اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه ژاکارد


پارچه ژاکارد چگونه تولید می گردد؟

تولید کنندگان منسوج، پارچه ژاکارد را با استفاده از دستگاه بافندگی ژاکارد تولید می نمایند. هر چند که فرآیند بافتن پارچه با استفاده از دستگاه ژاکارد یک حالت کلی دارد، اما تولید این پارچه با استفاده از دسته های متنوعی از الیاف نساجی مختلف امکان پذیر است. با این حال جهت تولید محصول نهایی پارچه ژاکارد، انجام گام های زیر ضروری است:

1- به دست آوردن ماده نساجی

از روش های مختلفی جهت به دست آوردن هر نوع از ماده نساجی موجود در بازار استفاده می شود. مثلا پنبه از طریق دسته ای از الیاف پرزدار که دانه های بالغ پنبه را احاطه نموده اند، حاصل می گردد. از سویی دیگر، پشم با چیده شدن موی دام ها به دست می آید. تولید کنندگان نساجی، الیاف مصنوعی را با قرار دادن نفت خام، سلولز یا دیگر مواد در برابر فرآیندهای گرمایی و شیمیایی متنوع تولید می کنند.

2- ریسیدن الیاف به نخ

وقتی الیاف اصلی منسوج تولید گردید، سازندگان پارچه به رسیدن آنها به نخ اقدام می کنند. ریسیدن نخ در انواع ضخامت ها امکان پذیر است، و تولید کنندگان نساجی در برخی از حالت ها این نخ ها را در معرض عمل آوری های پس از ریسندگی نیز قرار می دهند تا دوام پذیری و مقاومت در برابر حرارت شان را بهبود بخشند. رنگرزی اینگونه نخ ها نیز مرسوم است.

3- انتخاب برنامه برای ماشین بافندگی ژاکارد کامپیوتری

بعد از به دست آوردن انواع دلخواه نخ، تولید کنندگان نساجی برای ماشین های بافندگی ژاکارد خودشان، برنامه هایی را انتخاب می کنند. هزاران الگوی بافت مختلف برای ماشین های بافندگی ژاکارد کامپیوتری موجود است و می توان الگوهای جدیدی نیز خلق نمود. با انتخاب برنامه، ماشین بافندگی ژاکارد کامپیوتری برای بافتن نخ به الگوهای مشخص آماده خواهد شد.

4- خوراندن نخ به ماشین بافندگی

ماشین های بافندگی ژاکارد کامپیوتری مدرن معمولا نخ را به درون دستگاه بافندگی از طریق موقعیت مرکزی در بالای ماشین بافندگی می خورانند. سپس ماشین بافندگی ژاکارد این نخ را در یک تار پیچیده مرتب می کند تا الگوی دلخواه را تولید نماید. برخی از ماشین های بافندگی ژاکارد کامپیوتری قادر به تولید چندین بافت از یک پارچه به صورت همزمان هستند.

5- قرار دادن پارچه در معرض عمل آوری های پس از تولید

بعضی از تولید کنندگان نساجی به ندرت نسبت به رنگرزی پارچه ژاکارد نهایی اقدام می کنند. در اغلب موارد این تولید کنندگان، تکه های نهایی پارچه تکمیل شده را در معرض مواد شیمیایی قرار می دهند تا دوام پذیری یا مقاومت در برابر حرارت آنها را بیشتر نمایند.

پارچه ژاکارد چه کاربردی دارد؟

بیشتر منسوجاتی که حاوی الگوهای پیچیده بافتنی هستند از نوع ژاکارد می باشند. هر چند که زیرگونه های کمی مختلف از این پارچه وجود دارد، اما هر نوع از ژاکارد برای اهداف مشابهی به کار می روند. در عصر معاصر، ژاکارد بیشتر برای تولید پرده مورد استفاده قرار می گیرد، اما پیدا کردن روکش های لحاف که بافت های ژاکارد دارند نیز کمی معمول است.

تولید کنندگان نساجی معمولا کمتر از ژاکارد جهت تولید لباس رسمی مردانه و زنانه مثل لباس های زنانه زینتی و کت و شلوار طرح دار استفاده می کنند. تولید بلوزهای ژاکارد و لباس های زنانه غیر رسمی نیز نسبتا مرسوم است.دیگر کاربردهای غیر از تولید لباس ژاکارد به ساخت کاورهای بالش و رومبلی مربوط می گردد. معمولا برای مبلمان گران قیمت زینتی از این پارچه استفاده می شود، چون هاله ای از ظرافت را به تکه های غیر معمول مبلمان اضافه می کند؛ با این حال برای مبلمان و صندلی های روزمره کاربرد کمتری دارد. تولید پرده های نقشینه حاوی بافت پیچیده با استفاده از ماشین های بافندگی ژاکارد نیز بسیار آسان است.

پارچه ژاکارد در چه مناطقی از جهان تولید می گردد؟

متداول ترین نوع الیاف نساجی استفاده شده برای تولید ژاکارد، پنبه، ابریشم و الیاف مصنوعی هستند. در برخی موارد، تولید کنندگان نساجی شاید از پشم نیز برای تولید پارچه ژاکارد استفاده نمایند؛ اما نخ پشمی معمولا برای پرده های نقشینه نیز کاربرد دارد.هر چند که هند بزرگ ترین تولید کننده الیاف پنبه ای خام در سطح جهان است، اما این چین است که بیشترین محصولات پنبه ای را تولید می نماید.

چین پیشگام تولید ابریشم جهان نیز محسوب می شود و بیشترین میزان الیاف مصنوعی را نیز می سازد.
از سویی دیگر، استرالیا نسبت به هر کشوری، بیشترین پشم را تولید می کند. با این حال، تولید کنندگان پشم استرالیایی معمولا نخ یا الیاف خامشان را برای تولید محصولات به چین ارسال می کنند. در نتیجه بیشترین پارچه های ژاکارد از چین سرچشمه می گیرد.

قیمت پارچه ژاکارد به چه صورت است؟

نوآوری ماشین بافندگی ژاکارد، قیمت پارچه های بافتنی پیچیده را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. امروزه پارچه ژاکارد تنها کمی از منسوجات بافتنی مشابه تولیدی با استفاده از انواع مشابه الیاف، هزینه بیشتری دارد. قیمت پارچه ژاکارد با توجه به پیچیدگیش، افزایش پیدا می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>