اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خربزه

آماده سازی بستر کاشت خربزه در گلخانه
از آنجا که خاک به دلیل کشت مستمر محصولات متفاوت، ممکن است ناقل بیماری ها، آفت ها و بذرهای علف هرز باشد، لذا باید قبل از استفاده به عنوان یک بستر مناسب برای کاشت خربزه، ضد عفونی شود. در مواردی که عمل ضد عفونی کردن خاک صورت نگیرد معمولا مشکلات زیادی به وجود آمده و در بعضی مواقع خسارات فراوان به بار می آورد. کشت نیز در خاک به صورت یکنواخت و یکسان برای چندین سال متوالی سبب گسترش گونه های مختلفی از عوامل بیماریزا مانند قارچ ها، ویروس ها، حشرات ونماتدها خواهد شد. از این رو، خسارت ناشی از بیماری در کشت های پیاپی، بدون آیش و تناوب بسیار بالا است. لذا جهت کاهش میزان خسارت نیاز هست تا ضد عفونی به کمک آفتاب در تیرماه و مردادماه انجام شود. در این روش ابتدا مقدار لازم کود حیوانی پوسیده را به همرام کود اوره بر روی خاک پخش می کنیم و سپس در خاک عملیات شخم انجام و سطح خاک را تسطیح می کنیم و اقدام به آبیاری غرقابی می نماییم و پس از خروج آب اضافی روی خاک را با پلاستیک می پوشانیم، سپس لبه های نایلون را تا به میزان 20 تا 30 سانتیمتر زیر خاک قرار می دهیم که به خوبی پوشیده شود.

با توجه به تابش نور خورشید و تخمیر کودی به خصوص با کودهای شیمیایی که با کود حیوانی مخلوط شده مثل کود اوره، این تخمیر گرما آزاد کرده و باعث بالا رفتن دما در داخل خاک و در زیر پلاستیک می شود. مدت زمانی که پلاستیک را نگه می داریم می تواند تا 6 هفته باشد. این روش فقط در ماه های گرم تابستان کارآیی دارد. این شیوه، بهترین، سالم ترین و ارزانترین روش می باشد. و از هزینه های اضافی که جهت کنترل بیماریها، علف های هرز در گلخانه صرف می شود، در زمان کشت تا برداشت محصول جلوگیری می نماید. در صورت عدم امکان به روش های ضدعفونی فوق الذکر می توان برای هر 500 مترمربع به میزان یک کیلوگرم بنومیل را با 5 کیلوگرم ریدومیل مخلوط نمود و به صورت یکنواخت در زمین پخش نمود، سپس خاک بستر را زیر و رو نموده و سپس کاشت را انجام می دهیم، می توان پس از کشت خربزه گلخانه ای این روش را همراه با آب آبیاری نیز تکرار نمود. البته میزان قارچ کشی این روش کم می باشد ولی به دلیل ارزان بودن و عملیات سبک آن به راحتی قابل انجام می باشد.

بهترین بستر کشت خربزه بستر کشت سبک نظیر بستر های ماسه ای می باشد و بسته به قطر ذرات ماسه، قدرت نگهداری آب بستر متفاوت است. عمدتاً به آسانی در کنار رودخانه ها قابل دسترسی هستند. ماسه های رودخانه ای دارای شوری کمتری هستند و از این نظر ارجح تر می باشند مزیت اصلی ماسه و سنگریزه خالص، اینست که به صورت ثابت مانده و حالت خود را از دست نمی دهد، لذا نیاز به تعویض سالانه بستر وجود ندارد. اما عیب بستر کشت ماسه بالا بودن وزن آن است. در حال حاضر ترکیب ماسه و پرلیت همراه کود حیوانی پوسیده می تواند ترکیب خوبی باشد و حتما فبل از کشت توسط بیل و یا تیلر شخم مناسبی جهت انجام تهویه صورت پذیرد. ایجاد پشته هایی به ارتفاع تقریبی 02 و عرض 02 سانتیمتر و کاشت دو ردیف خربزه روی آنها به فاصله 42 سانتیمتر (کشت روی پشته) در دو طرف نوار تیپ به صورت زیگزاگی توصیه می گردد.

بایستی سعی گردد کاشت بذر در ناحیه دامنه رطوبت حاصل از قطره چکانها کشت گردد و به دلیل حساسیت خربزه با تماس مستقیم آب این مسئله بایستی مدنظر قرار گیرد. نوار تیپ به دلیل ایجاد رطوبت یکنواخت درست در وسط پشته قرار گیرد و اگر سعی شود در قسمت زیرین نوار تیپ یک شکاف با عمق کم جهت جایگیری نوار تیپ تعبیه گردد مناسبتر است. فاصله پشته ها از هم به میزان یک متر مناسب می باشد. استفاده از مالچ های پلاستیکی بر روی پشته ها فواید بسیار زیادی دارد، مالچ پلاستیکی در کنترل علف های هرز، بالا بردن دما و تنظیم رطوبت خاک موثر می باشد. با کشیدن این پلاستیک و ایجاد حفره جهت رشد بوته خربزه مستقیما و بدون مزاحمت علفهای هرز می توان شرایط رشد را برای خربزه بهتر مهیا نمود. در زمستان نیز با توجه به اینکه خربزه گرمادوست می باشد جهت حفظ حرارت و جوانه زنی بهتر می تواند موثر باشد.

ضد عفونی بذر
ضد عفونی بذر قبل از کاشت با سم و استفاده از قارچکش ایپرودیون کاربندازیم به روش ضدعفونی خشک (یک گرم پودر سم را به ازای هر کیلوگرم بذر) بایستی مورد استفاده قرار گیرد. این ترکیب از دو قارچ کش یکی حفاظتی (ایپرودیون 35%) و دیگری سیستمیک (کاربندازیم 5/17%) تشکیل شده است. ایپرودیون از خانواده دیکاربوکسیمیدها می باشد که به صورت تماسی اثر حفاظتی و معالجه ای دارد. این قارچکش با دامنه تأثیر وسیع برای پیشگیری و درمان از باروری اسپورها و رشد میسیلیوم ها جلوگیری کرده و طیف وسیعی از بیماریهای قارچی در گیاهان زراعی و باغی را کنترل می نماید کنترل بیماری های بذر زاد یکی از اقتصادی ترین روشهای مبارزه می باشد زیرا از خسارت بیماری قبل از ظهور علائم و آسیب جلوگیری می نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>