اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خربزه

آفات و بیماریهای خربزه

یکی از بیماریهای مهم که کشاورزان به خصوص در مورد خربزه گرفتار آن هستند پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه یا بوته میری، یکی از مهم ترین بیماریهای این گیاه محسوب می شود که همه ساله خسارت زیادی به کشاورزان در شرایط کاشت در فضای باز وارد می سازد که این عامل در گلخانه نیز در صورت انتشار بیماری اتفاق خواهد افتاد. لذا ضدعفونی بستر با استفاده از نور آفتاب بسیار مهم می باشد. عامل بیماری در تمام مراحل رشد در صورت وجود شرایط مساعد می تواند بوته ها را مورد حمله قرار دهد و سبب مرگ و از پای درآمدن بوته ها شود. در صورتی که عامل بیماری در مرحله گیاهچه گیاه را مورد حمله قرار دهد، محل حمله قارچ باریک و نرم می گردد و گیاه از بین می رود.

در مرحله بعدی رشد، علائم اولیه بیماری روی ریشه تقریباً شبیه به آنچه که در مورد گیاهچه ذکر شد می باشد، ولی پس از مدتی موقعی که بوته ها رشد کردند، بوته های مورد حمله ناگهان پژمرده شده و در حالتی که برگ ها سبز هستند، می خشکند که آن را به اصطلاح سبز خشک می نامند. البته این حالت زمانی روی می دهد که قارچ ریشه بوته را در مقطع عرضی کاملاً اشغال کرده باشد. این عارضه یعنی مردن ناگهانی بوته ها اغلب 2 الی 3 روز بعد از آبیاری روی می دهد، زیرا فراهم شدن رطوبت کافی به رشد و نمو قارچ کمک فراوان می کند و در نتیجه حمله شدید قارچ، آوندها که سبب رسیدن آب و مواد غذایی به گیاه هستند از بین می رود. عواملی که به صورت تلفیقی می تواند در کنترل این بیماری موثر واقع گردد:

  1. جلوگیری از تردد بی مورد افراد، دستگاه و ادوات در گلخانه
  2. جلوگیری از آبیاری زیاد گلخانه
  3. رعایت تناوب در گلخانه
  4. جلوگیری از تجمع آب بر روی پشته و استقرار مناسب قطره چکان ها و پاشش متوازن آب بر روی پشته
  5. جمع آوری بقایای کشت قبلی
  6. ضدعفونی با آفتاب
  7. نهایتا کنترل شیمیایی

در کنترل شیمیایی استفاده از سم متالاکسیل مانکوزب با اختلاط خاک به مقدار 300 گرم در متر مکعب خاک در زمان کاشت خربزه و یا استفاده با آب آبیاری به نسبت 3 در هزار در مراحل اولیه رشد (2 برگی) و یا تلفیق این دو روش جهت کنترل بوته میری مناسب شناخته شده است ولی حتی الامکان در گلخانه بایستی سعی شود از سموم استفاده نشود.

مبارزه با علف های هرز
بهترین مبارزه در جهت کنترل علف های هرز آفتاب دهی و استفاده از مالچ های مختلف می باشد که یک روش غیر شیمیایی برای کنترل علف های هرز در راستای نیل به اهداف کشاورزی پایدار است. و با استفاده از انرژی خورشیدی به صورت بسیار ساده و بدون صرف هزینه های عمده می توان نسبت به کاهش جمعیت علف های هرز و قارچ های خاکزاد اقدام نمود.که مزایای استفاده از مالچ به شرح ذیل می باشد:

  1. کاهش هزینه مبارزه با علف های هرز
  2. کاهش میزان آلودگی محیط زیست
  3. افزایش جذب املاح توسط ریشه در حرارت های بالاتر
  4. افزایش بهره وری در مصرف آب
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>