اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یراق آلات پنجره

شاید شما هم با عبارت یراق و یراق آلات برخورد کرده باشید. همه ما می دانیم که عبارت یراق و یراق آلات برای چیزهایی مانند دستگیره درب و پنجره ها یا لولای کابینت ها به کار می رود. در این مقاله می خواهیم نگاه تخصصی تر و جامع تری به موضوع یراق داشته باشیم و با انواع یراق آلات پنجره دوجداره نیز آشنا شویم.

حالا نگاهی به محیط اطراف خود بیندازید. می بینید که انواع زیادی از یراق آلات در اطراف شما وجود دارد. فرقی نمی کند که روی درب و پنجره دوجداره خانه شما به کار رفته باشد، یا از آن ها در کابینت ها و کمدها استفاده شده باشد. همه ما روزانه با تعداد بسیار زیادی از انواع یراق آلات در تماس هستیم.

شاید تاکنون حتی متوجه نشده باشیم که این یراق آلات چه کاربردها و ویژگی هایی دارند و چقدر زندگی را برای ما آسان تر کرده اند. یراق ها در واقع ابزارآلات فلزی هستند که در طول تاریخ توسط افراد مبتکر و مهندسان، برای آسان تر و زیباتر شدن لوازم کاربردی طراحی می شوند.

برای آنکه این موضوع واضح تر شود، خوب است بدانید که مثلا دستگیره در از ساده ترین انواع یراق آلات به حساب می آید. حتی شیر آب نیز به عنوان یکی از یراق آلات پر مصرف شناخته می شود. زندگی امروزی ما، به شدت به یراق آلات مختلف وابسته است. طراحی، تولید و کاربرد یراق آلات با گذشت سال ها، پیشرفت زیادی کرده است و مسلما در سال های آتی نیز شاهد طراحی انواع تازه ای از یراق آلات با کاربردهای جدید در زندگی روزمره خود خواهیم بود.

یراق آلات چیست؟

در زمان های بسیار قدیم، پس از اینکه انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن ها ابزارآلات مورد نیاز زندگی خود را بسازد، واژه «یراق» به وجود آمد. عبارت یراق در ابتدا تنها برای افسار و زین متصل به اسب و چهارپایان به کار می رفت. پس از گذشت زمان و با به وجود آمدن انواع سلاح، از عبارت «یراق» برای نام بردن مدل های خاصی از سلاح استفاده شد. این مدل از سلاح، در زمان هایی مورد استفاده قرار می گرفت که قرار بود جنگ افزارهای فلزی مانند شمشیر و نیزه به کار گرفته شوند.

اما با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون علم و دانش مهندسی، امروزه «یراق و یراق آلات» به ابزارهایی فلزی گفته می شود، که با ذوب کردن فلز و شکل گرفتن آن در قالب های مختلف ساخته و آبکاری می شوند. یراق آلات همیشه و همه جا در کنار ما هستند و برای آسان تر کردن کارهای ما ایجاد شده اند. البته ما معمولا توجه زیادی به آن ها نداشته ایم.

اگر خوب به اطراف خود دقت کنید، متوجه می شوید که یراق آلات به شکل دستگیره درب و پنجره ها، دستگیره کابینت، شیرهای آب، قلاب لباس، مغزی درب ها و هزاران موارد مشابه دیگر در زندگی ما وجود دارند. ما به یراق آلات نیاز داریم و زندگی بدون آن ها دیگر به هیچ عنوان ممکن نیست. بنابراین آشنایی با یراق آلات، انتخاب درست و به جای آن ها و استفاده از یراق آلات با کیفیت می تواند تأثیر به سزایی در بهبود روند زندگی ما داشته باشد.

با انواع یراق آلات آشنا شویم

به طور کلی یراق آلات انواع مختلفی دارد. هر یک از این نوع یراق آلات، براساس نوع خاص خود برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با انواع یراق آلات موجود برای ساخت و تولید لوازم و ابزارهای مختلف آشنا می شویم:

یراق آلات بادی

یراق آلات بادی دارای قدرت بالایی هستند. قدرتمندی این نوع یراق آلات از طریق فشرده سازی باد یا همان هوا ایجاد می شود. از انواع این نوع یراق آلات می توان به دمنده ها، مکنده های بادی، جک های بادی، آچارهای ضربه ای بادی و تفنگ های بادی اشاره کرد.

یراق آلات دستی

یراق آلات دستی جز ء ساده ترین انواع یراق آلات به حساب می آیند و کاربرد وسیعی در زندگی روزمره دارند. از مهم ترین انواع این یراق آلات می توان به پیچ گوشتی، آچار، انبردست، سوهان و سایر ابزارهای فنی اشاره کرد.

یراق آلات هنری و رنگ آمیزی

یراق آلات هنری رنگ آمیزی در کارهای هنری همچون نقاشی و طراحی مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین یراق آلات هنری و رنگ آمیزی می توان از غلطک های برفی، قلم مو و رنگ پاش برفی نام برد.

یراق آلات هیدرولیک

یراق آلات هیدرولیک شامل یراق آلات پالایشگاهی می شوند که انواع بسیار گسترده و مختلفی دارند و توضیح درباره آن ها در این مقاله نمی گنجد. برای اطلاعات بیشتر درباره این نوع از یراق ها بهتر است در گوگل جستجو کنید.

یراق آلات برقی

این نوع یراق آلات معمولا با برق کار می کنند. استفاده از یراق آلات برقی به دقت بالایی نیاز دارد. هر چند که این نوع از یراق آلات باعث آسان شدن انجام کارها شده است، اما در استفاده از آن ها حتما باید احتیاط لازم صورت گیرد. از یراق آلات برقی می توان به چکش های هیدرولیک اشاره کرد. همچنین دریل واگن هیدرولیک یکی از از مهم ترین یراق آلات برقی به شمار می رود.

یراق آلات ساختمانی

یراق آلات ساختمانی از پر کاربردترین انواع یراق آلات هستند. این یراق آلات شامل آجربر، کف ساب، شیشه بر، ماله و حتی دوربین نقشه برداری می باشند. یراق آلات پنجره دوجداره نیز در این دسته جای می گیرد.

یراق آلات دیزلی و بنزیلی

این یراق آلات شامل مواردی می شوند که دارای کاربردهای دیزلی هستند. از جمله یراق آلات دیزلی می توان به الکتروپمپ ها و موتور های ژنراتور اشاره کرد.

چرا از یراق آلات استفاده می کنیم و کاربرد آن ها چیست؟

یراق آلات واژه ای کلی برای تمامی ابزارها و تزئینات جانبی به کار رفته در وسایل اطراف ما می باشد. از یراق آلات برای ساخت مبل، تولید کابینت، سازه های مختلف موجود در منازل، سرویس های بهداشتی، درب و پنجره های دوجداره و تک جداره، ابزارهای فنی، تجهیزات مهندسی و همه موارد مشابه استفاده می شود.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید، که چرا باید از یراق آلات در تولید و ساخت لوازم، ابزارهای مختلف استفاده کنیم؟ جالب است بدانید که استفاده از یراق آلات به دو دلیل کلی صورت می گیرد. در ادامه با یکدیگر به بررسی این دو دلیل می پردازیم:

استفاده از یراق آلات برای زیبایی

یکی از مهم ترین کاربردهای یراق آلات زیبایی آن ها است. مثلا یک درب، یک پنجره دوجداره، یک کابینت یا یک کمد را در نظر بگیرید. مثلا برای درب نیاز به استفاده از دستگیره هایی است که در انواع و اشکال مختلف وجود دارد و علاوه بر کارآیی، به زیبایی درب نیز کمک می کند.

برای کمدها و کابینت ها نیز، استفاده از دستگیره های مختلف می تواند بر زیبایی ظاهری آن ها بیفزاید. در مورد درب و پنجره های دوجداره، انواع مختلف لولاها و دستگیره ها می توانند باعث تغییر سبک و جهت باز و بسته شدن پنجره ها شوند. به این ترتیب در زیبایی و کارآیی آن ها نقش موثری ایفا می کنند.

استفاده از یراق آلات برای آسان تر شدن کاربرد وسایل

یراق آلات به آسان تر شدن کاربری وسایل و ابزارها کمک می کنند. مثلا یک پنجره دوجداره را در نظر بگیرید. استفاده از انواع لولاها می تواند در کاربردی تر شدن پنجره از نظر نحوه باز و بسته شدن و روان بودن پنجره دوجداره به هنگام باز و بسته شدن تأثیر بگذارد.

در ادامه قفل های یک درب را در نظر بگیرید. قفل ها خودشان به تنهایی دارای انواع مختلفی هستند که یراق آلات زیرمجموعه بسیاری دارند. مثلا در پنجره های دوجداره جلوقفلی نوعی از یراق آلات است، که نقش مهمی در کارکرد آن ها دارد و به طول عمر مفید پنجره کمک شایانی می کند. یراق آلات درب و پنجره حتی در بهبود و عملکرد صحیح عایق بندی تأثیرگذار هستند.

درب های ورودی ساختمان نیز از یراق آلات و دستگیره های مخصوص به خود استفاده می کنند که در انواع و اندازه های مختلفی در بازار وجود دارند. یراق آلات درب شامل دستگیره، قفل، سیلندر، جک پشت درب، آرام بند، چشمی، شب بند، ضربه گیر، لولا و دریچه پست می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>