اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه شانتون


پارچه شانتون چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید پارچه شانتون با پرورش پیله های کرم ابریشم شروع می شود. کرم های ابریشم در بخش های زیادی از آسیا وجود داشته اند و بشر در گذر قرن ها این حشرات را برای برداشت الیاف به شدت قوی و ظریف موجود در پیله های کرم ابریشم، اهلی کرده است.

کرم های ابریشم فقط بر روی درخت های توت زندگی می کنند و در مراحل پایانی فرآیند بالغ شدن، پیله های خودشان را بر روی این درختان به وجود می آورند. پیله های کرم ابریشم از الیافی تشکیل شده اند که این حشرات از غدد خاصی خارج می کنند و کرم های ابریشم این الیاف را در یک حرکت مارپیچی بر روی هم می پیچند تا شکل پیله های خودشان را ایجاد نمایند.

له ها از درختان و جوشاندن آنها جهت شل شدن الیاف، فرآیند را آغاز می کنند. سپس یک ماشین صنعتی جهت پیدا کردن انتهای شل شده، پیله را برس می زند. کارگر می تواند انتهای شل شده پیله را با دست نیز پیدا نماید.

در ادامه کارگر یا ماشین صنعتی، الیاف را از طریق یک روزنه کوچک بارگذاری می کند و آن را بر روی حلقه می پیچد. وقتی حلقه تماما پیچیده شد، پیله ها از هم باز می شوند. الیاف پیله ها برای تولید یک رشته پیوسته به هم دیگر متصل می گردند. وقتی رشته پیوسته به طول کافی رسید، کارگر به همراه دیگر رشته ها جهت تولید نخ، آنها را به هم می پیچید.

شانتون از دو نوع جداگانه نخ ابریشم تشکیل شده است. اولین نوع نخ جهت فراهم کردن ظاهر یکنواخت از روی یک غلتک عبور داده می شود. با این حال دومین نوع نخ که نخ نیم تاب (slub yarn) نام دارد، غلتک زده نمی شود. این نخ در راستای سطحش، برآمدگی های نامنظم دارد.

تولید کنندگان ابریشم در بیشتر حالت ها از نخ یکنواخت و معمولی برای پود پارچه شانتون و نخ نیم تاب برای تار استفاده می کنند. وقتی این دو نوع از نخ با هم بافته شدند، پارچه حاصله دارای ظاهری کمی نامنظم و برآمده است، اما بخش عمده آن یکنواخت می باشد.

بیشتر انواع پارچه شانتون، رنگ آمیزی می شوند و این فرآیند رنگزنی معمولا قبل از اینکه نخ ابریشمی به لباس بافته شود، انجام می گیرد. پارچه شانتون شاید برای بهبود مقاومت در برابر آتش تحت عمل آوری های شیمیایی نیز قرار گیرد.

پارچه شانتون چه کاربردی دارد؟

پارچه شانتون علیرغم اینکه کمی ظاهر نامنظمی دارد، اما باز هم به عنوان یک ماده لوکس مورد توجه و پذیرش قرار گرفته است؛ بنابراین تولید کنندگان منسوج معمولا از این پارچه جهت تولید لباس های درجه یک برای مردان و زنان استفاده می کنند. تولید لباس های عروس یکی از متداول ترین کاربردهای ابریشم شانتون به شمار می آید. وقتی برای این هدف از این پارچه استفاده می گردد، یک بافت موجدار با ظاهری جذاب و گیرا به دست می آید.

دیگر کاربرد محبوب شانتون، تولید لباس های شبانه برای بانوان است. شانتون (شانتونگ) به دلیل ویژگی های سبک وزنی و ظرافت عالی، برای لباس هایی که انحنای بدن زنانه را برجسته می کنند و موجدار هم هستند کاملا مناسب است.

در حوزه پوشاک مردانه، شانتون یک پارچه مطلوب برای تولید پیراهن، جلیقه، شلوارهای خوش دوخت و حتی کت و شلوار است. با این حال شانتون بیشتر در لباس زنانه کاربرد دارد و کمتر در لباس مردان مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه شانتون  برای تولید لباس های دخترانه درجه یک هم جایگاهی برای خودش دست و پا کرده است. بافت نامنظم این پارچه، جذابیتی بی مانند برای آن فراهم نموده است. ظاهر این پارچه، آن را جهت تولید لباس های موجدار برای دختران ایده آل کرده است.

پارچه شانتون در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

چین در حال حاضر، تولید کننده اصلی ابریشم در جهان است. هند نیز تولید کننده عمده ابریشم به شمار می آید، اما تولید کنندگان ابریشم هند به دلیل اینکه ماهیت پارچه شانتون  به شمال چین بر می گردد، به تولید این پارچه تمایل چندانی ندارند. دیگر شاندونگ محل اصلی تولید ابریشم در چین نیست، چون دانش ساخت این پارچه ابریشمی به دیگر مناطق تولید محصولات نساجی گسترش یافته است.

هزینه پارچه شانتون به چه صورت است؟

ابریشم یکی از گران قیمت ترین پارچه های جهان است. افزایش یا بهبود تولید این پارچه با استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی غیر ممکن است، و ماشین آلات صنعتی فقط می توانند کارایی تولید ابریشم را تا درجه محدودی بهبود ببخشند. در میان انواع متنوع پارچه های ابریشمی، شانتون به دلیل بافت منحصر به فرد و عرضه محدود از بقیه کمی گران قیمت تر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>