اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پارچه کول مکس

کول مکس نوعی پلی استر مخصوص مهندسی شده است که منحصراً توسط شرکت آمریکایی اینویستا (Invista) تولید می گردد. این پارچه پلی استر شامل الیافی است که به دقت مهندسی شده اند تا رطوبت را جذب کرده و گرما را از خود عبور دهند.

پارچه کول مکس کاربردهای متنوع زیادی دارد، و پارچه ای محبوب برای ساخت جوراب، شلوار جین و سایر انواع لباس ها محسوب می گردد. با وجود اینکه پارچه های دیگری با ویژگی های مشابه این منسوجات مهندسی شده وجود دارند؛ اما کول مکس تنها علامت تجاری شرکت اینویستا به شمار می آید.

تاریخچه پارچه کول مکس

شرکت اینویستا در اصل زیر مجموعه شرکت دوپونت بود. در سال 2003، بخش مربوط به شرکت اینویستا از DuPont Textiles & Interiors جدا گردید و به یک شرکت مستقل تبدیل شد. امروزه شرکت اینویستا تنها دارنده نشان تجاری کول مکس است و دیگر هیچ ارتباطی با شرکت دوپونت ندارد.داستان کول مکس از سال 1986 آغاز گردیده، یعنی زمانیکه مهندسان نساجی شرکت دوپونت با موفقیت نوع جدیدی از نخ پلی استر تولید کردند که به دلیل شکل منحصر به فردش می توانست گرما و رطوبت را از بدن شخص دور می کرد.

با این حال تا سال 1998 طول کشید تا اعضای اصلی شرکت DuPont Textiles & Interiors، این پارچه جدید را تحت عنوان کول مکس به ثبت رساندند، و طی زمان کوتاه 5 سال این شاخه از شرکت دوپونت عمدتاً برای محافظت از مالکیت معنوی بسیار ارزشمند برند دوپونت به سرعت تحت عنوان شرکت اینویستا سازماندهی گردید و به این صورت برند کول مکس متولد شد.

مدیران شرکت های دوپونت و اینویستا در اوایل بازاریابی پارچه کول مکس، این پارچه جدید را به دلیل خاصیت رطوبت زدایی و خشک شدن سریع، به عنوان رقیب مستقیم پشم مرینوس معرفی می کردند. الیاف این نوع پارچه پلی استر، بیضی شکل هستند و شیارهایی در امتداد سطح آنها قرار دارد؛ از این رو ساختار فیزیکی الیاف کول مکس به گونه ای است که ذاتاً باعث عبور سریع رطوبت از پوست و رسیدن آن به سطح پارچه می شوند و از این رو تبخیر سریع را ممکن می سازند.

مصرف کنندگان سریعاً به این نتیجه رسیدند که پارچه کول مکس جایگزینی سبک و بادوام برای پشم است و به همین دلیل جوراب های کول مکس در دوره زمانی بین سال های 2000 تا 2010 به یک کالای متداول تبدیل شدند. اکنون شرکت های تابعه Koch Industries که توسط شرکت مادر خود یعنی شرکت اینویستا حمایت می شوند، مشغول تولید این پارچه در ایالات متحده، کانادا، چین و سایر نقاط جهان هستند.

پارچه کول مکس در عصر حاضر

پارچه کول مکس همچنان پارچه ایی محبوب برای تولید جوراب، تی شرت، ژاکت و انواع دیگر لباس هاست. اما اخیراً به دلیل موضع گیری هایی که در برابر منسوجات مصنوعی صورت گرفته، تا حدی محبوبیت خود را از دست داده است.

با این وجود پارچه کول مکس برخلاف پلی استر ساده یا سایر منسوجات مصنوعی دارای ویژگی های فیزیکی منحصر به فردی است که در هیچ پارچه دیگری وجود ندارد. بنابراین به احتمال زیاد پارچه کول مکس بدون توجه به اینکه در آینده احساس مصرف کنندگان نسبت به پارچه های مصنوعی چگونه تغییر خواهد کرد، همچنان در برخی گروه های محصولات منسوج محبوب باقی خواهد ماند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>