اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه سویا


پارچه سویا (Soy Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

پارچه سویا یا کشمیر گیاهی که از نرمی مانند ابریشم برخوردار است یکی از سازگارترین پارچه های جهان با محیط زیست محسوب می گردد. این پارچه با استفاده از پروتئین سویا مشتق شده از پوسته های دانه سویا تولید می گردد؛ این منسوجات جالب توجه از یک ماده دور ریختنی استفاده کرده و آن را با حداقل استفاده از مواد شیمیایی سمی و فرآیندهای محدود به یک منسوج مفید تبدیل می نمایند.

پارچه سویا از ظاهر مناسبی برخوردار بوده و به شدت الاستیک (کشسان) است. هر چند که این منسوجات به خوبی رنگرزی می شوند، اما گاهی اوقات رنگ ها پس از چندین مرتبه شستشو از بین می روند. هر چند که پارچه سویا به کرکی شدن و پرزدهی تمایل دارد، اما چروک نمی شود و اندازه اش کوچک نمی گردد.

پارچه سویا به دلیل ترکیبات شیمیایی دارای خواص منحصر به فردی است. مثلا این منسوج در برابر اشعه فرابنفش مقاوم است و از خصوصیات ضد میکروبی بالایی بهره می برد. پارچه سویا با توجه به ویژگی های بازتابندگی نور، همچنین نرمی و سبک وزنی همانند ابریشم به نظر می رسد.

تاریخچه پارچه سویا

هر چند که پارچه سویا هیچ گاه به سطح قابل توجهی از محبوبیت دست پیدا نکرده است، اما دارای گذشته و پیشینه قابل توجهی است. هنری فورد (Henry Ford)، مالک شرکت خودروسازی فورد با اختراع پارچه سویا به شهرت فراوانی رسید؛ وی در اواخر عمرش به عنوان بخشی از تلاش هایش جهت محبوبیت تولید گیاه سویا در ایالات متحده، لباس های تولیدی از این گیاه را بر تن می کرد. مثلا وی در سال 1941 در تولید 78 سالگیش، از کراوات ساخته شده از سویا استفاده نمود؛ تصاویر منتشر شده از فورد نشان می داد که کت و شلوار وی ترکیبی از سویا و پشم گوسفند بوده است.

علاقه فورد به گیاه سویا، او را وادار به تولید ماشین دانه سویا نیز نمود؛ او همچنین تلاش کرد تا حد ممکن پارچه سویا را در تولید انبوه وسایل نقلیه به صورت مکرر مشارکت دهد. فرود از ابتدای سال 1940 تصمیم گرفت تا ترکیبی از پارچه سویا و ماده پشمی را برای استفاده از روکش صندلی ماشین هایش استفاده نماید. به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، این پروژه عمر کوتاهی داشت؛ اما بسیاری از وسایل نقلیه تولید شده توسط کارخانه فورد در بین سال های 1941 و 1945 از روکش های پارچه سویا برخوردار بودند.

شرکت اتومبیل سازی فورد و شرکت های دیگر در طول جنگ، استفاده از پارچه های مصنوعی جدیدی مانند نایلون را برای روکش داخلی آغاز کردند. با درگذشت فورد در سال 1947، استفاده از دانه های سویا کم کم به دست فراموشی سپرده شد. به بیش از 50 سال زمان نیاز بود تا پیشگامان پارچه بار دیگر به تولید پارچه سویا توجه نمایند.

مهندسان نساجی در سال 1999 میلادی، توسعه فرآیندهای جدیدی که تولید باصرفه تر و ارزان تر پارچه سویا را موجب شود، به وجود آوردند. در حالی که مصرف کنندگان در مورد تأثیرات زیست محیطی الیاف نساجی معمول به شدت نگران بودند؛ این روش تولیدی جدید تا سال 2003 به سطح قابل توجهی از محبوبیت در سطح جهان دست یافت، و تأیید عمومی پارچه سویا به شدت افزایش پیدا کرد.

پارچه سویای امروزی

پارچه سویا علیرغم پایداری اکولوژیکی برجسته و سایر ویژگی های مطلوب، موفق نشده است تا به سطح قابل توجهی از محبوبیت دست یابد. با این حال در چرخه های تولید پارچه تخصصی، الیاف پروتئین سویا یک الیاف نساجی انتخابی باقی مانده است، و بسیاری از مصرف کنندگان به طور قابل توجهی به دنبال خرید لباس و دیگر کالاهای ترکیبی با پارچه سویا هستند.

پارچه سویا تا به امروز تنها منسوجی است که از پروتئین خالص گیاهی به دست می آید؛ همچنین تنها مسنوجی است که با استفاده از محصولات فرعی صنایع غذایی تولید می گردد. با گذشت زمان شاید شمار بیشتری از مصرف کنندگان نسبت به مزایای منحصر به فرد و ویژگی های مطلوب پارچه سویا آگاه شوند، و همین مسئله عاملی برای افزایش محبوبیت این منسوج خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>