اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نخ پنبه

طی پروسه ریسندگی، عملیات مکانیکی مختلفی روی پنبه و سایر الیاف انجام می شود. برای تولید بهترین محصول ممکن و به حداقل رساندن میزان تلفات بهتر است که مکان مخصوص انجام هر یک از عملیات ریسندگی اعم از حلاجی، کاردینگ، چندلا کنی، نیم تاب و تمام تاب را مانند آپارتمان از هم تفکیک کنیم.
طبق مطالعات انجام شده با تغییر رطوبت نسبی از 25 به 65 درصد در دمای 25 درجه سانتیگراد، فرکانس پیچش الیاف به دور غلتک تغییر می کند.

حداکثر سرعت پیچش الیاف به دور غلتک در رطوبت نسبی 65 درصد به دست می آید. در رطوبت نسبی 50 درصد، سرعت پیچش پنبه خالص به دور غلتک کمتر است. به طور کلی با افزایش رطوبت، سرعت پیچ الیاف به دور غلتک نیز افزایش می یابد.

اما اگر ترکیبی از پنبه و پلی استر داشته باشیم؛ حتی در رطوبت 35 درصد نیز می توانیم به سرعت بالایی دست پیدا کنیم. علاوه بر این، کنترل سیستم تهویه در اتاق کاردینگ هم الزامی است. رطوبت پایین در اتاق کاردینگ می تواند منجر به پاره شدن الیاف شود. پاره شدن الیاف نیز همراه با تولید زیاد پرز و پیچش آن ها روی غلتک دافر است. البته اگر مقدار رطوبت در اتاق کاردینگ بیش از حد باشد؛ الیاف تاب برداشته و روی استوانه اره ای و سیلندر جمع می شوند.

میزان رطوبت نسبی مطلوب برای اتاق میکس 60 تا 65 درصد، برای اتاق های حلاجی، کاردینگ، چندلا کنی و نیم تاب 50 تا 55 درصد، برای اتاق رینگ 50 تا 60 درصد و برای اتاق پیچش 60 تا 65 درصد است. پنبه آب دوست است؛ بنابراین اگر میزان رطوبت کمتر از حد استاندارد باشد؛ الیاف به طور کامل خشک می شود و از کیفیت نخ می کاهد. میزان رطوبت موجود در نخ یکی از عوامل موثر بر سطح کیفیت محصول است.

تعداد ماشین های کنترل تهویه نخ موجود در بازار اندک است؛ ماشین هایی که استقامت و طول الیاف را به ترتیب 10 و 30 درصد افزایش می دهند و میزان پرز تولیدی را تا 40 درصد می کاهند. علاوه بر این، حد مطلوب بخار آب از پیچیدن و تاب خوردن الیاف طی فرآیندهای غیرپیچشی جلوگیری می کند.

کنترل رطوبت در مراحل پشت سر هم اعم از دولا تابی، چله کشی، بافندگی و کشبافی اهمیت بسزایی دارد. ماشین آلات کنترل تهویه نخ مبتنی بر تکنولوژی بخار اشباع شده هستند. کارایی این نوع ماشین آلات در دماهای پایین بهتر از ماشین آلات مبتنی بر آب است زیرا در تماس با هر حجم از ماده سریعتر کاهش می یابد.

ماشین کنترل رطوبت شبیه به اتوکلاو است؛ یعنی فقط به حد معینی از بخار اجازه خروج می دهد. در این ماشین، مخروط هایی تعبیه شده که با توجه به نسبت بخار به الیاف گرم می شوند. کنترل میزان رطوبت محیط با استفاده از ماشین آلات مذکور را "ایر واشینگ" می نامند زیرا رطوبت موردنیاز به طور کامل و یکنواخت داخل کل نخ گردش پیدا می کند.

اتوکلاوهای جدید تحت خلا کار می کنند. وجود خلا باعث می شود که اتوکلاو برخلاف اتوکلاوهای قدیمی به کیفیت نخ آسیب نزند. همچنین خلا از جمع شدن حباب در ماسوره جلوگیری می کند؛ از طرف دیگر احتمال ایجاد قطرات آب را کاهش می دهد. قطرات آب عامل وقوع واکنش های بیوشیمیایی هستند؛ واکنش هایی که به رشد قارچ و سایر میکرو ارگانیسم ها می انجامند.

اگرچه استفاده از سیستم تهویه منجر به بهبود کیفیت نخ می شود؛ اما میزان نقص موجود در نخ را هم افزایش می دهد. به طور معمول عملیات مکانیکی به خصوص سایش نخ بر روی سطوح خارجی سبب ظهور نقص می شوند اما این اتفاق در سیستم تهویه رخ نمی دهد. بنابراین باید دید که چه عاملی منجر به افزایش نقص در هنگام استفاده از سیستم تهویه می شود و چگونه می توان این مشکل را رفع کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>