در ادامه ی فعالیتش از سال 1346 تا سال 1349، به محل دیگری که در حال حاضر قسمتی از بیمارستان شهید محمدی بندرعباس است ودر آن واقع شده است، انتقال پیدا کرد.

فرودگاه بین المللی بندرعباس در نهایت با اتمام کار ساخت فرودگاه جدید بندرعباس که همان فرودگاه فعلی است، در روزهای پایانی سال 1349 به اتمام رسید.

فرودگاه جدید بندرعباس پس از تکمیل شدن عملیات ساخت باند شماره ی 1 خود و در حالی که هنوز کار ساخت ترمینال جدید به اتمام نرسیده بود، مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفت.

البته درباره ی ساختمان اصلی این فرودگاه باید این نکته را بازگو نماییم که تکمیل این ساختمان تا سال 1350 به درازا انجامید.

پس از تکمیل این ساختمان، عملیات نصب به روزترین دستگاه های مخصوص تجهیزات فرودگاهی که در آن زمان وجود داشت، آغاز شد.

نصب کامل دستگاه های مخصوص ناو بری این فرودگاه رسما در همان سال آغاز و در همان سال نیز به پایان رسید.

در این فرودگاه امروزه انواع هواپیماهایی همچون:727 B، 130 C، 74AN، 100F، IL76، A300، A310، ATR، F50، TU154، A320، B74، Y12، AN26، FA20، F28، AN26 و… در این فرودگاه پرواز می نمایند. اگر بخواهیم به مشخصات فنی فرودگاه بین المللی بندرعباس اشاره نماییم باید بگوییم که این فرودگاه دارای طول جغرافیایی برابر با 562239 E و عرض جغرافیایی 271307N می باشد و فاصله ی آن تا مرکز شهر نیز در حدود 5.8 کیلومتر است.

زمینی که این فرودگاه در آن بنا شده است برابر 4.481 هکتار می باشد. با توجه به این که شهر بندرعباس به دلیل دارا بودن موقعیت استراتژیک خود که در قسمت مقدمه ی این متن نیز به آن اشاره کردیم، یکی از دروازه های اصلی ورود و خروج کالا و مسافر هم به جنوب کشور و هم در ایران محسوب می شود، به همین خاطر نیز فرودگاه بین المللی بندرعباس را به عنوان یکی از مهم ترین مرزهای ورودی ترافیک کالا و مسافر در جنوب ایران می شناسند.

فرودگاه بین المللی بندرعباس به عنوان یکی از پرتردد ترین فرودگاه های ایران نیز شناخته می شود.

در این فرودگاه در حال حاضر، هر هفته بیش از 250 پرواز که مقاصد آن ها داخلی و خارجی است، انجام می شود. طبق آمار رسمی منتشره از این فرودگاه، در سال 2016 میلادی نزدیک به 11 هزار پرواز در این فرودگاه نشست و برخواست داشته است.

در نتیجه ی این پروازهایی که در این فرودگاه انجام شده است، در حدود 1.5 میلیون نفر مسافر و نزدیک به 11 کیلیوگرم بار جا به جا شده است. هم اکنون هم برای خرید بلیط هواپیما بندرعباس می توانید از سایت هایی مانند الی گشت اقدام کنید.

از فروردین سال 1395 تاکنون فرودگاه بین المللی بندرعباس با میزبانی 8414 مسافر و 160 پرواز داخلی و بین المللی شاهد افزایش 5/14 درصدی پروازها و 12 درصدی جابه جایی مسافر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان هرمزگان از آغاز سفرهای نوروزی امسال تا یکشنبه هشتم فروردین سال 95 که اوج ترافیک در فرودگاه بین المللی بندرعباس را شاهد بودیم، حدود 320 پرواز صورت گرفت که در بخش داخلی 146 پرواز ورودی و خروجی و در بخش بین المللی این فرودگاه 14 پرواز ورودی و به همین میزان پرواز خروجی انجام شد.

آمارهای کلی که از این فرودگاه منتشر شده است نشان می دهد که در مجموع نشان دهنده ی افزایش 14/5 درصدی پروازها و همچنین رشد 12 درصدی تعداد مسافران این فرودگاه نسبت به مدت مشابهش در سال قبل بوده است.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم در واقع از مجموع 16645 مسافر این فرودگاه تعداد 7068 نفر ورودی و 6468 نفر مسافرین خروجی پروازهای داخلی و تعداد 1346 نفر ورودی و 1763 نفر خروجی در بخش بین المللی این فرودگاه بوده اند.

در زمینه ی توسعه ی زیرساخت های فرودگاه بین المللی بندرعباس باید این نکته را توضیح دهیم که در وهله ی اول این توسعه به معنای سفر بیشتر مردم از داخل و خارج به این شهر است و این خود توسعه ی هرچه بیشتر استان کمکی شایان خواهد بود.

به طور مثال؛ پروژه ی توسعه ی پارکینگ هواپیما فرودگاه بین المللی بندرعباس که از جمله مهم ترین پروژه های در دست اجرای مسئولین فرودگاه بین المللی بندرعباس به شمار می رود.

این پروژه با هزینه ای در حدود 5 میلیارد و هفتصد میلیون تومان در حال اجرا است و تا به الان نیز در حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اطلاعات:

  • نام فرودگاه بین المللی بندرعباس: Bandar Abbas International Airport.
  • کد یاتا: GDS.
  • کد ایکائو: OIKB.
  • نوع فرودگاه: عمومی و نظامی.
  • ارتفاع از سطح دریا: 7 متر.

ترمینال های فرودگاه بین المللی بندرعباس:
فرودگاه بین المللی بندرعباس دارای 1 ترمینال اصلی است که هم برای پروازهای ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین ترمینال از جمله ی امکانات رفاهی که می توان به آن ها اشاره نمود:غرفه های تجاری، بخش اشیای گمشده، شعبه های بانکی، رستوران و بوفه ی غذایی و… اشاره نمود.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی بندرعباس:
از این فرودگاه برای تمامی نقاط شهر نیز ماشین و تاکسی وجود دارد و مسافران می توانند به راحتی به فرودگاه دسترسی داشته باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>