اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پلارتک


پارچه پلارتک (Polartec Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

پلارتک یک برند آمریکایی نساجی است که در اصل به تولید پشم بدلی و مصنوعی می پردازد. حوزه کاری شرکت پلارتک با گذشت سال ها گسترش پیدا کرده و توانسته تا انواع مختلفی از پارچه ها را در کسب و کارش ارائه دهد؛ برخی برآوردها نشان می دهند که این برند در حال حاضر بیش از 400 توع منسوج متفاوت را تولید می کند.با این حال پشم یا فلیس پلارتک هنوز هم محبوب ترین کالای نساجی این برند است. این پارچه در انواع مختلفی از لباس های بیرونی تولید شده توسط سازندگان برجسته لباس ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی پارچه پلارتک

تفاوت های قابل توجهی بین انواع مختلف پشم پلارتک که در حال حاضر در دسترس هستند، وجود دارد، و فلیس تنها پارچه ای نیست که برند پلارتک به تولید آن مشغول است. با این وجود، همه انواع پشم پلارتک در خصوص مشخصات اصلی یکی هستند که باعث شده تا پارچه پلارتک اصلی به وجود آمده به شدت محبوب گردد.

شاید مهم ترین دلیل این محبوبیت این است که وزن پشم پلارتک نسبت به پشم معمولی (گوسفندی) اصیل به مراتب کمتر است. این نوع از پارچه مصنوعی در انواع مختلفی از وزن ها که بین 100 الی 300 گرم بر متر مربع (gsm) متغیر هستند، تولید می شود. این تغییرات وزنی نسبت به پشم گوسفندی کمتر است ولی باز هم یک نوع عایق حرارتی مشابه را ارائه می دهد. مثلا یک لباس پشم پلارتک با وزن 100 گرم بر متر مربع، تقریبا همان مزایای عایق یک لباس پشمی معمولی با وزن 500 گرم بر متر مربع که یک پنجم سنگین تر است را فراهم می کند.

فلیس پلارتک برخلاف پشم معمولی، به شدت هیدروفوبیک (دافع آب) است و کمتر از 1 درصد از وزن خودش را به نگهداری آب اختصاص می دهد. هر چند که این ویژگی اغلب به عنوان یک مزیت شناخته می شود، اما ماهیت هیدروفوبیک پشم پلارتک به معنی جذب رطوبت نیست؛ بنابراین این پارچه در صورتیکه در هنگام پوشیدن به صورت مستقیم با پوست تماس پیدا کند، موجب ناراحتی خواهد شد.

پشم پلارتک در صورت شستشو در دماهای بالا می تواند ذوب گردد، و از آنجاییکه این پارچه به صورت قابل توجهی الکتریسیته ساکن تولید می کند، لذا توانایی زیادی برای جذب پرز و مو دارد. هر چند که پشم پلارتک بسیاری از مسائل ذاتی مربوط به پشم گوسفند طبیعی را حل نموده است، اما باز هم مانند پشم معمولی مستعد پرزدهی است.

تاریخچه پارچه پلارتک

تاریخچه پلارتک با شکل گیری شرکت مالدن میلز در سال 1906 آغاز می گردد. این تولید کننده نساجی در طول 75 سال نخست فعالیتش، دائما در آستانه ورشکستگی قرار داشت؛ سرانجام در سال 1980 میلادی به دلیل اختراع پشم پلارتک توانست به موفقیت تجاری چشمگیری دست یابد.

پشم پلارتک ابتدا در سال 1981 توسعه پیدا کرد و توانست چندین مزیت آشکار در مقایسه با پشم طبیعی را با کمترین هزینه ارائه نماید. این نوآوری جدید شرکت مالدن میلز خیلی زود به محبوبیت نرسید. این شرکت در ابتدای سال 1981 بعد از طرح ورشکستگی مجبور شد که بیش از 100 نفر از کارمندان خود را اخراج نماید.
شرکت مالدن میلز در همکاری با پاتاگونیا که در آن زمان شرکت کوچکی در حوزه لباس های کوهنوردی بود، توانست پلارتک را تحت نام سینچیلا  راه اندازی نماید.

این نام ترکیبی از واژه های synthetic و chinchilla است. در آن زمان، کلمه چینچیلا برای خطاب قرار دادن نوع خاصی از پشم گوسفند مورد استفاده قرار می گرفت، و پاتاگونیا و مالدن میلز امیدوار بودند که این نام تجاری بتواند موقعیت پشم اصیل را در ذهن مصرف کنندگان تداعی نماید.

در اوایل دهه 1990 میلادی، سینچیلا به پشم پلار تغییر نام داد. در آن زمان این محصول یک ماده محبوب جهت ساخت پوشاک اسکی به شمار می رفت. شرکت مالدن میلز هر ساله بیش از 10 میلیون دلار جهت کامل کردن ایده پشم مصنوعی سرمایه اختصاص می داد، و در سال 1991 سرانجام خط تولید پشم پلار با نام تجاری پارچه های کنترل اقلیمی پلارتک (Polartec Climate Control Fabrics) به بهره برداری رسید.

پلارتک با حمایت مالی از المپیک زمستانی سال 1992 و راه اندازی خطوط تولید پشم بازیافتی به پیشتازی خود در این عرصه ادامه می داد تا اینکه کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده این ماده را به عنوان یک پشم مصنوعی که به سرعت آتش می گیرد، معرفی نمود. با اعلام این خبر، نخستین شرکت مالدن میلز با سرنوشت عجیبی رو به رو گردید و در همان سال ورشکست شد، و خود شرکت با ضررهای فراوانی مواجه گردید.

پرداخت بدهی ها، شرکت مالدن میلز را به ورشکستگی دیگری در سال 2001 سوق داد، اما این شرکت وقتی کنگره ایالات متحده در سال 2005 با پرداخت 21 میلیون دلار جهت خرید لباس های پلارتک برای سربازان ایالات متحده موافقت نمود، توانست نفس تازه ای بکشد. مالدن میلز، ورشکستگی نهایی خودش را در سال 2007 اعلام نمود و به عنوان شرکت پلارتک دوباره راه اندازی شد. این شرکت از آن زمان تاکنون، مشکلات مالی چشمگیری را تجربه نکرده است.

پارچه پلارتک امروزی

امروزه هر یک از شاخه های ارتش ایالات متحده، یکی از مشتریان شرکت پلارتک به حساب می آیند، و این شرکت برای کمپانی های نورث فیس، ال. ال. بین، مارموت و ده ها شرکت دیگر برتر تولید کننده لباس ورزشی، پارچه فراهم می کند. پلارتک در سال 2016، کارخانه اصلی خودش را در لارنس ماساچوست تعطیل کرد، اما هنوز هم محصولات اصلی این شرکت در داخل ایالات متحده تولید می شود. پلارتک در سال های اخیر برای اینکه بتواند با شرکت هایی مثل W.L. Gore و Associates and Columbia Sportswear رقابت نماید، محصولات متنوع تری نیز ارائه داده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>