اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه ماهوت


چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه ماهوت وجود دارد؟

زمانیکه در بازار به دنبال بهترین پارچه ماهوت متناسب با اهداف خود می گردید، با طیف گسترده ای از گزینه های مختلف روبرو می شوید. در این بخش به رایج ترین انواع ماهوت به همراه لیستی از پارچه های مشابه اشاره می گردد:

1- ماهوت پشمی (Wool baize)

قسمت اعظم پارچه های ماهوت جهان، پشمی هستند. پشم جزء اولین الیافی بود که صنعتگران نساجی برای ساخت پارچه های ماهوت از آن استفاده کردند، و ماهوت پشمی همچنان استاندارد طلایی پارچه های ماهوت محسوب می شود.

2- ماهوت پنبه ای (Cotton baize)

تولید کنندگان پارچه ماهوت در قرن هایی که دسترسی به پشم سخت می شد، از پنبه برای تولید این پارچه استفاده می کردند. با وجود اینکه ماهوت پنبه ای از ماهوت پشمی ارزان تر است، اما در عوض دوام کمتری دارد و مثل پارچه ماهوت اصیل، عایق صدا به حساب نمی آید.

3- ماهوت مصنوعی (Synthetic baize)

از مواد مصنوعی مانند اکریلیک و ریون نیز می توان برای تولید پارچه ماهوت استفاده کرد. پارچه ماهوت مصنوعی علاوه بر اینکه برای محیط زیست مضر است، بسیاری از خصوصیات پارچه ماهوت پشمی یا پنبه ای را نیز ندارد.

4- ماهوت پرزدار (Nappy baize)

بیشتر انواع پارچه های ماهوت فاقد پرز هستند، البته به استثنای بخش مهمی از آنها که برای روکش میزهای اسنوکر مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجاییکه مقابله با اثرات پرزها بخش مهمی از این بازی است، بنابراین روکش های ماهوت میزهای اسنوکر دارای پرزهای بیشتری هستند.

5- ماهوت بدون پرز (Napless baize)

پارچه ماهوت بدون پرز برای میزهای پول و بیلیارد استفاده می شود. این پارچه پرز زیادی ندارد، اما در عوض بافت این پارچه صاف تا حد زیادی درشت تر است. بیشتر پارچه های ماهوتی که برای مواردی به غیر از میزهای بازی مورد استفاده قرار می گیرند نیز بدون پرز هستند.

6- نمد بافته شده (Woven felt)

پارچه ماهوت نوعی نمد بافته شده محسوب می شود، اما تنها نمد بافته شده موجود در بازار نیست. انواع دیگری از نمدهای بافته شده در بازار وجود دارند که برای فیلتراسیون یا اهداف صنعتی به کار می روند.

7- نمد فشرده شده (Pressed felt)

بیشتر انواع پارچه های نمدی تحت فشار قرار می گیرند. در واقع تولید کنندگان نساجی با فشار دادن الیاف منسوج مرطوب و گرم کردن آنها این نوع نمدها را تولید می کنند. پارچه ماهوت نیز مانند پارچه های نمدی تحت عمل آوری حرارتی، رطوبتی و فشاری قرار می گیرد، اما پارچه ماهوت پس از بافته شدن فشرده می شود.

پارچه ماهوت بر روی محیط زیست چه تأثیری می گذارد؟

می توان گفت که پارچه ماهوت پشمی تأثیری خنثی یا تأثیر منفی بسیار کمی بر محیط زیست دارد. چنانچه تولید کنندگان پشم با حیوانات خود درست رفتار کنند و به شکلی مناسب بر زمین نظارت داشته باشند، می توان گفت که پشم به شیوه ای کاملاً پایدار تولید شده است. با این حال صنعت پشم با ظلم به حیوانات، فرسایش خاک و سایر اقدامات آسیب رسان به محیط زیست گره خورده است.

به طور مشابه پارچه ماهوت پنبه ای نیز می تواند 100% پایدار باشد اما عملاً این گونه نیست. بسیاری از تولیدکنندگان پنبه از کودها، سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی زراعی استفاده می کنند که به اکوسیستم های محلی آسیب می رسانند. استثمار کارگران نیز در صنعت پنبه بسیار رایج است و فقر ریشه دار آنها نیز منجر به آسیب های زیست محیطی دیگری می شود.

ماهوت مصنوعی مضرترین نوع پارچه ماهوت برای محیط زیست است. پشم و پنبه زیست تخریب پذیر هستند؛ اما آکریلیک، اکریلونیتریل و ریون چنین نیستند، و هر یک از این منسوجات در هنگام شستشو باعث وارد شدن میکرو الیاف بی شماری به منابع آبی می گردند. علاوه بر این، روند تولید الیاف مصنوعی شامل استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده در آزمایشگاه است؛ موادی که هم به کارگران نساجی و هم به اکوسیستم های محلی آسیب می رسانند.

گواهینامه های موجود برای پارچه ماهوت

پارچه ماهوت پشمی ممکن است در صورت واجد شرایط بودن بتواند گواهینامه Woolmark را دریافت کند؛ Woolmark برند پوشاک پشمی بسیار معتبری است که محصولات پشمی باکیفیتی که توسط سایر تولید کنندگان تولید شده را تائید می کند. چنانچه پارچه های ماهوت پنبه ای و پشمی به ترتیب در ایالات متحده یا اتحادیه اروپا تولید شوند می توانند در صورت واجد شرایط بودن گواهینامه ارگانیک USDA یا کمیسیون اروپا را دریافت نمایند.

استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) و OEKO TEX، منسوجات ارگانیک ساخته شده با الیاف طبیعی و مصنوعی که می توان از آنها به عنوان قابل بازیافت نام برد را تائید می کنند. در ضمن سازمان استاندارد جهانی بازیافت (GRS) به تأیید منسوجات مصنوعی بازیافتی می پردازد، و سازمان بین المللی استاندارد (ISO) هم پارچه های بازیافتی و هم پارچه های مصنوعی جدید را تائید می نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>