اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موسیر

تاریخ، فواصل و روشهای کاشت:

  • اندام تکثیری: بذر یا پیازچه دختری
  • بذر مورد نیاز: 20 کیلو گرم در هکتار
  • متوسط پیازچه موردنیاز: 4000 کیلوگرم در هکتار

زمان کاشت موسیر اوایل مهر تا اواخر آبانماه می باشد. به طور معمول پس از 2-3 سال از کاشت پیاز و 5-7 سال از کشت بذر قابلیت برداشت دارد ولی می توان با مدیریت مزرعه این مدت را کاهش داد.

نکته 1:بذر کاری هر چند هزینه اولیه کمتری دارد ولی به علت مشکلاتی مانند استراتیفیکاسیون (سرما دهی)، ریزبودن، عدم جوانه زنی یکنواخت، کند بودن رشد بذور و طولانی شدن دوره رویش (5 - 7 سال)، کمتر قابل توصیه است و تکثیر از طریق کشت پیاز توصیه می شود.

نکته 2:بر اساس مطالعات میدانی پیازچه ها به اندازه های، ناخنی، نخودی، فندقی و گردویی، قابل کشت هستند. پیازچه های گردویی به وزن 20 تا 25 گرم می توانند در سال اول با عملکرد خوب، قابل برداشت باشند ولی پیازچه های کوچک تر نیاز به زمان و مراقبت بیشتری دارند.

عمق کاشت از سطح خاک تا 15 سانتیمتر (با افزایش عمق کاشت تا 15 سانتیمتر، نه تنها امکان استفاده بیشتر از رطوبت خاک فراهم می شود، بلکه رنگ پیازها نیز سفیدتر و مرغوبتر می گردد) فواصل ردیف 20 و فاصله پیازها روی ردیف 10 سانتیمتر می باشد. کاشت مکانیزه گیاه موسیر با غده کار سیب زمینی و زعفرانکار، قابل اجرا است.


مراقبت و نگهداری:
جلوگیری از چرای دام در زمان رشد (فروردین تا خرداد) و حفاظت در مقابل کندن بوته ها به ویژه در اراضی نزدیک جاده ها، الزامی می باشد. مقدار آبیاری با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه انجام می شود ولی در کشت آبی حداقل 2 مرتبه آبیاری (آب اول، مهر ماه پس از کشت و آب دوم، اوایل خرداد قبل از زرد شدن برگ ها) الزامی است.

آبیاری بیشتر در فصل رشد، باعث افزایش عملکرد خواهد شد. آبیاری در زمان خواب پیازها، مخصوصا اگر بافت خاک رسی باشد، می تواند باعث پوسیدگی محصول شود.

بیماریها و آفات:
بیماری خاصی از موسیر گزارش نشده ولی در مواقع ضروری مبارزه با آفت الرو برگ خوار، ساقه خوار و غده خوار سیب زمینی (آگروتیس) که معمولا پلی فاژ هستند، در هوای مرطوب و معتدل فروردین و اردیبهشت ماه از برگ و پیاز موسیر تغذیه می کنند و در صورت مشاهده باید با یکی از سموم عمومی به صورت محلول پاشی یا طعمه مسموم مبارزه کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
م. خ:
سلام می خواستم ببینم موسیر را می توان به صورت نشا کاشت در سینی تخم دان گرفت و بعدا جا به جا کرد
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>