اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه سویا


پارچه سویا چگونه تولید می شود؟

پارچه سویا از طریق پروتئین موجود در پوسته های دانه سویا حاصل می شود. فرآیند استفاده شده جهت تولید پارچه سویا به طور قابل توجهی در تولید کنندگان مختلف، متفاوت می باشد؛ با این حال بهترین فرآیند باید به شدت میزان نیاز به مواد شیمیایی جهت تبدیل پروتئین سویا به الیاف نساجی مفید را کاهش یا دوباره مورد استفاده قرار دهد. در این مطلب به خلاصه ای از گام هایی که تولید کنندگان منسوج جهت تولید پارچه سویا بر می دارند، اشاره می گردد:

1- جداسازی پروتئین سویا

تولید کنندگان پارچه سویا از فرآیندهای طبیعی جهت جداسازی پروتئین موجود در پوسته های دانه سویا از سایر ترکیبات استفاده می کنند. استخراج پروتئین به صورت مستقیم از دانه های سویا امکان پذیر است، اما این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. پوسته های دانه سویا اساسا ضایعات بی ارزشی هستند، اما خود دانه های سویا از ارزش زیادی در بازار برخوردارند. پوسته ها هر چند غیر قابل خوردن هستند، اما مقادیر مشابهی از پروتئین را فراهم می کنند.

2- تجزیه پروتئین ها با استفاده از حرارت، قلیا یا آنزیم ها

پروتئین سویا در حالت طبیعی برای تولید الیاف نساجی مناسب نیست. جهت تولید سوسپانس مناسب پروتئین سویا برای تولید منسوج، ابتدا باید در معرض عمل آوری های خاصی قرار گیرد تا زبری آن کاهش یابد.تولید کنندگان منسوج در بیشتر حالت ها از مواد قلیایی جهت دستیابی به این تأثیر استفاده می کنند.

هر چند که مایعات قلیایی صنعتی می توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند، اما اگر وارد بیوسفر شوند شاید مشکلات سمی بودن به وجود آورند.تولید کنندگان نساجی در روشی دیگر از آنزیم های طبیعی جهت تبدیل پروتئین سویا به یک حالت مطلوب برای فرآوری الیاف استفاده می نمایند که به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند. بیشتر عمل آوری های قلیایی و آنزیمی پروتئین سویا شامل ایجاد گرما نیز هستند.

3- اکستروژن از طریق اسپینرت ها (رشته سازها)

بعد از اینکه تولید کنندگان منسوج، پروتئین سویا را به یک حالت مطلوب در آوردند، سوسپانس حاصل را از طریق اسپینرت ها، اکستروژن می کنند. وقتی الیاف به دست آمده، خنک و رنگ آمیزی شدند برای تولید منسوجات می توانند به کار روند. با این حال جهت بهبود دوام پذیری الیاف نهایی، بعضی از تولید کنندگان نساجی، الیاف سویا را در معرض عمل آوری های فرمالدهید قرار می دهند.

4- پس از عمل آوری

فرمالدهید به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می شود؛ بنابراین برخی از تولید کنندگان پارچه سویا به جای آن از اسیدهای پلی کربوکسیلات استفاده می کنند. دیگر سازندگان پارچه سویا سعی می نمایند تا از عمل آوری های همزمان الیاف اجتناب کنند، اما در این صورت معمولا نخ حاصل دارای دوام کمتری است و بیشتر به چروک شدن مایل می شود.

5- ریسندگی

در ادامه تولید کنندگان پارچه سویا، الیاف سویا را به نخ می ریسند. آنها سپس نخ تکمیل شده را بدون سفید کردن، رنگ آمیزی می نمایند؛ چون الیاف سویا نسبتا ظریف هستند.

6- بافتن

اکنون نخ ریسیده شده می تواند به رشته های بلندی از پارچه بافته شود. پس از پیچیده شدن بر روی توپ های پارچه، برای تولید کنندگان پوشاک یا لوازم خانگی جهت تولید محصولات مصرفی ارسال می گردد.

پارچه سویا چه کاربردی دارد؟

پارچه سویا معمولا برای تولید لباس و اکسسوری به کار برده می شود. مثلا به دلیل خاصیت کشش طبیعی، تولید کنندگان معمولا از این پارچه برای تولید لباس های چسبان زنانه مانند دامن و لباس های مهمانی شبانه استفاده می نمایند. قابلیت تنفس پذیری بالای این پارچه، محبوبیت قابل توجهی برای استفاده در لباس ورزشی در آن ایجاد کرده؛ اما دوام پذیری پایین پارچه سویا، محبوبیت این منسوج را در این دسته تحت الشعاع قرار داده است.

پارچه سویا به دلیل نرمی قابل توجه، گزینه نسبتا محبوبی برای لباس نوزاد و تی شرت در همه سنین به حساب می آید. این نرمی بی مانند، پارچه سویا را برای وسایل مربوط به خواب و حتی مبلمان ایده آل کرده است. پارچه سویا حتی در صورت ترکیب شدن با پشم نیز یک ماده مفید برای کت و شلوار مردانه محسوب می شود.

پارچه سویا در چه مناطقی از جهان تولید می گردد؟

چین به عنوان تولید کننده اصلی پارچه سویا شناخته می شود، چون تولید کنندگان در این کشور به اتخاذ گرایش های مقرون به صرفه در حوزه نساجی بیشتر تمایل دارند. با این حال چین به هیچوجه بزرگ ترین تولید کننده دانه های سویا نیست، بلکه این برزیل و ایالات متحده آمریکا هستند که هر ساله به طور قابل توجهی این محصول زراعی را تولید می نمایند. بنابراین این احتمال وجود دارد که بیشتر مواد خام استفاده شده در چین برای تولید پارچه سویا از طریق واردات تأمین شود.

قیمت پارچه سویا به چه صورت است؟

قیمت پارچه سویا معمولا با هزینه منسوجات مصنوعی ارزان قیمت مثل پلی استر و الیاف طبیعی مانند پنبه در یک حد است. در برخی از موارد، جدید بودن پارچه سویا شاید قیمت این ماده نساجی را بالاتر ببرد، اما هزینه تولید پارچه سویا بیشتر از تولید پارچه های طبیعی و مصنوعی مشابه نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>