اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پاتیست


پارچه پاتیست چگونه تولید می شود؟

پارچه پاتیست با استفاده از روش های استاندارد تولید پارچه های با بافت ساده، تولید می شود. تولید کنندگان منسوجات می توانند با استفاده از روش های رایج تولید این پارچه که قرن هاست وجود دارند این پارچه ها را تولید کنند؛ اما در بیشتر موارد پارچه های پاتیس در کارخانه های نساجی و با استفاده از پارچه های مکانیزه در مقادیر انبوه تولید می گردند.

از آنجاییکه این روزها پارچه پاتیس معمولاً از الیاف پنبه تشکیل می شود، لذا روند تولید این پارچه از مزارع کشت پنبه آغاز می گردد. سپس غوزه های رسیده پنبه از بذرهای آنها جدا شده و قبل از اینکه الیاف حاصله به صورت نخ ریسیده شوند، آنها را کاردینگ کرده یا شانه می کنند.

فرآیند شانه زنی باعث ظریف و نرم شدن الیاف می شود، اما فرآیندی هزینه بر است. الیاف پنبه ای که تحت عملیات کاردینگ قرار می گیرند تا حدی زبرتر هستند، اما در عوض هزینه آنها نیز پایین تر است.در بیشتر موارد پارچه های پاتیست بافته شده هنگام لمس تا اندازه ای مجعد هستند، اما نسبت به انواع دیگر پارچه های طبیعی مانند پارچه ارگاندی، چین کمتری دارند.

نتیجتاً اصطلاح «پاتیس» به صورت گسترده در صنعت نساجی برای اشاره به پارچه هایی که در هنگام لمس تا اندازه ای مجعد و موجدار هستند به کار برده می شود. با این حال پارچه پاتیس به دلیل کیفیت ذاتی مواد متشکله آن چنین خاصیتی دارد، اما بیشتر منسوجات دیگری که به آنها «پاتیس» گفته می شود، به دلیل آهار زنی در فرآیندهای پرداخت چنین حالتی پیدا می کنند.

پارچه پاتیست چه کاربردی دارد؟

به طور سنتی از پارچه پاتیست در وهله اول برای تولید پیراهن های زنانه لیننی استفاده می شود. به عنوان مثال در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از این پارچه برای دوخت لباس های فارغ التحصیلی استفاده می شد. حتی در آن زمان به این پارچه «پاتیس ایرانی» نیز می گفتند؛ امری که نشان دهنده محبوبیت این پارچه در سراسر آسیای جنوبی و خاورمیانه است.

امروزه قسمت اعظم پارچه های پاتیس تولید شده در جهان برای تولید لباس های یکدست salwar kameez در هند و پاکستان مورد استفاده قرار می گیرند. روند تقاضا برای این پارچه در میان این ملت ها مستمر و همیشگی است، و لباس پاتیست به جزئی جدائی ناپذیر از فرهنگ مردم پاکستان تبدیل شده است.
طراحان غربی نیز از این پارچه استفاده می کنند، اما از نظر حجمی درصد کمتری را به خود اختصاص می دهند.

در هند و پاکستان استفاده از پارچه های پاتیس فقط به لباس های salwar kameez محدود می شود، و این در حالی است که این پارچه کاربردهای گسترده تری در صنعت پوشاک غرب دارد.مثلا طراحان غربی معمولا از این پارچه برای دوخت بلوزها و پیراهن های بدن نما به سبک زنانه استفاده می کنند. این پارچه برای دوخت پیراهن ها و دامن های به سبک غربی نیز به کار برده می شود، اما این مورد در حال حاضر دیگر مثل گذشته رایج نیست.

با وجود اینکه پارچه پاتیست مورد استفاده در هند و پاکستان تقریباً همیشه چاپ می شود، اما این مورد کمتر در پارچه های پاتیس تولید شده در غرب مشاهده می گردد. در عوض طراحان اروپایی و آمریکای شمالی معمولاً این پارچه را رنگ آمیزی می نمایند و یا اینکه فقط آن را سفید می کنند.

طراحان غربی معمولاً به دلیل نرمی پارچه های پاتیس از آنها برای دوخت لباس های زیر و زیر پوش های زنانه استفاده می کنند. در گذشته از این پارچه های نرم برای تولید دستمال گردن نیز استفاده می شد. این روزها غالباً از پارچه پاتیست برای دوخت روپوش های بی آستین زنانه استفاده می گردد؛ دختران جوانان این روپوش های سبک لباس مانند را بر روی پیراهن های خود می پوشند.

پارچه پاتیست در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

هند در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده الیاف پنبه ای در جهان است، اما به نظر می رسد پاکستان بزرگ ترین تولید کننده لباس های آماده پاتیس در جهان باشد. به احتمال زیاد طراحان غربی که از این پارچه ها استفاده می کنند آنها را از چین یا هند تهیه می کنند، اما در پاکستان طراحان معروف به صورت شبانه روزی کار می کنند تا هر ساله طرح های جدیدی برای لباس های پاتیس خلق کنند.

چین بیش از دو دهه بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده پنبه در جهان بوده است، اما رکود اقتصادی اخیر در این کشور ظرفیت تولید پنبه آن را به طرز چمشگیری کاهش داده است. پس لرزه های این تغییر اقتصادی جهانی باعث شده که ایالات متحده رتبه خود را افزایش داده و بار دیگر به یک تولید کننده و صادر کننده بزرگ پنبه در جهان تبدیل گردد.

چین همچنان بزرگ ترین تولید کننده محصولات منسوج در جهان است. به احتمال زیاد پارچه پاتیس مورد استفاده برای دوخت لباس salwar kameez در هند یا پاکستان تولید می شود، اما پارچه پاتیس مورد استفاده برای اهداف دیگر احتمالاً در چین تولید می گردد.

هزینه پارچه پاتیست به چه صورت است؟

پارچه پاتیست نیز مانند اکثر پارچه های پنبه ای معمولاً قیمت بالایی ندارد. با این حال قیمت پارچه پاتیس شانه شده بیشتر از پارچه پاتیس کاردینگ شده است. پارچه پاتیست چاپ یا رنگ شده نیز غالباً قیمت بالاتری دارد. پارچه های پاتیسی که دارای گواهینامه GOTS یا سایر گواهینامه های معتبر پارچه های ارگانیک هستند، نیز معمولاً گرانتر هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>