اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرلیت

مصارف باغبانی و کشاورزی: اضافه کردن پرلیت به خاک مزایای مهمی دارد، ازجمله: میزان جذب و نگهداری آب آن زیاد است است که این موضوع سبب می گردد تا از تبخیر آب، جلوگیری شود و آب به مدت طولانی درخاک باقی بماند.

مرطوب بودن خاک، موجب می شود تا نیاز خاک به آب کمتر باشد و بدین ترتیب از شسته شدن مواد غذایی خاک جلوگیری می شود. وجود خلل و فرج در پرلیت همراه با خاک، تبادل هوا و خاک را فزونی می بخشد و ریشه گیاهان به سهولت در خاک رشد می نمایند.

از آنجا که عمده اکسیژن مصرفی گیاهان از طریق ریشه آنها تأمین می گردد لذا پرلیت به دلیل دارا بودن حفرات ریز هوا قادر است آب و اکسیژن مورد نیاز را به سهولت در اختیار ریشه قرار دهد.

ترکیباتی که فاقد پرلیت می باشند قدرت آب دهی آنها ناچیز بوده و اکسیژن را پس می دهند که این باعث مسدود شدن تارهای کشنده ریشه و در نهایت خفگی گیاه در اثر کمبود اکسیژن می گردد.

بنابراین پرلیت منبسط به دلیل خصوصیات زیر محیط مناسبی جهت رشد گیاهان ایجاد می نماید:

  1. اصلاح سیستم هوا دهی و آب دهی خاک
  2. قدرت نگهداری آب و مواد غذایی در خود و تغذیه مداوم گیاه
  3. دارا بودن PH خنثی (7/5-6/5) و عدم اختلال در رشد طبیعی گیاه
  4. عدم ایجاد تغییر ناگهانی در دمای خاک
  5. استریل بودن از نظر بهداشتی و جلوگیری از اثرات منفی گیاهان هرز و حشرات موذی
  6. دارا بودن ترکیبی مشابه ترکیب شیمیایی مواد تشکیل دهنده خاک و عدم ایجاد اختلال در ساختمان خاک
  7. نفوذ و پخش یکسان آن در خاک در حضور پرلیت
  8. بهبود عمل تهویه خاک در حضور پرلیت

رقیب اصلی پرلیت در باغبانی و کشاورزی ورمیکولیت است و انتخاب هر یک از اینها بستگی به عواملی نظیر قدرت حفظ و نگهداری آب، خاصیت خنثی بودن، تخلخل خاک، قیمت، قابل دسترس بودن، کیفیت و استمرار قابلیت مهیا شدن در زمان زیاد دارد. موارد استفاده از پرلیت در کشاورزی و باغبانی عبارتند از:

عامل رشد گیاهان، عامل تثبیت خاک و چمن، رشد و پرورش بذر، سیستم نگهداری آب در گیاهان گلدانی، هیدروپونیک..

رشد و تکثیر گیاهان: اختلاط مناسب و مطلوب پرلیت با کودهای شیمیایی و خاک برگ عامل مهمی در رشد و تکثیر می باشد. این مخلوط تولید شده، زهکشی بسیار عالی درخاک به وجود آورده و رطوبت را درخود حفظ می کند و از ضعیف شدن ریشه و از بین رفتن آن در هنگام قلمه زدن یا کاشتن جلوگیری می کند.

مخلوط مزبور به عنوان عامل رشد گیاهان گلدانی نیز مورد استفاده قرار می گیرید و از پرلیت مخلوط نشده در ته گلدانها جهت زهکشی خوب استفاده می شود.

درگذشته تنها از پرلیت های دانه درشت در مخلوط های پرلیت با کودهای آلی و خاک برگ استفاده میشد ولی امروزه از پرلیتهای دانه ریز نیز به طور گستردهای استفاده می شود به خصوص در مواقعی که قابلیت نگهداری آب بیشتر مورد نیاز باشد.

اصلاح خاک و چمن: خاکهای کشاورزی و باغبانی اغلب یا به صورت ماسهای هستند و یا به صورت رس، که خاکهای ماسه ای به دلیل فاصله دار بودن دانه ها، تمایل به حفظ رطوبت و شرایط خنثی در آنها کم است.

در حالی که در خاکهای رسی هوا به سختی جابجا شده و زهکشی نیز در آن به سختی صورت می گیرد هر چند که خاصیت تراکم پذیری درآنها بهتر است. اضافه نمودن پرلیت در هر دو نوع این خاکها باعث تعدیل شرایط و بهبود شرایط خاک می شود.

اثر پرلیت در خاکهای ماسه ای به صورت کاهش فاصله ذرات، افزایش قابلیت جذب رطوبت و حفظ و نگهداری آن و افزایش تمایل خاک به شرایط خنثی می باشد ولی نتیجه بکارگیری آن در خاکهای رس عبارتند از:

  1. ایجاد فضاها و منافذ کافی جهت زهکشی و جابجا شدن هوا
  2. کاهش ترک خوردگیهای خاک
  3. جلوگیری از تراکم خاک
  4. بهبود توزیع و انتشار ریشه گیاه درخاک
  5.  بهبود رشد و نمو گیاه در هرفصل و موقعیت مکانی

رشد و پرورش بذر: در این مورد اغلب از پرلیتهای دانه ریز استفاده می شود. از ویژگیهای بارز پرلیت منبسط که در این نوع کاربرد مفید هستند عبارتند از: توانایی نگهداری و حفظ رطوبت درمیزان ثابت، خاصیت عایق، توانایی آن در انعکاس نور خورشید به خاطر رنگ سفیدش که منجر به دمای یکنواخت در اطراف بذرهای در حال رشد می شود. در بذر کاری از مخلوط پرلیت با مواد آلی یا مخلوط پرلیت، مواد آلی و خاک استفاده می شود.

هیدروپونیک: هیدروپونیک یک لغت یونانی به معنای کشت در آب می باشد. در کشت به طریقه هیدروپونیک پرلیت در تولید آب حاوی مواد مغذی که در رشد و نمو گیاهان کاربرد دارند مورد استفاده قرار می گیرند. این روش اغلب در جاهایی که فاقد خاکهای کشاورزی هستند، کاربرد دارند.

در این زمینه پشم سنگ نیز مورد استفاده قرار می گیرد ولی عقیده بر این است که پرلیت منبسط بهتر است به خصوص در مواقعی که هدف رشد و گسترش ریشه باشد و این به خاطر توانایی پرلیت در حفظ و نگهداری آب و مواد غذایی در حد ثابت است.

براساس مطالعاتی که برای کشت هیدروپونیک گوجه فرنگی انجام شده نتیجه شده است که میزان محصول در این حالت حدود 7 درصد بیشتر از حالتی است که کشت در پشم سنگ صورت می گیرد.

نکته دیگر این است که پرلیت منبسط استفاده شده در هیدروپونیک مجدداً قابل استفاده می باشد ولی ممکن است جهت استفاده مجدد، استرلیزاسیون پرلیت ضروری باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>