اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بادام

کاشت نهال
دستورالعمل کاشت نهال های بادام

  1. محل آفتابگیری را برای کاشت بادام درختی انتخاب نمائید. البته خاک بستر کاشت نهال بادام باید حاصلخیز باشد.
  2. چاله ای با اندازه مناسب حفر کنید به طوریکه امکان پخش کلیه ریشه های نهال را فراهم سازد و بتوان تمامی ریشه ها را در خاک مدفون ساخت.
  3. نهال ها را از داخل گلدان ها یا گونی ها خارج سازید به طوری که ریشه ها هیچگونه آسیبی نبینند. ریشه هارا در سراسر فضای چاله پخش نمائید و چاله را با خاک مناسب پُر کنید.
  4. مقداری کمپوست در طوقه نهال پخش کنید سپس بخوبی آبیاری نمائید و سرانجام در صورت نیاز با افزودن مقداری خاک به ترمیم سطح چاله بپردازید. آبیاری نهال های بادام در صورت عدم وقوع بارندگی باید لااقل هفته ای یکبار صورت پذیرد.
  5. با نصب یک میله به عنوان قیم در جوار نهال بادام به استقرار و تحکیم آن کمک نمائید تا در صورت وزش باد شدید آسیب نبیند.
  6. مرتباً به تقویت نهال ها با کودهای آلی و شیمیایی اقدام کنید تا به رشد و تثبیت آنها مساعدت گردد.
  7. هر ساله با انجام هرس به نگهداری درختان جوان بپردازید. این عمل را در زمستان یا اوایل بهار قبل از باز شدن شکوفه ها انجام دهید و ضمن آن شاخه های آسیب دیده و زاید را حذف کنید تا اولا تمامی قدرت درخت مصروف گلدهی و میوه دهی شود و ثانیاً تمامی تاج درخت از نور کافی خورشید بهره مند گردند.
  8. پوست خارجی میوه ها در زمان رسیدگی می شکافند و اغلب ریزش می کنند لذا باید بموقع برداشت گردند.

بادام درختی خواهان اراضی شنی حائز زهکشی با PH خنثی تا قلیایی سبک است. چاله های غرس نهال ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا تمامی ریشه های نهال بدون خمیدگی یا فشردگی بتوانند گسترده گردند.

در صورتیکه از مته باغبانی برای حفر چاله ها بهره می گیرید، باید چاله هایی به قطر 24 اینچ حفر شوند سپس دیواره ها را بخراشید تا آثار صیقلی و فشردگی ناشی از بکارگیری مته باغبانی از بین برود. هیچ گاه به مقدار زیاد از کمپوست و کودهای دامی در کف چاله های غرس نهال استفاده نکنید زیرا برای درختان زیانبخش می گردند.

ریشه درختان بادام نسبتاً عمیق هستند لذا توصیه می گردد که قبل از غرس نهال ها نسبت به شخم عمیق و شکستن لایه سخت زیرزمینی اقدام ورزید و خاک سطحی را با مقادیر متنابهی از مواد آلی تقویت کنید. در هنگام کاشت نهال ها به رعایت نکات زیر همت گمارید:

  1. هیچ گاه چاله های غرس نهال را بزرگ تر از عمق سیستم ریشه دهی گیاه حفر نکنید تا طوقه نهال مدفون نگردد.
  2. غرس نهال در خاکهای شنی متعاقباً با نشست خاک اطراف طوقه همراه می گردد لذا پُر کردن مجدد آن ضرورت می یابد.

فصل کاشت
نهال بادام نیز مثل اغلب درخت های میوه معمولاً هنگام خواب زمستانه قبل از بیدار شدن درخت کاشته می شود اما بهترین موقع کاشت آن در ایران از آذر تا نیمه دوم دی ماه است و این موقعی است که ریشه های حساس بادام، شوک انتقال را بهتر تحمل می کنند.

و با استقرار در جای خود تا قبل از باز شدن برگچه ها، به ریشه زایی مجدد می پردازند. در غیر این صورت برگچه های جوان پس از بیداری، از ذخیره قبلی درخت استفاده کرده و در نتیجه احتمال خشک شدن آن زیاد می باشد.

برای کاشت هرگونه نهال میوه ای که هنگام انتقال و دوری راه صدماتی دیده باشند، عمل اندود و یا آغشته کردن ریشه نهال ها در مخلوطی مرکب از خاک رس با مخلوط کود گاوی به اضافه آب که در چاله نهال ریخته می شود عملی مفید و موثر در استقرار نهال خواهد بود.

تراکم کاشت
در باغ بادام فواصل کاشت و زمان­ های مورد نیاز در یک هکتار به عوامل زیر مربوط می شود:

  • شرایط اقلیمی: در مناطق کم آب و زمین های کم عمق تراکم درخت کمتر و فاصله آنها بیشتر است باغ­ هایی که دسترسی کافی به آب دارند تراکم درخت در آنها بیشتر است.
  • قدرت رشد درخت: در ارقامی که حجم کمتری دارند می توان تراکم درخت افزایش داد.
  • کشت دیم: در کشت دیم تراکم درخت را با میزان بارندگی تنظیم می کنند.

الگوی کشت
درختان میوه برای رسیدن به حداکثر رشد، و تولید بیشترین و مرغوبترین محصول، نیاز به دریافت نور کافی دارند. این امر ایجاب می کند که هنگام کاشت، بین درختان مجاور فواصل بحصوصی، که برای درختان مختلف است و به اندازه آنها در حداکثر رشد بستگی دارد، رعایت شود. که مهم ترین آنها می توان مربعی، مستطیلی، مثلثی و داربستی را نام برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>