اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خربزه

کاشت خربزه

کاشت خربزه به دو صورت زیر می تواند صورت پذیرد:

  1. مستقیم
  2. نشا

در کاشت مستقیم بذور به صورت مستقیم در خاک زمین اصلی گلخانه در تاریخ مناسب کشت می گردد. که زمان مناسب آن در مناطق گرمسیری تا نیمه گرمسیری اوایل آذر تا نیمه اول دی ماه می باشد. ولی در کشت نشایی، بعد از تهیه بذر مرغوب، بذر ها را به مدت 2 ساعت در یک ظرف خیس نموده و به مدت 48 ساعت در یک پارچه نمدار نگه داری می گردد و سپس بذر ها را در سینی های نشاء کشت می گردند. بعد از نمایان شدن برگهای حقیقی که همان برگ سوم می باشد به گلخانه انتقال می یابد. کاشت نشایی دارای مزایایی از جمله تنظیم تراکم کاشت دلخواه، زودرس کردن محصول، یکنواختی کشت و کاهش میزان خطا در کشت مستقیم و واکاری، کاهش عملیات توسط نیروی انسانی، کاهش هزینه های جاری به دلیل کاهش طول دوره کاشت خربزه می باشد. ترکیبات جهت آماده سازی بستر در سینی تولید نشا، کوکوپیت و پیت ماس می باشد. کوکوپیت که یکی از قابلیتهای آن توانایی زیاد در نگهداری رطوبت می باشد نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می شود. درصد ماده آلی پیت ماس بالاست و باعث بالا رفتن این مواد در خاک و بهبود ساختمان خاک می شود.

از آنجایی که ساقه بوته خربزه خزنده می باشد در زمانی که بوته ها ساقه اصلی آنها مشهود بود و یا پیچک تولید کردند بایستی بوته ها به صورت رشد داربستی جهت استفاده بهتر از فضا بسته شوند، برای این منظور از نخ استفاده می گردد. پیچاندن بوته بدور نخ با دست انجام می گیرد و جهت پیچش مخالف حرکت عقربه های ساعتی می باشد. دلیل این است که چرخش طبیعی گیاه به این سمت می باشد پس در زمان مناسب زمانی که بوته های خربزه کوچک هستند بایستی نخ ها به سیم های مفتولی که در قسمت سقف گلخانه تعبیه شده است بسته شده و به سمت زمین هدایت گردند. از گیره جهت هدایت و حفظ بهتر وزن بوته استفاده نمود. گیره در واقع حلقه های باز شونده ای هستند که ابتدا کامل باز شده و بعد از قرار گرفتن نخ در بین لولای آن و بستن حلقه، نخ به صورت کامل به آن متصل و محکم می شود. قبل از بستن کامل گیره، آن را در پایین ترین نقطه ساقه خربزه می بندیم. به این ترتیب حلقه که یک طرف آن به نخ متصل است در داخل ساقه محکم قرار می گیرد. استفاده از نخ های کنفی بهتر است چون بوته ها بر روی آن سُر نمی خورد.

آبیاری گلخانه
زمانی که کاشت به صورت هیرم کاری صورت می پذیرد تا مرحله 4 برگی البته با توجه به شرایط آب و هوایی از آبیاری اجتناب نمایید زیرا این عمل باعث می گردد تا ریشه خربزه جهت یافتن آب به عمق خاک نفوذ بیشتری داشته باشد. برای آبیاری گلخانه بهتر است از سیستم تحت فشار به صورت قطره ای استفاده کنیم. در این روش که بهترین نوع آن استفاده از نوارهای آبیاری است که از حدر رفتن آب جلوگیری می کند. زیرا آبیاری به صورت سنتی ضمن بالا بردن مصرف آب و همچنین رطوبت گلخانه مواد غذایی در خاک را شسته و دسترسی ریشه را به این مواد کم کرده، شایان ذکر است که آبیاری گیاه بر اساس سن گیاه بافت خاک و زمان مصرف متفاوت است. برای مثال می توان گفت که خاک در زمستان به آب کمتری نیازمند است تا در فصل تابستان ولی در هر صورت باید به طور یکنواخت و دوره های منظم آبیاری کرد و مسلما در خاک های سبک مقدار آبیاری کمتر و فاصله زمانی بین آن نیز کمتر خواهد بود. جهت کمک به گسترش ریشه ها بعد از اینکه گیاه جوان 4 برگ حقیقی خود را کامل کرد باید یک دوره تشنگی به گیاه داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>