اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پاچه پاتیست


پارچه پاتیست (Lawn Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

پارچه پاتیست نوعی پارچه با بافت ساده است که معمولاً از پنبه ساخته می شود. این پارچه تراکم نخ نسبتاً بالایی دارد و همین باعث می شود تا بافتی ابریشمی داشته باشد. پارچه پاتیس معمولاً با نخ شانه شده تولید می گردد، اما می توان آن را با نخ کاردینگ شده نیز ساخت.پارچه پاتیست معمولاً به دلیل نحوه بافته شدن، نیمه شفاف است؛ به همین دلیل ظاهری حریر مانند دارد.

پاتیس نسبتاً سبک است و همین آن را به پارچه ای محبوب برای دوخت لباس های بهاره و تابستانه زنانه تبدیل کرده است.پارچه پاتیست در بیشتر موارد به رنگ فوق العاده سفید تولید می شود، و سپس با الگوهای جذاب و زیبا چاپ می گردد. به ندرت پیش می آید که پارچه پاتیس در طول روند تولید رنگ شود، حتی اگر این پارچه رنگ هم شود به احتمال زیاد بعداً چاپ می گردد.

ویژگی های فنی پارچه پاتیست 

پارچه پاتیس نیز مانند سایر پارچه های طبیعی دارای بافت ساده ای است، بدین معنی که در بافت آن نخ های پود به صورت متناوب از زیر و روی نخ های بافت رد می شوند. این پارچه یک ساختار شبه شبکه ای ساده دارد که آن را برای برش و دوخت ایده آل می کند. هنگام دوخت پارچه پاتیست بهتر است از یک سوزن ظریف استفاده شود، زیرا تراکم نخ این پارچه نسبتاً بالاست.

نحوه بافت پارچه پاتیس تولید شده توسط تولید کنندگان مختلف متفاوت است؛ اما در حالت کلی تراکم نخ تار این پارچه در حدود 70 و تراکم نخ پود آن در حدود 100 می باشد. معمولاً در هر اینچ این پارچه، 80 نخ تار و 80 نخ پود (EP) وجود دارد. در نتیجه تراکم نخ پارچه پاتیس معمولاً بین 150 تا 200 است، بنابراین این پارچه یکی از ظریف ترین بافت های پارچه های نخی را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه پارچه پاتیست

نام «پارچه پاتیست از شهر لائون فرانسه گرفته شده، در واقع این شهر جایی است که پارچه پاتیست برای اولین بار در آنجا بافته شده است. در ابتدا پارچه پاتیس با پارچه لینن ساخته می شد، چرا که در آن زمان پارچه لینن در اروپا به وفور وجود داشت. اما زمانیکه واردات پنبه از هندوستان به امری رایج تبدیل شد، به تدریج بافندگان پارچه پاتیس به سمت استفاده از این ماده اولیه نساجی روی آوردند.

همان زمانیکه پنبه هندی به فرانسه وارد شد، پارچه پاتیست فرانسوی نیز به هندوستان راه پیدا کرد. کم کم بافندگان هندی از این پارچه سبک برای تولید لباس های سنتی salwar kameez استفاده کردند؛ این لباس ها به دلیل ترکیب آنها با پارچه اروپایی پاتیس به «لباس های پاتیس (lawn suits)» نیز معروف شدند.
حتی امروزه نیز لباس های یکدست پاتیس در سراسر هندوستان بسیار محبوب هستند و همچنان با پارچه های پاتیس ادغام می شوند.

علی رغم وجود شکاف فرهنگی بین هند تحت سلطه هندوها و پاکستان اسلام محور، لباس پاتیست در پاکستان نیز بسیار محبوب است؛ در هنگام تقسیم هندوستان، تولید گسترده لباس پاتیست در این کشور تازه تشکیل شده مسلمان کلید خورد.

تب پاتیست (پاتیس)

پارچه پاتیس در پاکستان بسیار محبوب است؛ به طوری که هر بهار پدیده ای به نام «تب پاتیس» سراسر کشور را در بر می گیرد؛ در این حالت زنان و مردان این سرزمین در تلاشند تا لباس های پاتیسی با الگوهای مد روز تهیه کنند. پارچه پاتیس همواره با طرح های پیچیده چاپ می شود و این ربطی به تولید شرق یا غرب بودن آن ندارد؛ در واقع این طرح ها در پاکستان به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ استایل سالانه این ملت تبدیل شده اند.

قطعاً چنانچه صنعتگران فرانسوی که برای اولین بار پارچه پاتیست را در لائون تولید کردند، الان زنده بودند از محبوبیت فوق العاده زیاد این بافت در پاکستان دوردست بسیار متعجب می شدند. صرفنظر از این، پارچه پاتیس نقشی کلیدی در فرهنگ طراحی پاکستان ایفا کرده است؛ در واقع مدل های مختلف فصلی لباس های پاتیست می توانند بهانه ای واهی برای سرازیر شدن پول به این کشور آسیای جنوبی باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>