اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فیسالیس

ارزش غذایی

فیسالیس به علت ارزش غذایی و دارویی بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در میوه، برگ و ساقه آن ترکیباتی وجود دارد که برای سلامتی انسان مفید است. به طور گسترده در درمان دیابت، هپاتیت، زخم معده و سایر بیماریها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میوه فیسالیس سرشار از پروویتامین آ (36 میلی گرم در 100 گرم گوشت میوه)، آسکوربیک اسید یا ویتامین ث (36 میلیگرم در 100 گرم گوشت میوه) و برخی ویتامین های ب (تیامین، نیاسین و ویتامین ب 12) پروتئین خام، فسفر ( 1/2 میلیگرم در هر 100 گرم گوشت میوه) و آهن ( 38 میلیگرم در هر 100 گرم گوشت میوه) است. همچنین حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند.

گیاه شناسی فیسالیس
فیسالیس (عروسک پشت پرده یا توت طلایی) با نام علمی Physalis peruviana گونه ای از خانواده بادمجانیان است که معمولاً به Cape gooseberry یا Golden berry شناخته می شوند. فیسالیس گیاهی علفی یا نیمه خشبی و یکساله در نواحی معتدل و چندساله در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری است. ارتفاع بوته آن 1 تا 1/5 متر است، اگرچه با تربیت گیاه به بیش از 2 متر نیز می‌رسد.

سیستم ریشه در این گیاه منشعب و طول ریشه های اصلی بین 50 تا 80 سانتیمتر است. ساقه اصلی علفی، و سبز 8 تا 12 گره دارد. در محل هر گره دو جوانه رویشی و زایشی وجود دارد. برگها متناوب به طول 5 تا 15 سانتیمتر و عرض 4 تا 10 سانتیمتر هستند گلها تکی، دوجنسی و زنگولهای شکل هستند و از جوانه جانبی ایجاد شده اند گلبرگها 5 تایی و به رنگ زرد و کاسه گل سبز رنگ است و در طی همه مراحل نمو به طور کامل میوه را میپوشاند.

گلدهی فیسالیس تا حدودی در طول روز کمتر از 8 ساعت سریعتر از طول روز 16 ساعت رخ می دهد، بنابراین گیاهی نسبتاً روز کوتاه است. گلدهی آن در مناطق گرم عاری از یخبندان در تمام طول سال رخ می دهد و 70 تا 80 روز بعد از کشت گیاه، گلدهی آغاز می‌شود. گلدهی و میوه دهی این محصول به رقم و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. گلها خودگرده افشان هستند اما لرزش ملایم ساقه گلدهنده یا مقداری اسپری با آب باعث افزایش گرده افشانی می شود.

میوه فیسالیس از نوع سته آبدار، دایرهای شکل و سبز تا زرد رنگ با قطر بین 12/5 تا 25 میلیمتر، وزن 4 تا 10 گرم و حاوی 100 تا 300 بذر کوچک است. همچنین از نظر طعم و ظاهر شبیه گوجه فرنگی است اگرچه طعم ترش و شیرین در آن بیشتر احساس می‌شود یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن پوشش میوه است.

که پس از ریزش گل، کاسه گل گسترش مییابد و تشکیل یک پوسته حصیری رنگ می دهد که از میوه بسیار بزرگ تر است و آن را احاطه می‌کند و در جهت پایین میوه را شبیه فانوس آویزان مینماید این پوسته در طی نمو و رسیدن میوه کاملاً دور آن را احاطه کرده است و آن را از حشرات، پرندگان، آفات و بیماریها و شرایط نامساعد محیطی حفاظت می کند.

برداشت میوه فیسالیس 60 تا 100 روز بعد از گلدهی صورت می‌گیرد، زمانی که پوسته به رنگ زرد مایل به قهوه ای رنگ تغییر یابد. فصل میوه دهی اواخر بهمن تا اردیبهشت است. طول عمر اقتصادی این گیاه بین 9 تا 11 ماه از اولین برداشت بوده و بعد از آن بهره وری و کیفیت میوه کاهش مییابد عمر ماندگاری میوه پس از برداشت با کاسه گل یک ماه و بدون آن 4 تا 5 روز است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>