اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پارچه هوشمند

لباس یکی از سه نیاز اساسی انسان است. از زمان ظهور اولیه بشر، انسان از لباس های پارچه ای برای خیاطی، چادر، طناب و دیگر لباس های محافظ استفاده می کند. با این حال، پس از آن نساجی تنها برای امور صنعتی مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده و سازگار شده است که موادی وجود دارند که حس می کنند و بر این اساس به تغییرات محیطی یا محرک های خارجی، از جمله حرارتی، مکانیکی، الکتریکی و مغناطیسی واکنش نشان می دهند.

هم اکنون عصر تکنولوزی و نسل منسوجات هوشمند است و برای برخی روشی جدید و تا حدی علمی تخیلی است. منسوجات هوشمند پارچه هایی هستند که طراحی شده اند تا شامل تکنولوژی هایی باشند که به کاربر قابلیت های بیشتری را ارائه دهند.

افزایش سطح زندگی، آگاهی از ایمنی و محیط زیست و بخش توسعه بخش خودرو، رشد بازار نساجی هوشمند را افزایش داده است. طبق تحقیقات شرکت Allied Market Research، انتظار می رود بازار جهانی منسوجات هوشمند تا سال 2022 به 5.369 میلیون دلار برسد و رشد سالیانه آن 28.4 درصد از سال 2016 تا 2022 باشد.

گرافین: ماده ای شگفت انگیز در صنعت نساجی هوشمند

در تلاش برای ایجاد منسوجات هوشمند، مقرون به صرفه و بادوام، گرافین به یک ماده عجیب و غریب تبدیل شده است. در حال حاضر، پوشیدنی های الکترونیکی با چسباندن اجزای الکترونیکی به دست می آید که معمولا منجر به عملکرد بد آن ها می شود.

با این حال، یک تحقیق به تازگی منتشر شده است که یک راه جدید را با ادغام دستگاه های الکترونیکی به داخل پارچه ارائه می دهد. گروهی از دانشمندان به رهبری مونیکا کریچون از دانشگاه اکستر در انگلیس راه جدیدی برای ایجاد الیاف الکترونیکی که می توانند در تولید لباس های روزمره گنجانده شوند ارائه کرده است.

این تیم از گرافین استفاده کرد تا دستگاه های الکترونیکی را به پارچه متصل کند و از پوشش های الکتریکی بسیار سبک وزن و با دوام که می تواند تصاویر را بر روی پارچه نشان دهد استفده می کنند. این کشف می تواند استفاده از دستگاه های الکترونیکی پوشیدنی را در نظارت بر پارامترهای سلامت مانند ضربان قلب و فشار خون تغییر دهد.

گرافین در مقیاس با یک اتم، به عنوان کوچک ترین ماده ای است که قادر به انتقال الکتریسیته است. علاوه بر این، گرافین انعطاف پذیر است و همچنین قوی ترین ماده شناخته شده است. این تحقیق از الیاف پلی پروپیلن موجود استفاده می کند که در کاربردهای تجاری در صنعت نساجی بکار می رود تا به فیبرهای الکترونیکی مبتنی بر گرافین، بدون نیاز به الکترودها یا سیم، دست یابد.

پارچه هوشمند برای تزریق دارو

نوآوری های تکنولوژیکی در صنعت نساجی همواره در جهت بهبود کیفیت زندگی انسان بوده اند. شرکت TexDel اخیرا یک پارچه هوشمند با استفاده از نایلون و پلی استر ساخته است که می تواند مواد تشکیل دهنده فعال را به بدن مصرف کننده تحویل دهد.

اردن اسیدلر، بنیانگذار TexDel، نوعی جوراب پشمی را توسعه داده که اولین جوراب ضد درد در جهان است و Kentwool SensationWool نامیده می شود , برای کسانی است که نیاز به تسکین موقت درد عضلانی و مفصلی دارند و حتی از گرفتگی، کبودی و درد رنج می برند.

این محصول با نخ کپسایسین تزریق شده و پشم مروینو ساخته شده است. این فن آوری حاوی مواد فیبر فعال است که برای انتشار موثر، قابل پیش بینی، اثربخش، قابل شستشو و بادوام برنامه ریزی شده است. با این حال، عنصر اصلی آن کپسایسین است که به عنوان ضد درد موضعی در نظر گرفته شده است.

اخیرا این شرکت جایزه 1 میلیون دلاری انجمن پارچه پیشرفته امریکا (AFFOA) که تحت نظر موسسه فناوری ماساچوست است را دریافت کرد.. این جایزه برای تکنولوژی TexDel به منظور انتشار کنترل شده مواد از طریق منسوجات است.

لباسهایی که ضربان قلب را رصد می کنند

کایمیرا (Kymira) یک شرکت نساجی هوشمند مستقر در انگلستان است که یک نمونه اولیه از تی شرتی را تولید کرده است که می تواند بر ضربان قلب پوشنده لباس نظارت داشته باشد تا به کاهش خطر حملات قلبی در میان ورزشکاران کمک کند. این شرکت محصولی را توسعه داده که بدون سیم ضربان قلب فرد را به یک گوشی هوشمند با استفاده از بلوتوث انتقال می دهد و می تواند ضربان قلب نامنظم را که ممکن است منجر به ایست قلبی شود، تشخیص دهد.

این لباس ها به طوری طراحی شده اند که الکترودها بر روی پارچه آستین تی شرت چاپ شده و واحد پردازش داده های ECG را به گوشی هوشمند انتقال می دهد. این شرکت الگوریتمی را توسعه داده است که داده ها را پردازش می کند و از نویز برای کشف ضربان قلب غیرعادی استفاده می کند. کیمیرا انتظار دارد که تا پایان سال 2020 این لباس به قفسه مغازه ها برسد.

تیم براونستون، مدیر عامل و موسس Kymira، اظهار داشت: "ما امیدواریم که این محصول برای اهداف بالینی مورد استفاده قرار گیرد تا به کسانی که از یک بیماری قلبی رنج می برند و به آنها درباره خطرات احتمالی حمله قلبی هشدار دهد". به غیر از ECG، این لباس به حفظ دمای بدن کمک می کند تا عملکرد ورزشکار را افزایش دهد.

با استفاده از مواد معدنی که درون پارچه قرار می گیرند، انرژی که بدن در طول ورزش تولید می کند را جذب کرده و این انرژی را مجددا به عضلات انتقال می دهد. این روند باعث افزایش سطح اکسیژن بافت حدود 20 درصد می شود و درد عضلانی پس از ورزش کاهش می دهد.قرن بیست و یکم، پر از نوآوری های نوین برای بهبود شیوه زندگی انسان است و توسعه پارچه های بافته شده با تکنولوژی های پیشرفته یک انقلاب در صنایع نساجی ایجاد می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>