اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نارگیل

سوسک کرگدنی ( Oryctes rhinoceros)

این آفت در اوایل مرحله استقرار درخت های جوان نارگیل باعث تلفات بیش از 20 درصد می گردد. سوسک کرگدنی بالغ، از طریق نفوذ به مرکز تاج به بافتهای جوان و در حال رشد صدمه وارد کرده و از شیره آنها تغذیه می کند. برگهای در حال نمو را برش داده و وقتی برگها رشد کرده و ظاهر شوند، آسیب به شکل برش های V شکل در برگ یا سوراخ هایی در رگبرگها نمایان می شود برای کنترل آن استفاده از تله نوری و کاربرد طعمه مسموم با لیندین 25 درصد و سوین 85 درصد توصیه شده است.

موریانه
موریانه باعث آسیب به دانهال ها و پژمردگی آنها به خصوص در مراحل اولیه رشد می گردد. موریانه به ریشه، تنه و برگها حمله می کند و در تنه نخلهای ضعیف دالان هایی ایجاد کرده و باعث آسیب به آن می شود. از بنزیل هگزاکلرید 10 درصد به میزان 65 کیلوگرم در هکتار برای مبارزه با آن استفاده می گردد.

پوسیدگی جوانه
عامل بیماری قارچ Phytophthora palmivora می باشد. نخلهای جوان به این بیماری حساستر هستند، به ویژه زمانی که درجه حرارت پایین (زیر 24 درجه سانتیگراد) و رطوبت نسبی بالا (94 تا 100 درصد) باشد. علائم اولیه آن زردی یک یا دو برگ جوانتر می باشد. لکه های سیاه بر روی برگها ظاهر می شود. آلودگی به برگهای مسن تر سرایت کرده و باعث نقاط آفتاب سوخته در برگ می گردد.

در اثر این بیماری، قسمت هایی از گیاه پوسیده شده و بوی بدی منتشر می شود. به علاوه تولید برگ و ظهور آن متوقف شده و خسارت بسیاری به گیاه وارد می گردد. در مراحل اولیه بیماری، حذف بافتهای آلوده از تاج به همراه قسمتی از بافتهای سالم و استفاده از بردوکس در کنترل آن مؤثر است. بدین منظور، محلول پاشی با مخلوط بردوکس 1 درصد به برگها و حذف قسمت های آلوده و سوزاندن آن ها توصیه شده است.

بیماری زردی کشنده

عامل بیماری، شبه مایکوپلاسمایی است. علائم عمومی آن ریزش میوه های نارگیل پیش از مرحله بلوغ، زردشدن برگهای جوان و سیاه شدن گل آذین می باشد. درخت های آلوده 4 تا 6 ماه بعد از ظهور علائم از بین میروند. علی رغم تلاش های صورت گرفته، روش کنترل کارآمدی برای آن مشخص نشده است.

کنترل حشرات ناقل بیماری و میزبان های گیاهی اهمیت به سزایی در کنترل بیماری دارد. کاربرد منظم تتراسایکلین، استفاده از ارقام مقاوم، حذف و سوزاندن درختان آلوده در کنترل آن نقش مؤثر است.

بیماری کدنگ

در اثر این بیماری، خراش هایی به شکل گرد در میوه ها و نقاط زردی بر روی برگهای جوان و گل آذین ظاهر می گردد. این لکه های زرد گسترش یافته و میزان تولید میوه کاهش مییابد و تولید اسپات و ظهور گل آذین جدید متوقف می شود. در نهایت کل تاج گیاه زرد رنگ یا برنزه شده و اندازه و تعداد برگها کاهش می یابد. این بیماری در نهایت سبب مرگ گیاه می گردد. مدت زمان لازم از ظهور بیماری تا مرگ برای نخلهای 22 و 44 ساله به ترتیب 7/5 و 15/9 سال تخمین زده شده است.

معمولا نخلها فقط بعد از رسیدن به سن گلدهی به این بیماری دچار می شوند. در مواردی که ندرتا درخت های جوانتر بیمار می شوند، رشد در آنها متوقف شده و قادر به تولید گل آذین نخواهند بود. روش کنترلی برای این بیماری شناخته نشده است. کنترل آن از طریق حذف گیاهان آلوده به منظور جلوگیری از گسترش بیماری می باشد. همچنین رقم مقاومی برای این بیماری گزارش نشده است.

بلایت خاکستری برگ

قارچ Pedtalotiopsis palmarum عامل بیماری است. بیماری بلایت خاکستری نارگیل عمدتا درخت های بالغ را تحت تأثیر قرار می دهد. آلودگی باعث ایجاد نقاط بیضی شکل زرد متمایل به قهوه ای بر روی برگچه ها می گردد. برگهای آلوده به رنگ خاکستری تغییریافته و خشک می شوند. در اثر بیماری تعداد برگها کاهش می یابد و در نتیجه عملکرد نیز کم می شود. مدیریت بیماری از طریق حذف برگهای مسن آلوده و سوزاندن آنها، محلول پاشی تاج با بردو 1 درصد، استفاده از غلظت بالاتر پتاس (بیش از 25 درصد) همراه با غلظت پیشنهاد شده NPK و افزایش میزان کود حیوانی صورت می گیرد.

برداشت، انبارداری و فرآوری

برداشت میوه توسط کارگر صورت می گیرد. در صورتی که هدف، برداشت میوه نابالغ باشد، زمانی که یکی از میوه های خوشه به مرحله مناسب رسید، همه میوه ها در خوشه همزمان برداشت می شوند. پس از برداشت، میوه ها در سایه نگهداری شده تا از آفتاب حفظ شوند، سپس در انبار قرار می گیرند. برای استفاده مناسب از فضای انبار پوست رویی میوه برداشته و تمیز می شود. سطح روی میوه توسط واکس کارنوبا و پارافین پوشیده شده تا از کاهش وزن میوه جلوگیری شود.

سپس میوه توسط پوشش پلاستیکی پی وی سی پوشانده می شود. انبارداری در دمای 13 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 50 درصد صورت می گیرد. در هر کارتن 9 تا 12 میوه (8 کیلوگرم) قرار داده می شود. حداکثر زمان نگهداری میوه در انبار با دمای سرد تا 2 ماه می باشد. یکی از مشکلات انبارداری نارگیل سرمازدگی است که در دمای زیر 13 درجه سانتیگراد رخ می دهد و سبب قهوه ای شدن قسمت بیرونی پوست می شود.

میوه هایی که پوست رویی برداشته می شود، حساس به قهوه ای شدن هستند که باید در واکس، قارچکش و یا محلول اسکوربیک اسید غوطه ور شوند از فرآوری میوه، روغن نارگیل، شیره نارگیل، ژله، پودر و آب نارگیل تولید می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>