اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت نساجی

تجارت شما با یک تصویر ذهنی آغاز شده است. اکنون زمان آن است تا با تولید کنندگان لباس ارتباط برقرار نمایید و به آنها اجازه دهید تا به طور جادویی ایده های شما را تبدیل به یک محصول قابل فروش کنند. شهرت و موفقیت تجارت شما به چگونگی انجام این فرآیند بستگی دارد، بنابراین آماده سازی جزئیات و مشخصات باعث می شود تا مراحل توسعه کار را به خوبی آغاز کنید.وقتی تولید کننده مناسبی برای ساخت پوشاک برند تان پیدا کنید، نیاز به ارتباطی باز و دقیق برای تبدیل ایده های خود به پوشاک مورد نظرتان خواهید داشت، بنابراین بهترین راه برای به اشتراک گذاری تصویر ذهنی چیست؟

مسلمأ فرستادن یک طرح کلی برای تولید کننده، نتیجه بخش نخواهد بود. اگر تجربه ای در صنعت پوشاک دارید یا یک سری تحقیقات اصولی انجام داده اید، احتمالاً اصطلاح "مجموعه اطلاعات فنی (tech pack)" به گوش شما خورده است. در غیر اینصورت تحقیقاتی انجام دهید تا متوجه شوید که چگونه تجارت شما در حوزه مد و پوشاک می تواند از این ابزار بهره مند گردد. مجموعه اطلاعات فنی، رابطی بین ایده های شما، طراحی و محصول نهایی است.

این ابزار به عنوان یک دستورالعمل کمکی برای تولید پوشاک در نظر گرفته می شود.
در این مقاله قصد داریم تا بسته اطلاعات فنی را توضیح دهیم و اطمینان حاصل کنیم که شما دانش و اعتماد به نفس لازم برای پرداختن به این مرحله مهم از راه اندازی یک برند تجاری پوشاک را دارید. ارتباط سنجیده بین شما و تولید کننده لباس، عاملی برای اطمینان از تولید پوشاک با کیفیت و کارآمد است. خبر خوب این است که وقتی شما به این جزئیات فنی بپردازید، نتیجه نهایی دلسرد کننده نخواهد بود.

مجموعه اطلاعات فنی (Tech Pack) چیست؟

مجموعه اطلاعات فنی، بسته ای جامع از جزئیات طرحی است که پس از طی کردن فرآیند طراحی پوشاک برای سازنده الگو فراهم می شود. این مجموعه از مستندات، طراح مد را قادر می سازد تا کنترل کیفیت را نسبت به ایده های خودش حفظ کند، چون این ایده ها می توانند به الگوی قابل تولید توسط تولید کننده پوشاک تبدیل می شوند. این برگه آگاهی بخش، جنبه ای مهم از فرآیند طراحی است، زیرا شامل اطلاعاتی در مورد مواد خام، اندازه ها، جزئیات آماده سازی پوشاک، طراحی های فنی و اطلاعات دیگر از جمله محل قرارگیری لگو است که به سازنده الگو برای ساخت الگویی طبق جزئیات شما کمک می کند.

چرا من به یک مجموعه اطلاعات فنی نیاز دارم؟

هنگامیکه در مرحله ورود ایده های خودتان به مرحله تولید هستید، خواهید فهمید که مجموعه اطلاعات فنی یکی از مهم ترین ابزارها در صنعت مد است. زمانیکه به مشارکت با تولید کننده راغب هستید، لازم است تا مجموعه اطلاعات فنی با جزئیات کاملی در دسترس داشته باشید و از کنار گذاشتن جزئیات غیر ضروری نهراسید. در این صورت شما از نظر مالی به احتمال زیاد متضرر نخواهید شد.

ساخت مجموعه اطلاعات فنی

فراهم ساختن مشخصات و جزئیات صحیح برای تولید کننده پوشاک، جایی برای سوء برداشت باقی نمی گذارد. مهم این است تا چیزی را به عهده شانس واگذار نکنید، بنابراین ساخت یک مجموعه اطلاعات فنی جامع در فرآیند تولید سبب ایجاد هماهنگی می شود. موارد در برگیرنده مجموعه اطلاعات فنی و همچنین چگونگی کامل شدن جزئیات هر بخش در ادامه بررسی می گردند:

  • طرح ها و توضیحات؛
  • سبک و ایده؛
  • قراردهی پارچه و تولید پوشاک؛
  • انتخاب رنگ؛

اندازه گیری خطوط اتصال (درز) پارچه ها.

به نظر می رسد که به کارهای زیادی برای انجام دادن نیاز باشد، اینطور نیست؟ ولی به این زودی ها ناامید نشوید. با آموزش های مرحله به مرحله ما، بر سردرگمی غلبه خواهید کرد و مکالمه ای شفاف با تولید کننده پوشاک خواهید داشت.

1- طرح ها و توضیحات

مجموعه اطلاعات فنی شما باید با یک طرح کامل سیاه و سفید آغاز شود که تصویری از جلو و پشت لباس را نشان می دهد. تا جایی که می شود آن را ساده ارائه دهید و از هیچ رنگی استفاده نکنید. همچنین می توانید با کمک نرم افزاری مانند Adobe Illustrator از طرح های دیجیتالی برای ایجاد تصویر خود استفاده کنید.

2- سبک و ایده گرفتن

این بخش مربوط به تعیین سبک و مدل های برند تجاری شماست. در این بخش تصاویر و الگوهایی که به شما الهام بخشیدند را برای ساخت ایده های اصلی اضافه کنید. این موارد می توانند پارچه ها، چاپ تصاویر روی لباس، برش ها و سبک هایی باشند که تصویر ذهنی شما را منعکس می کنند. همچنین ممکن است بخواهید برخی از نظرات خود را نیز اضافه کنید تا اطمینان حاصل نمایید که تصویر ذهنی شما برای تولید کننده به طور واضح مشخص است.

3- قراردهی پارچه و تولید پوشاک

این بخش به مشخص نمودن پارچه مناسب برای لباس می پردازد و باید شامل طرح های تولیدی باشد. طرح لباس شما باید مطابق با چیزهایی باشد که می خواهید در بخش های گوناگون قرار دهید، بنابراین آنها را حتی با جزئیات کوچکی مانند محل اتیکت علامت گذاری نمایید. برای مثال از نوارهایی برای نشان دادن استفاده از یک نوع پارچه و نقاط برای پارچه دیگر استفاده کنید.

با برچسب نشان دهید که هر الگو با چه چیزی در تصویر مطابقت دارد. با علامت پیکان و واژه "نکته" به میزان مورد نیاز برای رساندن مفهوم پیام خود استفاده نمایید، اما هنگام نوشتن نظرات، همه لغات مخفف و یا کلمات اختصاری که استفاده کرده اید را به طور روشن توضیح دهید. هنگام سرهم بندی لباس، برای اجتناب از سوء برداشت لازم است تا برای هر نوع چاپ یا پارچه، دستورالعمل های روشنی داشته باشید.

4- انتخاب رنگ ها

برای دوختن لباسی با ظاهر شیک، شناسایی رنگ های مشخصی که باید مورد استفاده قرار گیرند، ضروری است. شما باید نام رنگ، شماره رنگ و نمونه رنگ را مشخص کنید. همچنین در صورتیکه طرح شما دارای رنگ یکدست نیست، می توانید ترکیب رنگ ها را اضافه نمایید.

5- لیست مواد یا فهرست اجناس (BOM)

برای طرح شما، جزئیات مربوط به پارچه باید در لیست مواد یا فهرست اجناس (BOM) مشخص شود. این لیست هر جنبه ای از لباس مانند تنه، جیب ها، آستر و اتیکت ها را در بر می گیرد و می تواند به 5 بخش تقسیم شود که در زیر ارائه شده است:

  • قراردهی: محل قرارگیری اجزاء و اینکه آنها به کدام قسمت از لباس دوخته می شوند.
  • نظرات: جزئیات مربوط به هرگونه اطلاعات مهم در مورد استفاده از اجزاء.
  • اجزاء: حتماً محتوای پارچه را مشخص کنید؛ از چه چیزی ساخته شده است و شماره شناسایی آن چیست.
  • عرضه کننده: شناسایی کسی که پارچه را عرضه می کند.
  • شماره رنگ: کارشناسان می گویند که بیش از 150 سایه از رنگ طوسی وجود دارد و این مسئله باعث می شود تا شما اهمیت یادگیری رنگ های دقیق مورد نیاز برای طرح خودتان را دریابید.

6- اندازه گیری خطوط اتصال (درز) پارچه

این مورد به عنوان یکی از فنی ترین جنبه های مجموعه اطلاعات فنی در نظر گرفته می شود، به همین خاطر اندازه گیری خطوط اتصال برای اطمینان از مناسب بودن لباس و اندازه های پوشاک ضروری است. این بخش معمولاً شامل 5 مرحله است و به ساخت الگو و اولین نمونه با سایزی مناسب کمک می کند.

نقطه اندازه گیری (POM): هر بخش از لباس باید به درستی با بخش های دیگر متناسب باشد، در غیر این صورت محصول نهایی به خوبی سرهم نخواهد شد. انواع اندازه هایی که باید برای هر بخش از لباس به کار رود را یادداشت کنید.

توضیحات: ذکر کنید که اندازه گیری ها باید به چه صورت انجام شوند. این بخش باید دارای جزئیات کاملی باشد، زیرا تولید کنندگان باید توضیحات روشنی در مورد اندازه گیری هر نقطه داشته باشند. نقطه بالای شانه (HPS)، نقطه اصلی برای اکثر اندازه گیری های عمودی است و شما نباید ذکر آن را در توضیحات فراموش نمایید.

درخواست ها: شما باید نظری در مورد سایز نهایی محصول داشته باشید. در این بخش اندازه گیری های حقیقی را مشخص می نمایید. اگر برای تصمیم گیری نیاز به کمک دارید، این بخش را پر نکنید. در عوض با کارخانه پوشاک ارتباط برقرار کنید تا شما را کمک نمایند. همیشه می توانید پس از اولین لباس متناسب، اندازه ها را تنظیم کنید.

چگونگی ایجاد یک مجموعه اطلاعات فنی حرفه ای

اهمیتی که شما برای این ابزار توسعه محصول، یعنی مجموعه اطلاعات فنی قائل هستید، همبستگی مستقیمی با موفقیت کلی پوشاک تان دارد. اگر برای سازنده الگو، کمترین اطلاعات درباره اجزای مورد نیاز را فراهم سازید، کمترین نتیجه مثبت را از تلاش خود به دست می آورید.

هنگامی تهیه مجموعه اطلاعات فنی، نظرات سازنده الگو را در ذهن داشته باشید. هر چه مطالعه و بررسی بسته فنی سخت تر باشد، سازنده الگو هنگام انجام پروژه، زمان بیشتری را سپری خواهد کرد. از طرفی دیگر، اگر شما اطلاعات مورد نیاز را به شیوه ای ساده و مؤثر با جزئیات لازم ارائه دهید، سازنده الگو ایده را بهتر درک می کند و از عهده پروژه به سبک دلخواه بر می آید.

برای آنکه درک مجموعه اطلاعات فنی شما آسان تر شود، افزودن بخش های مفیدی مانند برگه کاور (cover page) را در نظر بگیرید که اطلاعاتی مانند نام شرکت و تصویر غیرفنی از محصول نهایی مشخص را نشان می دهد. جزئیات پروژه را مرحله به مرحله تفکیک کنید و مشخصات مدرج را قرار دهید تا با استفاده از اطلاعاتی که فراهم ساخته اید، ایجاد الگوهایی با سایزهای گوناگون تا جای ممکن آسان شود.

بهتر است مجموعه اطلاعات فنی شما مشابه یک دفترچه راهنمای آموزشی باشد. مسلماً برش دهنده الگو، تخصص خودش را به میان خواهد آورد، در غیر اینصورت دلیلی وجود ندارد تا یک فرد حرفه ای را برای این کار استخدام کنید. با این وجود، میزان حدس و گمان در کار باید به کمترین حد برسد تا اطمینان حاصل گردد که پوشاک تصور شده توسط شما از فرآیند ساخت الگو به درستی عبور می کند و به مرحله تولید می رسد.

تفاوت های بین مجموعه های اطلاعات فنی و برگه های مشخصات
اگر مدتی در صنعت طراحی بوده باشید، احتمالاً با عبارت برگه مشخصات (specification sheet) آشنایی پیدا کرده اید. اگر چه برگه مشخصات یک ابزار مهم دیگر در فرایند تبدیل تصویر ذهنی طرح شما به واقعیت است، اما چند تفاوت مهم بین مجموعه های اطلاعات فنی و برگه های مشخصات وجود دارد که باید آنها را بدانید.

برگه مشخصات (Spec Sheet)

برگه مشخصات، سندی است که مهم ترین جزئیات در رابطه با پروژه شما را نشان می دهد. این برگه تصویر تختی از طرح شما همراه با طراحی فنی برای تولید کننده را نشان می دهد. این سند باید شامل همه جزئیات فنی مورد نیاز جهت تولید پوشاک و همچنین یک برگه مشخصات شامل اندازه ها، جزئیاتی در مورد اجزاء و هرگونه اطلاعات مرتبط با اکسسوری ها و چاپ باشد.

از آنجاییکه برگه مشخصات، داده های بسیاری را در یک قالب فشرده ترکیب خواهد کرد، لذا تنها یک خطا در این سند می تواند موجب زحمت های بسیاری در آینده شود. فرصت کافی برای توضیح آنچه قرار است با برگه مشخصات انجام دهید، وجود ندارد؛ به بیانی ساده این برگه شامل همه جزئیاتی است که شما برای تکمیل آن متکی به مجموعه اطلاعات فنی خود خواهید بود.

مجموعه اطلاعات فنی

مجموعه اطلاعات فنی شامل برگه مشخصات و چیزهای بسیار دیگری خواهد بود. این سند علاوه بر برگه مشخصات از یک برگه کاور حرفه ای و یک برگه درجه بندی نیز تشکیل شده است. برگه درجه بندی، اطلاعاتی در مورد سایز های اصلی پوشاک ارائه می دهد و همچنین شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی سنجش این اندازه ها برای ایجاد اندازه های استاندارد نیز خواهد بود.

مجموعه اطلاعات فنی به طراح یا یک برند تجاری این امکان را می دهد تا همه جزئیاتی که یک سازنده الگو یا تولید کننده برای ساخت محصول نهایی پوشاک که شاید به آن نیاز داشته باشد را توضیح دهد. با این وجود، اگر می خواهید به محصولی دست یابید که دقیقاً شبیه همان طرحی که پیشنهاد کرده بودید باشد، باید همه جزئیات این سند به درستی درک گردد.

جان بخشیدن به برند مد

یک مجموعه اطلاعات فنی شامل اطلاعات بسیاری است که گاهی موجب سردرگمی می شود. اگر نیاز به کمک دارید، درخواست مشورت از تولید کننده لباس یا یک طراح برای تبدیل ایده هایتان به فرآیند های قابل اجرا به شما کمک خواهد کرد. قبل از آنکه مجموعه اطلاعات فنی خودتان را برای تولید کننده لباس ارسال نمایید، از بررسی کردن کامل اطلاعات خود مطمئن شوید تا به اعتماد کاملی از بلوپرینت مارک تجاری خود دست پیدا یابید. انجام این مرحله شما را قادر می سازد تا از هرگونه مشکل یا سوء تفاهم اجتناب کنید.

آیا باید برای ساخت مجموعه اطلاعات فنی، فرد حرفه ای را استخدام کنید؟

ساخت مجموعه اطلاعات فنی توسط خودتان، فرآیند آسانی نیست. باید در ورد و اکسل مهارت داشته باشید و باید بدانید که چگونه اسناد تکمیل شده را که می توانند توسط تولید کنندگان چاپ شوند تا به رویای خود دست یابید، در کنار یکدیگر قرار دهید.اگر فکر می کنید که آنچه برای ساخت مجموعه اطلاعات فنی نیاز دارید، در دسترس شماست، می توانید با انجام این کار توسط خودتان در هزینه ها صرفه جویی کنید، اما اگر در طی فرآیند اشتباهی داشته باشید، مشکلات جدی در رابطه با محصول نهایی به وجود خواهد آمد.

حداقل از برخی ابزارهای رایگانی که به طور آنلاین در اختیار شما هستند، و می توانند به شما برای تنظیم یک مجموعه اطلاعات فنی کمک کنند و برای سازنده الگو و تولید کننده معنادار باشند، استفاده نمایید.همانطور که در مورد چگونگی انجام این کار تصمیم می گیرید، در نظر داشته باشید که یک متخصص حرفه ای مجموعه اطلاعات فنی لزوماً روشی مطمئن برای ساخت پوشاک به بهترین نحو ارائه نمی دهد. سازندگان حرفه ای مجموعه اطلاعات فنی، در مورد طرح شما تخصص ذاتی ندارند؛ شما باید همه جزئیات اصولی طرح های خود را برای تولید لباس توضیح دهید تا اطمینان حاصل کنید که فردی که استخدام می نمایید، نتایجی را تحویل می دهد که به دنبال آن هستید. نهایتاً ممکن است فکر کنید که اگر این کار را خود انجام دهید، راحت تر است.

فرآیند تهیه مجموعه اطلاعات فنی توسط خودتان

اگر تصمیم دارید یک مجموعه اطلاعات فنی را خودتان بسازید، باید کار را با تهیه و تنظیم همه جزئیات مناسب در رابطه با پوشاک آغاز کنید. ابتدا طرح اولیه لباس را باید با جزئیات ترسیم نمایید تا با همه اندازه هایی که از محصول نهایی انتظار دارید، مطابقت داشته باشد. از این طرح اولیه برای ساخت برگه کاور و ساخت برگه مشخصات استفاده کنید.

همچنین باید مدت زمانی را صرف نمایید تا اطمینان حاصل کنید که اندازه گیری های شما با برگه درجه بندی تناسب دارد. علاوه بر این، اسامی عمومی را برای اجزاء پوشاک خود به کار برید تا ایده خوبی به تولید کننده در رابطه با هزینه های تولید و یا هزینه دوخت و مسائل مربوط به نقاط اندازه گیری بدهید. در این صورت فرآیند تولید پوشاک شما به آسان ترین روش ممکن صورت می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>