اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیتاهایا

گونه های H. undatus و H. costaricensis می توانند به آسانی و به طور طبیعی با قلمه ساقه از طریق تماس ساقه با زمین تکثیر شوند همچنین کاشت بذر و تکثیر درون شیشه ای ساقه های جوان گیاهان بالغ نیز امکانپذیر است اگرچه تکثیر از طریق قلمه به دلیل حفظ خصوصیات ژنتیکی ترجیح داده می شود، در تکثیر با قلمه، رسیدن به مرحله باردهی گیاه سریعتر بوده و کمتر از یکسال بعد از کاشت قلمه رخ می دهد.

درصورتیکه در تکثیر از طریق بذر باردهی بعد از 3 سال صورت می گیرد در تکثیر جنسی، بذر بر روی کاغذهای صافی مرطوب یا مخلوط شن و ماسه قرار می گیرند، جوانه زنی بذر 3 تا 4 روز بعد آغاز شده و دانهال ها 4 تا 5 هفته بعد از جوانه زنی در گلدان کشت می شوند.

در فاصله 10-9 ماه بعد، گیاهان قابل انتقال به محل اصلی کشت هستند. این روش بسیار ساده است اما نسبت به تکثیر با قلمه، گیاه به زمان بیشتری برای ( 3 تا 4 سال) رسیدن به سن باردهی نیاز دارند.

آسانترین و ارزانترین روش تکثیر دراگون فروت، تکثیر با قلمه است، قلمه ها می توانند در طول سال تهیه شوند اما ترجیحاً قلمه ها بعد از فصل گلدهی از گیاه مادری گرفته می شوند قلمه باید در اوایل صبح گرفته شود و از طول قطعات ساقه 20 تا 60 سانتیمتری استفاده می شود قلمه های طویلتر سرعت رشد بیشتری دارند، که ممکن است به دلیل مواد ذخیره بیشتر باشد.

برای ریشه دهی مطلوب، آبیاری به طور منظم صورت می گیرد، گیاهچه ها در این روش 5 تا 6 ماه بعد آماده کشت به محل اصلی هستند. فاصله مناسب برای کاشت به نوع قیم مورد استفاده بستگی دارد.

برای قیم های عمودی، فاصله بین خطوط کشت 2-3 متر موردنیاز است و 3 قلمه برای هر قیم در نظر گرفته می شود (2000 تا 3750 قلمه در هکتار) برای قیم های افقی یا متمایل (شیب دار)، تراکم کاشت می تواند بسیار بالاتر باشد و قلمه ها به فاصله 50 تا 75 سانتیمتری (6500 قلمه در هکتار) کشت می شوند. جهت تسهیل مدیریت محصول، ارتفاع برای قیمهای عمودی باید بین تا 1/40 تا 1/60 متر و برای قیمهای افقی یا شیبدار 1 تا 1/20 متر باشد.

عملیات کشت
دراگونفروت گیاهی نیمه اپیفیت است که توانایی خزیدن، بالاروندگی و چسبیدن به هر تکیه گاهی را با استفاده از ریشه های هوایی خود دارند. پرورش آنها بر روی سطح زمین توصیه نمی شود، زیرا عملیات زراعی آن (گرده افشانی، برداشت و غیره) دشوار است و تماس با زمین باعث آسیب به پیچکها می شود.

بنابراین دراگون فروت بهترین رشد را روی قیم خواهد داشت قیمها قبل از کشت گیاه در محل اصلی استقرار می یابند، عموماً از پایه های چوبی، ستونهای سیمانی و یا داربست های فلزی به عنوان قیم استفاده می شود.

رشد گیاه سریع و پیوسته است، اگرچه در شرایط آب و هوایی نامطلوب (خشکی و دمای بسیار پایین) گیاه دچار دوره استراحت رویشی می شود زمانی که از قیمهای افقی و عمودی استفاده می شود، هرس گیاه اهمیت دارد و ساقه ها باید در مسیر درست هدایت شوند همه رشدهای جانبی و قسمتهایی از گیاه که در تماس با زمین هستند، باید حذف شوند.

هرس اصلی در سال اول بعد از کاشت انجام می شود. اگر قیم استفاده شود، ساقه باید به بالای آن وصل شود هدف از هرس، محدودیت رشد شاخه است و باید از همان سال دوم بعد از کاشت انجام شود.

میزان هرس به نوع قیم و استحکام آن بستگی دارد، برای مثال، یک گیاه سه ساله وزنی حدود 70 کیلوگرم دارد که حتی اگر تحمل وزن آن برای قیم مشکل نباشد، شاخه های آن قادر به تحمل بادهای شدید نیستند. با این حال، در مناطق بادخیز بایستی تمهیداتی جهت مقابله با بادهای شدید از قبیل بادشکن اندیشیده شود.

هرس شامل حذف همه ساقه های صدمه دیده و درهم رفته از گیاه می شود حذف قسمت انتهایی شاخه اصلی باعث القای شاخه های جانبی می شود هرس پس از برداشت، رشد ساقه های جوانی را تحریک می کند که در سال بعد باردهی خواهند داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>