اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تولید کنندگان لباس

وقتی تولید کننده لباس را برای همکاری انتخاب می کنید، می توانید با توجه به کشوری که تولید کننده در آنجا ساکن است، به ارزیابی وی بپردازید. چالش های لجستیکی در هنگام همکاری با تولید کنندگان لباس در بیشتر کشورهای جهان به وجود می آیند. بنابراین ما در این مطلب تصمیم گرفته ایم تا در مورد تفاوت های میان تولید کنندگان لباس در کشورهای مختلف تحقیقاتی انجام دهیم، پس در هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه با کدام تولید کننده و کشور همکاری داشته باشید، اطلاعات بیشتری خواهید داشت.

ما داده ها را از منابع مختلف جهت تحلیل ویژگی های متفاوت تولید کنندگان پوشاک در کشورهای گوناگون جمع آوری کرده ایم. این داده ها از مطالعات انجام شده توسط اساتید، سازمان های خصوصی مختلف و روزنامه نگارانی که این حوزه را پوشش می دهند، به دست آمده است. برخی از یافته های کلیدی ما عبارتند از:

  • هر چند که چین همچنان بزرگ ترین صادر کننده منسوجات و لباس است، اما سهم بازار آن نسبت به گذشته کمتر گردیده است، بنابراین کشورهای دیگر هم ارزش بررسی را دارند.
  • ایالات متحده نسبت به کشورهای آسیایی به کارگران صنعت نساجی بیشتر دستمزد پرداخت می کند، اما میزان پرداختی مکزیک به کارگران حتی از کشورهای آسیایی هم کمتر است.
  • دستمزد کارگران نساجی در کشورهای جهان سوم به شدت در حال افزایش است، اما دستمزد کارگران در ایالات متحده و مکزیک تقریبا ثابت باقی مانده است.
  • بین سرعت، هزینه، و سهولت انطباق با مقررات یک نوع تعادل وجود دارد.
  • برای مدیران اجرایی مد، موانع تجاری به نگرانی اصلی تبدیل گردیده اند.
  • در کشورهای در حال توسعه، تخلفات نیروی کار نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر است.
  • کشورهای اروپایی برای حفاظت از محیط زیست، بهترین اقدامات را انجام داده اند.

صادرات منسوجات و پوشاک توسط کشورهای مختلف

هنگام انتخاب یک تولیدکننده لباس، ممکن است بخواهید یکی از آنها که در کشوری با میزان قابل توجهی از صادرات پوشاک قرار دارد را انتخاب نمایید. در این صورت شما اطلاعات پیدا خواهید کرد که یک زیرساخت پیشرفته در اطراف کارخانه جهت حل موضوع تحویل و مسائل دیگر وجود دارد. با استفاده از راه حل یکپارچه تجارت جهانی (World Integrated Trade Solution) که از طریق داده های بانک جهانی به دست آمده، می توان متوجه شد که هر کشوری چه مقدار منسوجات و لباس صادر می کند.

چین با وجود اینکه بزرگ ترین صادر کننده لباس و منسوجات است، اما سهم بازار خود را نسبت به بقیه جهان از دست داده است. ما حدس می زنیم که عدم قطعیت و نگرانی های سیاسی درباره جنگ تجاری با آمریکا، ارتباط زیادی با این کاهش داشته است.به نظر می رسد که دو کشور بنگلادش و ویتنام از شکست چین سود می برند. با وجود اینکه آنها به ترتیب دومین و سومین صادر کننده بزرگ جهان هستند، اما هر دو سهم بازار خود را بیش از سه درصد افزایش داده اند. با وجود این دستاوردها، به خاطر داشته باشید که چین چقدر بیشتر از بقیه جهان صادرات دارد، چون حجم صادرات آن در مجموع بیش از پنج کشور برتر صادرکننده است.

اگر می خواهید با یک تولید کننده در اروپا کار کنید، گزینه های متعددی پیش رو دارید. ایتالیا، ترکیه و آلمان در میان ده کشور برتر صادر کننده قرار دارند، اما سهم بازار آنها نیز کاهش پیدا کرده است. ما تصور می کنیم که هزینه های بالای نیروی کار، دلیل اصلی کاهش سهم بازار منسوجات اروپا در جهان است، اما هنوز دلایل مهمی برای انتخاب تولید کنندگان اروپایی وجود دارد که بعدا در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

ایالات متحده آمریکا، بزرگ ترین صادر کننده در آمریکای شمالی است. به خاطر داشته باشید که این معیار صادرات است و به کل تولید ارتباطی ندارد. مطمئنا مقدار قابل توجهی از تولید پوشاک در آمریکا هیچ گاه این کشور را ترک نمی کند و مستقیما به سمت مصرف کنندگان آمریکایی می رود. مکزیک به عنوان دومین صادر کننده بزرگ در آمریکای شمالی نیز ارزش توجه کردن را دارد.

میزان واردات لباس از کشورهای آفریقایی یا آمریکای جنوبی بسیار محدود است. علیرغم ارزان بودن نسبی نیروی کار، حدس ما این است که صنعت تجارت به دلیل بی ثبات بودن بیش از حد این قاره ها از نظر ژئوپلیتیکی تصمیم گرفته تا حجم مبادلات تجاری خود را با کشورهای این قاره ها محدود کند. اگر می خواهید در این قاره ها لباس تولید کنید، برزیل و مصر به ترتیب بزرگ ترین صادر کنندگان در آمریکای جنوبی و آفریقا هستند.

حداقل دستمزد ماهانه در صنعت پوشاک

به خاطر داشته باشید که حداقل دستمزدهای پایین در یک کشور به طور مستقیم نشان دهنده دستمزدهای پایین در کل صنعت پوشاک نیست. کارگران در صنعت پوشاک به دلایل مختلف سیاسی می توانند بیشتر یا کمتر از حداقل دستمزد، حقوق دریافت نمایند. مثلا شرکت خصوصی Micro Opportunities عنوان کرده است که کارگران زن پوشاک در بنگلادش بیش از 60 درصد مواقع، کمتر از حداقل حقوق، دستمزد می گیرند.

از سویی دیگر، کارگران پوشاک در آمریکا بیش از حداقل دستمزد تعیین شده توسط دولت، درآمد دارند، زیرا حداقل حقوق بالاتری توسط ایالات های خاص تعیین گردیده است و مزایای تضمین شده از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. همه این موارد نشان می دهد که تعیین میزان پرداختی دستمزد کارگران پوشاک توسط کشورهای مختلف به تحلیل جزئیات دقیقی نیاز دارد.

کشورهای توسعه یافته مانند ترکیه و آمریکا، بیشترین حقوق را به کارگران پوشاک می پردازند. جالب است که چین با وجود داشتن شهرت بد، دیگر ارزان ترین نیروی کار را ندارد. دستمزد کارگران نساجی در مکزیک بیش از 25 درصد از دستمزد کارگران پوشاک در چین، کمتر است. اگر می خواهید تا در آسیا لباس تولید کنید، مطلع باشید که تنوع قابل توجهی از نظر میزان پرداخت حقوق از کشوری به کشور دیگر وجود دارد. تایلند و مالزی هر دو بیش از دو برابر چین به کارگران پوشاک خودشان حقوق می پردازند.

به یاد داشته باشید که هزینه کار تنها بخش کوچکی از کل هزینه یک تکه لباس است. مطالعه انجام گرفته توسط آکسفام (Oxfam) نشان می دهد که کمتر از 4 درصد از هزینه یک لباس صرف پرداخت دستمزد کارگران می شود. این موضوع بین کشورهای مختلف، تفاوت های قابل توجهی ندارد. کشورهای ارزان تر نه تنها نیروی کار ارزان تر دارند، بلکه هزینه های عملیاتی کلی آنها نیز ارزان تر است.

میزان واردات پوشاک از چین و اندونزی کاهش پیدا کرده است. افزایش هزینه نیروی کار شاید یکی از دلایل این موضوع باشد. با این نرخ، نیروی کار چین به زودی از دیگر کشورهای در حال توسعه بسیار گران تر خواهد شد. انتظار می رود که در کشورهای توسعه یافته، دستمزدها زیاد افزایش پیدا نکنند. در واقع دستمزد کارگران پوشاک در آمریکا در هنگام تعدیل تورمی واقعا کاهش یافت. از سویی دیگر، ترکیه که یکی دیگر از کشورهای توسعه یافته است، رشد دستمزد قابل توجهی را تجربه کرده است.

عوامل محلی قابل توجهی در این زمینه وجود دارند که دستمزدهای کارگران پوشاک را در طول زمان تحت تأثیر قرار می دهند. در برخی موارد، کارگران پوشاک در کشورهای توسعه یافته می توانند دستمزدهای بالاتری داشته باشند که این دستمزدها سریعتر از کشورهای در حال توسعه رشد می کنند. زمانیکه ترکیه را با مالزی و تایلند مقایسه می کنید، این مسئله کاملا برایتان مشخص خواهد شد.

مکزیک از این لحاظ منحصر به فرد است، چون در عین حالی که پایین ترین میزان دستمزد را به کارگران می دهد، به سرعت نیز میزان دستمزد را افزایش نمی دهد. ما تصور می کنیم که اگر آمریکا به دور شدن از چین ادامه دهد، یک تغییر بزرگ به نفع مکزیک رقم خواهد داد و دستمزدها در برخی از موارد شاید سریعتر شروع به افزایش کنند.

بزرگ ترین چالش های صنعت مد

بزرگ ترین نگرانی آنها، افزایش حمایت از تولیدات داخلی در ایالات متحده بود. افزایش تنش های تجاری منجر به وضع تعرفه های گمرکی بر روی کالاهای کشورهای مختلف توسط آمریکا شده است. هر چند که نظر می رسد بیشتر تنش های تجاری موقتی باشند، اما مشخص نیست که آیا تعرفه ها و اختلافات با چین به این زودی ها متوقف خواهند شد یا خیر. این موضوع توضیح می دهد که چرا هفتمین چالش بزرگ طبق نظر مدیران اجرایی مد، پیدا کردن یک منبع جدید تهیه پارچه در خارج از چین است. افزایش هزینه های کار و تنش سیاسی رو به رشد به این معنی است که چین دیگر به اندازه گذشته جذاب نیست.

سومین چالش بزرگ، افزایش هزینه تولید است که احتمالا به افزایش تهیه پارچه از دیگر کشورهای آسیایی منجر خواهد شد. ما تصور می کنیم که مکزیک به دلایلی که قبلا ذکر کردیم، بیش از گذشته برای تولید جذاب خواهد شد.

هزینه تنها نگرانی موجود نیست. مدیران اجرایی علاوه بر نگرانی در مورد رعایت مقررات تجارت، نگران مواجه با تنش های سیاسی و تجاری در میان کشورها نیز هستند. این موضوع نشان می دهد که مدیران اجرایی باید به سختی به تجارت بپردازند. آن ها می خواهند هزینه تهیه مواد خود را پایین نگه دارند، اما همچنین احساس می کنند که چالش های سیاسی قابل توجهی وجود دارند که از مواجه با کشورهای در حال توسعه ناشی می شوند.

رعایت حقوق کارگران در کشورهای مختلف

بدون شک توجه به مسائل حقوق بشری در صنعت پوشاک نیز وجود دارد. بسیاری از برندها مانند نایک (Nike)، وقتی مصرف کنندگان شان دریافتند که آنها کارگران را تحت شرایط مسئله دار استخدام کرده اند (‏اغلب به این کارخانه ها به عنوان محل بیگاری کشیدن اشاره می شود)‏، به شدت شهرتشان آسیب دید. در نتیجه امروزه بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند تا شیوه تولیدات خود را به طور کامل نمایش دهند. آخرین چیزی که آنها می خواهند تصویری از لباس های آنهاست که توسط کارگران در شرایط استاندارد تولید شده باشد.

ما مطالعه ای پیدا نکردیم که حقوق کارگران را به تفکیک کشورها در حوزه تولید پوشاک نشان دهد. در عوض، مشاهده کردیم که حقوق کارگران در همه صنایع و کشورها نادیده گرفته می شود. کنفدراسیون اتحادیه بین المللی تجارت (‏ITUC)، سالانه در مورد حقوق کارگران در سراسر جهان بررسی انجام می دهد و براساس آن، شاخص حقوق جهانی ITUC را منتشر می کند. آنها در این مطالعه، کشورها را در مقیاس 1 تا 5 برحسب میزان نقض حقوق کارگران رتبه بندی می نمایند. کشورهایی با رتبه 1 به ندرت حقوق کارگران را رعایت نمی کنند. کشورهایی با رتبه 5 هیچ حمایتی از حقوق کارگران ندارند. کشورهایی با رتبه بالاتر از 5 به دلیل از بین رفتن نقش قانون، هیچگونه حقوق کارگری ندارند.

در کل کشورهای در حال توسعه، حفاظت کمتری از کارگران خودشان نسبت به کشورهای توسعه یافته دارند. بخش قابل توجهی از اروپا، نمره 1 یا 2 را داراست. کشورهای آسیایی که بخش قابل توجهی از لباس را صادر می کنند، عموما نمره 4 یا 5 را دارا هستند. توجه داشته باشید که آمریکا و یونان به ترتیب نمره 4 و 5 را به دست آورده اند. این نمرات نشان دهنده نقض حقوق کارگران حتی در کشورهای توسعه یافته نیز هست.

بدیهی است که این گزارش به صورت کلی ارائه شده است و شما باید یک تولید کننده را به طور خاص بررسی کنید تا بدانید چگونه با کارگرانش برخورد می کند. این گزارش در مورد روند کلی یک کشور و میزان نظارتی که شما برای تولید کننده نیاز دارید، می تواند اطلاعات خوبی ارائه دهد. شما نباید شرایط کارگران تولید کننده را به طور کامل نادیده بگیرید، اما اگر تولید کننده شما در سوئد برخلاف کشوری مانند چین عمل می کند، احتمالا می توانید کمی نظارت کمتری داشته باشید.

دوستی و احترام به محیط زیست توسط کشورهای مختلف

نگرانی دیگر بسیاری از برندها به عدم تولید لباس ها براساس روش های سازگار با محیط زیست بر می گردد. احتمالا نمی خواهید که برند شما با کارخانه ای ارتباط داشته باشد که به طور قابل توجهی سبب آلودگی محیط زیست می شود. برندهای معروف لباس مانند اچ اند ام (H&M) و زارا (Zara) به خاطر کار با کارخانه های آلاینده در آسیا با واکنش شدیدی از سوی مصرف کنندگان شان مواجه گردیده اند. به منظور جلوگیری از وقوع دوباره این نوع حادثه، بسیاری از برندها بر اهمیت پایداری تأکید کرده اند.

پیدا کردن یک تأمین کننده لباس و تولید کننده یک کار پیچیده است. عوامل زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید و اگر شریک اشتباهی را انتخاب کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. بخشی از تحقیق ما به این مسئله اختصاص داشت که نشان دهیم جستجوی ارزان ترین گزینه همیشه بهترین انتخاب نیست. زمانیکه مواد را از یک کشور در حال توسعه مانند چین تهیه می کنید، مسائل مهمی می تواند وجود داشته باشد.

برند شما در صورت کار با تولید کنندگان زیر سطح استاندارد می تواند با مشکلات شدیدی مواجه شود. اگر مراقب نباشید، شاید با کارخانه ای که از کارگران سوء استفاده می کند و یا دوستدار محیط زیست نیست، شریک شوید. اکنون که شرایط تولید کنندگان کشورهای مختلف را در سراسر جهان می شناسید، امیدواریم که در زمان انتخاب یک تولید کننده لباس، تصمیم بهتر و آگاهانه تری بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>