اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نمای کرتین وال

انواع کرتین وال چگونه است؟

عموما کرتین وال از دو متریال اصلی تشکیل می شود. این دو متریال شامل سازه اصلی نگهدارنده و مصالح پرکننده است. امروزه در این نوع نما از پروفیل های آلومینیومی اکسترود شده استفاده می شود و عموما شیشه ها به عنوان مصالح پرکننده فضای بین فریم های آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرند.البته برای مصالح پرکننده فضای بین فریم های آلومینیومی می توان از سایر مصالحی مانند ورق کامپوزیت، فایبر سمنت برد، چوب، پلی کربنات و سایر مواردی از این قبیل نیز استفاده کرد.

برای دسته بندی نماهای کرتین وال، می توان آن ها را به دو دسته عمده فیس کپ و فول فریم لس تقسیم کرد. مهم ترین وجه تمایز بین این دو دسته از سیستم نمای کرتین وال، استفاده از درپوش های خاص در نوع فیس کپ  و وجود نداشتن این درپوش های در نوع فول فریم لس است.البته باید دقت داشته باشید، که روش اجرای کرتین وال برای هر کدام از این دو دسته، متفاوت است. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این دو نوع نمای کرتین وال می پردازیم.

سیستم درپوش دار فیس کپ (Face cap)

در اجرای نمای شیشه ای کرتین وال که خطوط آن ها به صورت نمایان طراحی شده از سیستم درپوش دار یا فیس کپ (Face cap) استفاده می شود. در سیستم فیس کپ (Face cap) قاب آلومینیومی، دور تا دور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیما بر روی استراکچر آلومینیومی کرتین وال، یعنی لامل قرار می گیرد.

علاوه بر این، یک پروفیل نگهدارنده یا زهوار که بر روی پایه لامل پیچ می شود، شیشه را نگه می دارد و مانع واژگونی آن می شود. پس از این کار، باید نما را کاملا آب بندی و هوابندی کنند.لاستیک های EPDM استفاده شده در این سیستم، شیشه ها را در مناطق اتصال کاملا هوابندی و آب بندی می کند. بر روی این نگهدارنده هم درپوش های متنوعی با عرض پنج سانتی متر و طول ها و فرم های متفاوت نصب می شود.

سیستم فیس کپ خود به دو بخش نیمه درپوش دار افقی یا عمودی و درپوش دار کامل افقی و عمودی تقسیم می شود. در سیستم های نیمه درپوش دار، برای اجرای نمای کرتین وال تنها یکی از خطوط عمودی یا افقی با درپوش آلومینیومی پوشانده می شود و در جهت باقی مانده، پوشش توسط لاستیک های درزگیری آب بندی و هوابندی می شود.

سیستم بدون درپوش فول فریم لس

سیستم فول فریم لس دارای فریمی است، که از پشت شیشه را قاب کرده و به واسطه لقمه های آلومینیومی مخصوص و متحرک روی لامل نگه داشته می شود. به این ترتیب، از خارجِ ساختمان تنها ژوین هایی مابین شیشه ها دیده خواهد شد.این درزها بین یک تا دو سانتی متر عرض دارند. آن طور که به نظر می رسد، یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان، نماهای فول فریم لس است، که دارای زیبایی و آب بندی مناسب هستند و نصب و جاگذاری مناسب آن ها آسان بوده و به صورت یکجا قابل ارائه است.

البته فراموش نکنید، که نماهای شیشه ای نظیر نمای شیشه ای فریم لس با کرتین وال فریم لس تفاوت دارد. در نمای شیشه ای فریم لس غیر کرتین وال، به جای پروفیل آلومینیومی از پروفیل آهنی نظیر قوطی استفاده می شود.در روش نمای کرتین وال شیشه ای فول فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم، شاهد سطحی یک دست خواهیم بود، اما فریم های شیشه ای به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد شد.

از مزایای این نوع کرتین وال شیشه ای می توان به آسان بودن نگهداری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا به دلیل عدم استفاده از سیستم یونیتایز اشاره کرد. بهتر است بدانید، که کرتین وال های فریم لس، دو روش متفاوت برای نصب دارند، که در ادامه توضیح می دهیم:

روش اول برای نصب کرتین وال فول فریم لس

U-Channel در انواع سیستم های نمای کرتین وال شیشه ای، عموما به عنوان یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرفه شناخته شده است و به لحاظ فنی، اجرای آن در ساختمان های با ارتفاع بالا توصیه نمی شود. البته با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار در این سیستم، ابعاد ماژول ها باید به صورت محدود و تا حد امکان با ارتفاع کم در نظر گرفته شود.

در این روش اسپیسرهای شیشه به شکل U در آمده تا مانند پازل روی وادارهای آلومینیومی برقرار شده بر روی لامل ها، توسط لقمه های مخصوص فلزی فیکس شوند. همچنین فواصل خالی بین شیشه ها توسط چسب های مخصوص سیلیکونی پوشانده می شود.

این سیستم به دلیل نداشتنِ کاسِت از سایر روش های دیگر مقرون به صرفه تر است. البته اطلاعات درباره زیرسازی و جزییات لازم برای انجام کار، مبحثی کاملا فنی است و در این مقاله قابل ارائه نیست.

این سیستم از کرتین وال، عموما به عنوان یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرف شناخته می شود و اجرای آن در ساختمان های با ارتفاع بالا از نظر فنی توصیه نمی شود. همچنین با توجه به نوع اتصال شیشه ها و میزان تحمل بار در این سیستم، ابعاد ماژول ها باید به صورت محدود و تا حد امکان با ارتفاع کم در نظر گرفته شود.

روش دوم برای نصب کرتین وال فول فریم لس 

در روش دوم نصب کرتین وال های فول فریم لس، شیشه درون کاسِت ها فیکس می شود و سپس کاست ها با پیچ یا پرچ به ترنسم و مولیون فیکس می شوند. پس از این مرحله، به منظور عایق شدنِ آن ها از لاستیک های EPDM و چسب های مخصوص سیلیکونی استفاده می شود.

اکنون شیشه ها سرهم شده اند و برای نصب بر روی سازه اصلی ساختمان آماده هستند. این سیستم در انواع نماهای فریم لس کرتین وال به عنوان یکی از روش های با استحکام بالا و مورد اطمینان شناخته شده است. با توجه این که در این سیستم شیشه ها در کارخانه تولید شیشه بر روی فریم های آلومینیومی آماده و متصل می شود و سپس به صورت پنل های آماده در محل پروژه بر روی مدول های تشکیل شده توسط لامل های افقی و عمودی نصب می شود، بنابراین نصب با این روش از نظر زمانی بسیار سریع تر از روش اول است.

باید به خاطر داشته باشید، که در طراحی های صورت گرفته توسط برخی از شرکت های تولید کننده پروفیل های آلومینیومی، امکان تبدیلِ هر یک از ماژول ها به بازشوی مخفی، تنها با اضافه کردن یراق آلات مناسب امکان پذیر است و نیازی به تولید مجدد این بازشوها نخواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>