اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه ولور


پارچه وِلور (Velour Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

واژه ولور از کلمه فرانسوی ولوت = velvet  گرفته شده که خواص مشابهی با ولوت و وِلوِتین (velveteen) دارد. برخلاف ولوت که یک پارچه مخملی  است، ولور نوعی پارچه کشباف حلقوی است که این مسئله تولید آن را آسان و کمتر هزینه دار می کند. ولور نسبت به ولوت از دوام بیشتری برخوردار است و بسیاری از خواص مطلوب این پارچه فاخر را نیز حفظ کرده است، بنابراین میزان کاربردهای آن بسیار زیاد است.

تاریخچه ولور

در مورد ریشه های تاریخی ولور، اختلاف وجود دارد. تنها براساس ریشه شناسی کلمه می توان نتیجه گرفت که این پارچه از فرانسه آمده است، اما دقیقا مشخص نیست اولین تولید کننده که ولور را به عنوان جایگزین ولوت توسعه داده، کیست. سوابق تاریخی مربوط به پارچه ولور به دهه 1840 میلادی بر می گردد، و این پارچه در طول قرن های بعدی به عنوان ماده اصلی برای اثاثیه داخل منزل باقی مانده است.نیاز به یک جایگزین ارزان برای مخمل مدت ها بود که حس می شد. هر چند که این پارچه در میان اعضای هر نوع قشر اقتصادی از ارزش برخوردار بود، اما فرآیندهای تولید پیچیده مورد نیاز جهت ساخت ولوت به افزایش قیمت هایی بالایی منجر گشته بود.

روش تولید مؤثر ولوت تا اوایل قرن بیستممیلادی ظهور نگردید. ولور در این زمان خودش را به عنوان پارچه ای با قیمت ارزان تر که دارای ویژگی های شبیه ولوت بود، معرفی کرد. از آنجاییکه نسبت به ولوت، ضخیم تر باقی مانده بود، تلاش های تولید کنندگان نساجی نتوانست هیچ گاه محبوبیت قابل توجهی برای ولور به عنوان ماده ای برای تولید لباس های فاخر به وجود آورد. در عوض، تولید کنندگان مبلمان معمولا از ولور به عنوان ماده تودوزی استفاده کرده اند، و گاهی اوقات ولور به عنوان ماده پیش فرض برای تولید پرده های صحنه نیز جایگزین مخمل گردید.

استفاده از ولور در پوشاک به طور قابل توجهی تا میانه دهه 1960 میلادی محدود شد. در این دوران، طراحان مد از لباس های محافظه کارانه فاصله گرفتند، و ژاکت ها، شلوارها، پیراهن ها و دیگر انواع لباس را با استفاده از پارچه شبیه مخمل تولید کردند. ولور در ابتدا به دلیل شبیه بودن به اثاثیه داخل منزل زیاد مورد توجه نبودند، اما در طول دهه 1970 میلادی، یعنی قبل از دست دادن محبوبیت شان در سال 1980، کم کم عادی شدند.
در اواخر دهه 1990 و اوایل قرن بیستم، ولور بار دیگر به محبوبیت چشمگیری دست یافت، چون طراحان برجسته مد برای تولید لباس های ورزشی افراد مشهور از ولور استفاده نمودند. این نوع لباس های ورزشی حاوی رنگ روشن که قسمت بالایی و پایینی به ترتیب تنگ و گشادی داشتند، قبل از اینکه کاملا از مد افتاده بیفتند، مدتی محبوب بودند.

پارچه ولور امروزی

امروزه ولور محبوبیتش را به عنوان ماده سازنده لباس از دست داده است. هر چند لباس های ورزشی ولور هنوز هم موجود هستند، اما معمولا تنها در میان اعضای فرهنگ های خاص مد هستند و در جامعه های جریان ساز مورد توجه نیستند. با این حال ژاکت های ساخته شده از طریق ولور هنوز هم تا حدی محبوبیت کلی دارند، و پیراهن ها و ژاکت های ولور هنوز به طور قابل توجهی رایج هستند.

یکی از کاربردهای ولور که به نظر می رسد هیچ گاه از مد نمی افتد مربوط به تولید پرده صحنه است. پرده های صحنه ای ولور که معمولا با پلی استر تولید می شوند، به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ تئاتری تبدیل گردیده که به احتمال زیاد گزینه های دیگر هیچ گاه نمی توانند جایگزین آن شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>