اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه چرم


چرم چگونه تولید می شود؟

چرم از پوست عمل آوری شده برخی از حیوانات ساخته می شود. روند ساخت چرم شامل سه مرحله عمده است: آماده سازی ماده و شرایط دباغی، دباغی و فرآوری پس از دباغی.

1- آماده سازی ماده و شرایط دباغی

قبل از اینکه بتوان پوست حیوانات را دباغی کرد، ابتدا باید گوشت پوست جدا شده از بدن حیوانات را تراشید؛ در واقع این فرآیند شامل از بین بردن گوشت و لایه نازک پوست حیوانات است. در مرحله بعدی پوست کشیده می شود و تحت یک فرآیند خشک کننده که شامل خشک کردن با هوا، نمک زنی یا اسید شویی است قرار می گیرد. این مرحله از آن جهت لازم است که پوست حیوانات پس از جدا شدن از بدن حیوان به سرعت تجزیه می می گردد.

2- دباغی

پس از اینکه چرم به کارخانه چرم سازی رسید، تولید کنندگان پوست را در محلولی از آب و آهک می خیسانند تا موها و سایر بافت های نامطلوب آن سست و شل شود. در مرحله بعد دستگاهی این مواد را بر می دارد. سپس تولید کنندگان چرم، پوست را شستشو می دهند تا باقیمانده آهک از بین رفته و چرم خیسانده شود که خود یک فرآیند تقویت رنگ محسوب شده و باعث حذف پروتئین غیرالیافی چرم می گردد. بعد از اینکه تولید کنندگان، پوست را به عنوان آخرین فرآیند نرم کردن در یک ماده اسیدی خیساندند، چرم ها برای دباغی کردن آماده هستند.

کلمه tanning(به معنی دباغی) از واژه tannin (اسید تانیک) گرفته شده که به نوعی ماده شیمیایی موجود در ریشه ها، پوست، دانه و قسمت های دیگر گونه های مختلف گیاهی اطلاق می شود. با این حال امروزه بیشتر تولید کنندگان چرم به جای دباغی گیاهی از دباغی معدنی استفاده می کنند که در آن به جای تانن گیاهی از نوع خاصی از کروم با عنوان سولفات کروم III استفاده می شود.

فرآیند دباغی گیاهی ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد؛ اما فرآیند دباغی کردن معدنی معمولاً بیشتر از یک روز زمان نمی خواهد. روش های مختلفی برای دباغی پوست وجود دارد که بیشتر آنها شامل خیساندن پوست در یک محلول دباغی است.

3- فرآوری پس از دباغی

پس از اتمام فرآیند دباغی، پوست کاملاً خشک شده و با استفاده از یکی از روش های مختلف رنگرزی، رنگ می شود. در مرحله بعد تولید کنندگان، روغن یا گریس را به سطح پوست می مالند تا چرم حاصل نرم تر شده و بیشتر در برابر آب مقاومت کند.

سپس چرم تقریباً آماده شده را به گونه ای خشک می کنند که تنها 15% رطوبت آن باقی بماند و متعاقباً رطوبت چرم را به 20% رطوبت می رسانند و یا به اصطلاح آن را «احیا» می کنند. پس از اعمال کشش نهایی بر روی چرم، آن را برای آخرین بار روکش می کنند تا مقاومت آن را در برابر سایش و عناصر دیگر افزایش پیدا کند. اکنون این چرم آماده است تا برای ساخت انواع کالاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

چرم چه کاربردی دارد؟

چرم یکی از متنوع ترین انواع پارچه است. چرم به دلیل دوام بالا و عایق بودن مشهور است و معمولاً برای تولید سه دسته مشخص محصولات مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

پوشاک

به دلیل اینکه پوشیدن چرم به عنوان لباسی که مستقیماً با پوست تماس داشته باشد حس خوشایندی ندارد، معمولاً از چرم برای ساخت لباس های بیرون پوش مانند کاپشن و کت استفاده می شود. در ضمن ممکن است در برخی از موارد تولید کنندگان از چرم برای ساخت شلوار، پیراهن یا حتی لباس زیر هم استفاده کنند؛ اما این موارد کمتر رایج است. در ضمن چرم یک پارچه محبوب برای تولید پوتین و کفش نیز است.

اکسسوری

چرم یکی از محبوب ترین مواد اولیه برای ساخت کیف پول و کیف دستی است. چمدان ها و سایر ساک ها نیز غالباً از چرم ساخته می شوند، و معمولا از این ماده برای ساخت کیف سامسونت استفاده می شود. ضمناً به صورت سنتی معمولاً کمربند و کیف پول جیبی از طریق چرم تولید می گردند.

لوازم خانگی

چرم در کنار پنبه، پلی استر و سایر منسوجات خانگی یکی از رایج ترین موادی است که برای ساخت رویه مبل، نیمکت، صندلی و حتی صندلی های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. کمتر پیش می آید که تولید کنندگان لوازم خانگی از چرم برای روکش بالش و یا به عنوان فرش یا حتی دیوارپوش استفاده کنند. با وجود رواج کمتر، اما امکان دارد گاهی صحاف ها از چرم برای ساخت جلد کتاب ها نیز استفاده نمایند.

چرم در چه مناطقی از جهان تولید می گردد؟

چین بیشترین میزان چرم را از نظر حجمی تولید می کند، اما چرم چین بی کیفیت است و قیمت آن زیاد بالا نیست. ایتالیا از نظر ارزشی بزرگ ترین صادر کننده کالاهای چرمی است؛ در برخی از موارد گاهاً چرم ایتالیایی مرغوب تا 10 برابر چرم با کیفیت چینی قیمت دارد. از دیگر صادر کنندگان عمده چرم می توان به برزیل، هند و روسیه اشاره کرد.

قیمت چرم به چه صورت است؟

قیمت چرم با توجه به درجه بندی و شیوه تولید آن بسیار متفاوت است. مثلا چرم تاپ گرین ایتالیایی بسیار گران است، در حالی که چرم بازسازی شده قیمت چندانی ندارد و از لحاظ قیمت مشابه سایر پارچه های طبیعی مانند پارچه های پشمی یا پنبه ای است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>