اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چای

اکسیداسیون
پس از آنکه سلولهای برگ پاره و خرد شدند، مرحله اکسیداسیون برگ آغاز می شود. زمان لازم برای انجام این عمل بسیار متغیر و به کیفیت و روش خردکردن، میزان درجه حرارت برگ بستگی دارد. نخستین تغییر شیمیایی که در مرحله اکسیداسیون صورت می گیرد اکسیداسیون دو یا چند ماده پلی فنلی از گروه کاتچین ها است.

در نتیجه پاره شدن دیواره سلولی، کاتچینها در مجاورت آنزیم پلی فنل اکسیداز قرار گرفته و با گرفتن اکسیژن هوا اکسید می شوند و ترکیباتی به نام ارتوکینون تشکیل می گردد. پس از تشکیل این مواد عمل آنزیم متوقف شده و تغییراتی که پس از این رخ می دهد ماهیت غیر آنزیمی دارد و طبق قوانین واکنش های شیمیایی، سرعت آن با افزایش دما به طور مداوم بالا می رود.

ارتوکینون ها، به سرعت متراکم شده و به صورت بیس فلاونول ها و سپس تیافلاوین ها که ترکیباتی نارنجی رنگ هستند در می آیند. تیلافلاوین ها در روشنی و شفافیت رنگ و تندی نوشابه چای اهمیت زیادی دارند. این مواد سپس متراکم شده و به موادی موسوم به تیاروبیجین ها که به رنگ قرمز هستند تبدیل می شوند چنین تغییراتی با تندی، مایه داری و رنگ نوشابه چای سیاه، ارتباط دارد.

نکات مهم در اکسیداسیون چای

  1. زمان لازم برای این مرحله متغیر بوده و بسته به نوع برگ و شدت خردشدن برگ (کیفیت و شدت پلاس و مالش) بین 4تا 2 ساعت به طول می انجامد (این مدت زمان از شروع مرحله مالش آغاز می‌گردد زیرا همزمان با مالش برگ و خرد شدن برگ، اکسیداسیون آغاز می شود.)
  2. تغییر رنگ برگ مالش خورده از سبز به مسی و استشمام عطر مخصوص، نشانه کامل شدن مرحله اکسیداسیون است.
  3. در خواص نوشابه ای چای، چهار ویژگی تندی، کیفیت، مایه دار بودن و رنگ چای سیاه تحت تأثیر دما و مدت زمان اکسیداسیون قرار دارد.

برای انجام عمل اکسیداسیون ممکن است برگ مالش خورده را روی سطح پوشش داده شده با رزین های مخصوص اتاق تخمیر پهن کنند در برخی نقاط از سینی های آلومینیومی که در قفسه هایی جاگذاری شده اند نیز برای این عمل استفاده می شود. در استفاده از سطوح سیمانی و آلومینیومی برای تخمیر چون برگ جهت اکسیداسیون نیاز به اکسیژن دارد، لذا نباید ضخامت برگ های پهن شده زیاد باشد تا اکسیژن به آسانی به قسمت های پایین هم برسد.

ضخامت برگ پهن شده از 3 تا 10 سانتیمتر متفاوت است. در روش چایسازی غیرارتدکس، چون سلولهای برگ شدیدتر تخریب می شوند مواد بیشتری در معرض واکنش اکسیداسیون قرار گرفته، در نتیجه احتیاج به اکسیژن بیشتری نسبت تولید چای سیاه به روش ارتدکس است. در روش سی تی سی سیستم های مختلفی برای انجام عمل تخمیر (اکسیداسیون) وجود دارد. امروزه از سیستم های جدید مانند ماشین های تخمیر پیوسته استفاده می‌گردد.

خشک کردن
خشک کردن، فرایندی حرارتی است که سبب پایان بخشیدن به کلیه واکنش های شیمیایی و بیوشیمیایی مراحل چای سازی و کاهش تدریجی رطوبت برای پایداری خصوصیات کیفی چای می شود رطوبت موجود در برگ چای پس از مرحله اکسیداسیون، توسط عمل خشک کردن، کاهش یافته و به حدود 3 تا 4 درصد می‌رسد، بدین ترتیب چای تبدیل به فرآورده ای می‌شود که به مدت زیادی قابل نگهداری است.

این عمل در روش ارتدکس در دستگاه خشک کن رفه ای اتفاق می افتد اما دستگاه مناسب برای خشک کردن چای CTC دستگاه های خشک با بستر شناور (Fluid Bed Drier) است. در این سیستم، برگ تخمیر شده در یک بستر سیال از هوای گرم، خشک می شود. این شیوه نه تنها یک نوع خشک کردن سریع و یکنواخت را موجب می شود بلکه فشار هوا نیز برگ در حال خشک شدن را در امتداد تونل به پیش میراند و نیاز به یک سینی متحرک را مرتفع می سازد.

درجه بندی و جداسازی
درجه بندی و جداسازی فرآیند مهمی در چایسازی است و با توجه به روش و شیوه ای که به کار برده می شود می تواند اثر مهمی در قیمت چای سیاه در بازار داشته باشد. تفکیک ذرات چای به شکلها و اندازه های گوناگون که مورد تقاضای بازار نیز باشد مستلزم عملیات متعددی است. از آنجایی که این عملیات ثابت و منظم نیست لذا برای آن نمی توان هیچگونه ضوابط استانداردی وضع نمود.

به طور کلی اهداف مربوط به طبقه بندی چای عبارتست از:

  • جداسازی ذرات چای تولیدی به اشکال و اندازه های مختلف مطابق با تقاضای بازار (تجاری).
  • کاهش اندازه ذرات بیش از حد بزرگ به درجات قابل پسند.
  • تمیز کردن چای جهت عرضه مقبول تر.

عملیات مذکور توسط ماشین های خاصی صورت می گیرد این ماشینها، چای استحصالی را بر اساس ریزی و درشتی از همدیگر جدا کرده و با توجه به نوع غربال های بکار رفته، ارقام مختلف چای به دست می آید معمولاً در این عمل، چای به چهار دسته قلم، شکسته، باروتی و خاک تقسیم می شود که هر کدام نیز شامل چند درجه می باشد.

بسته بندی

در این مرحله، چای فرآوری شده به صورت بسته های با وزن زیاد (فله) و کم بسته بندی می شود. در این مرحله علاوه بر رعایت ضوابط فنی و بهداشتی در واحدهای تولید و بسته بندی مواد غذایی، برای بسته بندی چای در تمامی وزنها، رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. جنس مواد بسته بندی باید از نوع مخصوص مواد غذایی، نو و غیر بازیافتی، غیر قابل نفوذ به هوا و حداقل دولایه باشد. همچنین چاپ روی بسته بندی باید دارای ثبات کافی و مناسب مصرف و مطابق ضوابط چاپ روی بسته بندیهای مواد غذایی باشد.
  2. برچسب گذاری محصول باید مطابق با مفاد ماده 11 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آخرین مقررات و دستورالعمل های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران بوده و از درج مطالب غیر واقعی و یا فریبنده خودداری گردد.
  3. کلیه مواد بسته بندی شامل مواد پلیمری، کاغذ، مقوا و قوطی فلزی باید دارای ویژگی هایی مطابق با آخرین استانداردهای ملی ایران برای نوع ماده مصرفی باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>