اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش نوین کاشت زعفران گلخانه ای برای اولین بار در سال 2004 در کشور چین توسط آقای ژائو جی ابداع شد.و در سال 2012 در چین این طرح ثبت ملی شدکشور چین بسیار با قدر وارد مقوله تولید زعفران شده.در این نوع کاشت راندمان محصول در مقایسه با کشت سنتی به ده برابر رسیده است.

مقدار پیاز استفاده شده در گلخانه با سطح کاشت 100 متر مربع در 5 طبقه معادل 500 متر مربع به 6 تن می رسد برداشت محصول در این مقدار به 25 الی 30 کیلو کلاله خشک شده می رسد.

زعفران

آشنایی با روش کاشت
در خردادماه پس از زرد شدن برگ گیاه پیاز از خاک جدا شده و در محیطی با تهویه هوای مناسب و خنک انبار می کنیم. در اول شهریور ماه پیازهای بالای 15 الی 20 گرم در طبق های چوبی بدون بستر و خاک قرار داده شده و به محیط گلخانه ای برده می شود، در آنجا دما، نور و رطوبت مناسب که در بازه های زمانی زمانی متغییر می باشد نگه داری می شوند.

در مهرماه پیازها شروع به جوانه زدن می کند. در این مدت از اطراف پیاز جوانه های بسیاری می روید که باید به جز جوانهای اصلی دیگر جوانه ها را از پیازها حذف کرد این عمل از هدر رفتن توان و نیروی ذخیره شده در پیاز جلوگیری می کند. ناگفته نماند آب مورد نیاز فقط از طریق رطوبت محیطی تأمین می شود و تماس آب با گیاه صورت نمی گیرد.

تماس آب با گیاه باعث رشد ریشه در پیاز می شود که این باعث هدر رفتن نیروی ذخیره شده در پیاز می شود، احتمال پوسیدگی پیازها بالا می رود و باعث انتقال بیماری نیز می شود. پیازها در اواخر آبان یا اوایل آذر شروع به گلدهی می کنند و بعد از برداشت گلها پیاز ها به زمین بازگردانده می شود در سال بعد مراحل تکرار می شود.

با در اولویت قرار دادن بحث بحران آب در کشور این نوع کاشت به خاطر مصرف بسیار کم آب بهترین روش برای کاشت می باشد وضعیت اقلیم آب هوایی کشور دیگر برای کاشت سنتی مناسب نمی باشد تابستان های بسیار گرم و سرماهای بد موقع همه و همه باعث پایین آمدن راندمان برداشت شده اند.

در کاشت سنتی کلاله گل در معرض برخورد با نور آفتاب بوده که باعث از بین رفتن عطر، قدرت، رنگ دهی و میزان طعم کلاله می باشد. در روش نوین گلخانه ای ما از این مشکل مبرّا شده ایم که این نیز خود باعث کیفیت بسیار بالا در کلاله می شود و با درنظرگرفتن نیاز و رقابت در بازار جهانی و ریزبینی کشورهای برندپسند این امر بسیار مهم است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفران های دیگر قیمت دارد.

در حال حاضر بهداشت یکی از مسائل مهم در بین جوامع می باشد. در نوع کاشت سنتی گل زعفران به خاطر قرارگرفتن در محیط نامناسب و تماس با خاک و کود حیوانی و … دارای بهداشت مناسب نمی باشد. در روش کشت گلخانه ای محیطی بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی برگ برنده دیگری در مقایسه با کشت سنتّی دارد.

در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می شود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت های لازم به راحتی و سهولت انجام می شود.

در حال حاضر با مشکل بیکاری در کشور به دلیل خشکسالی و … مواجه هستیم کشت نوین زعفران باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و اشتغال زای در کشور می شود که خود امری ضروری و بسیار مفید می باشد.

این نوع کشت نوین را نیز می شود در فضای محدود به صورت طبقاتی انجام داد و نیاز به زیرکشت بردن اراضی بسیار نیست. ده هزار مترمربع را می توان در یک محیط صد متری در پنج طبقه که می شود پانصد متر اجرا نمود.

ناگفته نماند آب موردنیاز برای رشد فقط از طریق رطوبت محیطی تأمین می شود و هیچ گونه تماس مستقیم و هیچ گونه آب تماس مستقیم با پیاز داشته باشد. به این دلیل که باعث رشد ریشه در پیاز می شود:

  • باعث رشد ریشه در پیاز می شود
  • احتمال پوسیدگی پیاز بالا می رود
  • باعث انتقال بیماری می شود.

پیاز در اواخر آبان یا اوایل آذر شروع به گلدهی می کند و بعد از برداشت گل پیاز و گذران مراحل ضدعفونی و حذف جوانه های اضافی به زمین بازگردانده می شود در سال بعد مراحل تکرار می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>