اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گلخانه

انواع آبیاری در کشت گلخانه ای
بعد از کسب آگاهی و شناخت نیازهای آبی محصولات گلخانه ای، تأمین آب را می توان یکی از عوامل مهم در کشت گلخانه ای در نظر گرفت. بر اساس این نیاز آبی باید محل کشت و پرورش آنها را مجزا کرد. روش های آبیاری گلخانه ای را می توان بدین صورت خلاصه بندی کرد:

  • 1- سطحی یا ثقلی

این نوع آبیاری، بازده پایین و اتلاف آب بالایی دارد ولی املاحی که باعث رشد زیاد علف های هرز و شیوع قارچ ها و انگل ها می شوند را می شوید و از بین می برد.

  • 2- تحت فشار

به دو نوع تقسیم می شود:

بارانی: افزایش رطوبت، کاهش دمای محیط گلخانه و پخش یکنواخت آب از اهداف این نوع آبیاری می باشد. این روش هزینه اولیه بالایی دارد و بازده مصرف آب حدود 75 درصد می باشد.
قطره ای: کودهای شیمیایی و بقیه مواد ضروری گیاهان از طریق قطره چکان هایی که در لوله های جنبی کنار گیاه نصب شده تأمین می شود. بازده مصرف آب حدود 90 درصد می باشد و علف های هرز به علت قرارگیری قطره چکان ها کنار ساقه گیاهان نمی توانند رشد کنند.


اما روستائیان چگونه می توانند معیشت خود را تغییر دهند؟
این روزها مسئله ای که به عنوان یکی از مهم ترین الزامات بخش کشاورزی توسط کارشناسان و فعالان این حوزه مورد تأکید قرار می گیرد، اصلاح الگوی کشت است و بحران کم آبی، پرداختن به این موضوع را مهم و پراهمیت ساخته است.

کارشناسان معتقدند روستاییان و به ویژه کشاورزان باید به این موضوع توجه خاصی نشان داده و تغییر الگوی کشت را اجرایی سازند. بنابراین هر گونه تصمیم گیری درباره اصلاح الگوی کشت باید با مشارکت و نظر کشاورزان بومی منطقه مورد نظر صورت گیرد.

بهتر است بدانید که کار با افراد محلی چندان هم ساده نیست اما می توان با آموزش های فرهنگی و توانمندسازی زنان و مردان این امر را محقق ساخت. مسئولان محلی هم برای این که موجب این تغییر شوند باید باور داشته باشند که چنین امری امکان پذیر می باشد و بپذیرند که باید برای برون رفت از کم آبی تا کسب درآمد در بازار امروز، سراغ روش های کم هزینه تر بروند.

چند نکته مهم

با اطلاح الگوی کشت باعث افزایش 50 درصدی تولید محصولات باغی در یک هکتار نسبت به کشاورزی سنتی و صرفه جویی سالانه 200 هزار لیتر در ثانیه در 10 هزار متر مربع در مصرف آب خواهیم شد.
استفاده از فناوری های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت، کشت گلخانه ای، تغییر کشت از بهاره به پاییزه و استفاده از روش ها و بذرهای اصلاح شده جهت بهروری بیشتر در تمامی فصول سال باعث افزایش درآمد خواهد شد.
کشاورزی به خاطر تأمین 85 درصد نیازهای غذایی و 90 درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و دارا بودن 25 درصد سهم صادرات غیرنفتی در اقتصاد یک کشور نقش مهمی دارد.


نتیجه گیری
بحران کم آبی تا حد زیادی ذخایر آبی و سفره های آب زیزمینی را کاهش داده و باعث شده کشاورزی ارگانیک و معمولی با چالش ها و مشکلات جدی روبرو باشند و آنها را تبدیل به شغلی پر ریسک کرده است. اما چه باید کرد؟ آیا باید به صادرات بی رویه محصولات کشاورزی متوسل شد یا دست روی دست گذاشت و با شرایط کنار آمد؟ خیر؛ ما می توانیم با استفاده از کشاورزی مدرن بر این مشکلات غلبه کنیم و کشت گلخانه ای یکی از بهترین شیوه های کشاورزی مدرن است که باعث رونق و گسترش کشاورزی می شود. هرچند هزینه راه اندازی و نصب لوازم و تجهیزات گلخانه ای بالا می باشد اما می توان در ظرف دو یا سه سال سود زیادی کسب کرد و سرمایه اولیه را احیا کرد. اما اگر در فکر راه اندازی یک گلخانه هستید حتماً با افراد باتجربه در این حوزه مشورت کنید و اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>