اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عیوب نخ

نخ ها معمولاً دارای دو شکل متفاوت موجود هستند: اولی یک مجموعه به هم تابیده از فیلامنت های به هم پیوسته یا الیاف استیپل است و دومی متشکل از مجموعه ای موازی از فیلامنت هاست. نخ ها در قالب محصولات بافته شده، کشباف، بافتنی یا گره ای در هم آمیخته می شوند و یا به هم گره می خورند. بعضی اوقات فیلامنت های بلند و باریک ابتداً به یک نخ حجیم تبدیل می شوند و سپس به همین شکل مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته بندی عیوب نخ

نخ های معیوب به دلیل عوامل مختلفی مانند کیفیت مواد اولیه، شاخصه های فرآیندی اتخاذ شده، شرایط فرآوری، نگهداری و غیره به وجود می آیند. نخ های معیوب نه تنها بر ظاهر نخ تأثیر می گذارند، بلکه تأثیر زیادی بر عملکرد نخ پس از ریسیدن آن نیز دارند.عیوب نخ را به صورت گسترده در قالب دسته بندی های زیر می توان طبقه بندی کرد:

  • شاخص نقص (IPI)
  • ضریب تغییر جرم (CV%)
  • شاخص پرزداری
  • عیوب دوره ای
  • عیوب Classimat

قطر نخ را می توان با روش های نوری یا خازنی محاسبه کرد. تستر USTER از روش خازنی برای تعیین قطر نخ استفاده می کند. اگر قطر هر جایی از نخ، 50% بیشتر از قطر واقعی نخ باشد، آنجا را یک محل ضخیم و اگر قطر جایی از نخ، 50% کمتر از قطر واقعی نخ باشد آنجا را یک محل نازک در نظر می گیریم؛ ضمناً اگر قطر جایی از نخ آنقدر ضخیم باشد که به 200% قطر نخ هم برسد می گوییم نخ نپ دار است. در واقع IPI در مورد یکنواختی نخ است؛ هر چه مقدار IPI بیشتر باشد نخ یکنواخت تر است.

شاخص نقص نخ براساس آزمون استاندارد ASTM D 1425 تعیین می گردد. تستر USTER برای تعیین ناهمواری نخ مورد استفاده قرار می گیرد و برمبنای روش خازنی کار می کند. در این روش نخ از بین دو صفحه خازن عبور داده می شود و براساس تغییرات ظرفیت خازن قطر نخ عبور داده شده از بین صفحات خازن تجزیه و تحلیل می شود.

عیوب دوره ای

این ها عیوبی هستند که به صورت دوره ای به وجود می آیند و به صورت الگوهای چوبی، نوارها یا رگه هایی در پارچه ظاهر می شوند.وجود چنین عیوبی در نخ متشکله پارچه بعد از رنگرزی آن باعث ایجاد تغییراتی در سایه رنگ پارچه می شود.

عیوب Classimat

براساس معیارهای USTER Classimat، عیوب نخ را می توان به دسته های زیر طبقه بندی کرد؛ بیشتر این عیوب را می توان با کمک هر نوع پاک کننده نخ در بخش اتوکنر و در طی فرآیند تاباندن نخ از بین برد.

  • نپ ها (گلوله های نخی)
  • قسمت های ضخیم کوتاه
  • قسمت های ضخیم بلند یا نخ های دولا
  • قسمت های نازک بلند

معمولاً نپ ها دارای طول 0.1 تا 1 سانتیمتر و قطر حدودی 420%+ هستند. قسمت های ضخیم کوتاه به عنوان یک عیب بسیار کوچک به نظر می آیند و 1 تا 4 سانتیمتر از طول نخ در دامنه قطر 150%+ تا 400%+ را پوشش می دهند. قسمت های ضخیم بلند، دامنه ای در حدود 50%+ تا 200%+ با طول 8 تا 38 سانتی متر دارند.

نخ های دولا با دو برابر شدن مواد اولیه در هر مرحله از تولید نخ به عنوان فتیله ها یا نیمچه نخ های دولا تولید می شوند. این نقص نخ به عنوان نخ دولا نیز شناخته می شود. ضمناً قسمت های نازک بلند نخ یا نخ های یک لای بلند نیز تولید می گردند. نخ یک لای بلند، نخی است که قطر آن نصف قطر اصلی نخ است. سطح مقطع قسمت نازک نخ معمولاً 30%-، 45%- یا 75%- است.

آزمون نخ اسلاب دار

نخ اسلاب دار یا نخ فانتزی، کاربردهای متنوعی در منسوجات دارد. تمام عیوب اسلاب نخ در پارچه براساس سطح مرجعی که در سطح نخ پایه است محاسبه می شوند. افزایش جرم عبارتست از مقدار جرمی که نسبت به سطح پایه / سطح مرجع که صفر است، افزایش می یابد. حداکثر طول قسمت های معیوب نخ در پایین، طول اسلاب نامیده می شود و فاصله بین دو قسمت معیوب متوالی فاصله اسلاب نام دارد. نسبت T/P نیز از فاکتورهای مهمی است و نشان دهنده شیب عیوب موجود در نخ می باشد.

می توانیم یک نخ فانتزی را با دو یا چند توده تولید کنیم، این بدان معنی است که حداقل برای ساختاین نوع از نخ ها از نیمچه نخ هایی با دو اندازه مختلف استفاده می شود؛ به عنوان مثال دو نیمچه نخ با جرم های متفاوت یا طول های متفاوت برای تولید نخ های اسلاب دار با هم ترکیب می شوند. کاهش جرم نیمچه نخ شاخصه کیفی مهمی است، زیرا کاهش جرم قبل و بعد از تولید نیمچه نخ ها باعث ایجاد جاهای ضعیفی در نخ می شود؛ بنابراین حفظ تنظیمات ماشین ریسندگی یا دستگاه تولید نخ اسلاب دار به منظور اجتناب از این مسائل بسیار حائز اهمیت است.

معمولاً نمره نخ فانتزی به عنوان نمره اسمی کلی بیان می شود که توصیف کننده وزن واحد طول نخ است. ضمناً می توان نمره پایه نخ و نمره اسلاب را نیز به صورت جداگانه توصیف کرد. آزمون نخ اسلاب دار توسط دستگاه USTER Tester 5 انجام می شود. این دستگاه براساس اصول خازنی کار می کند که در آن قطر نخ عبور داده شده از بین صفحات دی الکتریک خازن با توجه به تغییرات ظرفیت خازن تعیین می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>