اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه چرم


چرم بر روی محیط زیست چه تأثیری می گذارد؟

تأثیرات زیست محیطی چرم خالص بحث برانگیز است. با وجود اینکه این پارچه زیست تخریب پذیر است و در حین تولید نیازی به استفاده از مواد شیمیایی زراعی ندارد؛ اما فعالان حقوق حیوانات ادعا می کنند که تولید چرم غیر اخلاقی است و در برخی از موارد تولید چرم می تواند مستقیماً به محیط زیست آسیب برساند.

مثلا قسمت اعظم چرم جهان از گاوها به دست می آید. گاوها در میان سایر احشام بیش از همه آب و خوراک مصرف می کنند؛ ضمناً الگوهای نامناسب چرای حیوانات می تواند منجر به تخریب خاک و سایر نگرانی های زیست محیطی شود. در برخی از موارد تولید کنندگان به شکلی صحیح از لاشه حیواناتی که برای چرم ذبح می شوند استفاده نمی کنند و یا اینکه لاشه آنها را به شکلی صحیح امحاء نمی کنند و همین امر منجر به ایجاد آسیب های زیست محیطی می گردد.

با وجود اینکه ماده طبیعی تانن که هزاران سال است برای دباغی پوست مورد استفاده قرار می گیرد به محیط زیست صدمه نمی زند؛ اما در عوض جایگزین آن یعنی سولفات کروم III می تواند آسیب های زیست محیطی قابل توجهی به محیط زیست وارد کند. بنابراین چرم تولید شده با تانن با محیط زیست سازگارتر است.

تولید چرم با استفاده از سولفات کروم III منجر به بروز چندین بحران زیست محیطی شده است. به عنوان مثال در سال 2003، روزنامه نگاران هندی گزارش دادند که روزانه 22 تن پسماند جامد کروم در مناطق حاشیه ای اطراف کانپور (Kanpur) پایتخت تولید چرم هند ریخته می شود. در سال 2017 دولت بنگلادش بیش از 1000 دباغ خانه را که از کروم استفاده می کردند، به دلیل آلودگی های زیادی که وارد آبراهه های اصلی داکا می کردند تعطیل کرد.

چنانچه از دیدگاه کاملاً زیست محیطی به تولید چرم نگاه کنیم، باید گفت که تولید چرم پایدار امکان پذیر است؛ اما سوال اصلی این است که آیا تولید چرم ذاتاً غیر اخلاقی است یا خیر؛ بعید است به این زودی ها پاسخی برای این سئوال پیدا شود. ممکن است مخالفان تولید چرم اصل به چرم مصنوعی به عنوان یک گزینه جایگزین نگاه کنند؛ اما این پارچه مصنوعی زیست تخریب پذیر نیست و تولید آن مستلزم رهاسازی مواد شیمیایی سمی در محیط زیست است.

گواهینامه های موجود برای چرم

نه سازمان USDA و نه آژانس صدور گواهینامه ارگانیک کمیسیون اروپا، هیچ کدام لباس های چرمی را تائید نمی کنند؛ در ضمن چرم واجد شرایط دریافت گواهینامه جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) نیز نیست. در عوض گواهینامه OEKO TEX یکی از برترین گواهینامه های کالاهای چرمی پایدار است که رقیب اصلی GOTS به شمار می آید. البته چرم پیوندی یا بازیافتی ممکن است بتواند گواهینامه استاندارد جهانی بازیافت (GRS) را دریافت کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>