اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انگور

مکان یابی

در مطالعه مکان باغ انگور ارگانیک، آب و هوا و اجزای آن اهمیت زیادی دارند. مهم ترین اجزای آب و هوا از نظر میوه کاری دما (میانگین دمای سالیانه، میانگین دمای فصل رشد، تعداد روزهای رشد با میانگین دمای بیش از 10 درجه سانتیگراد (صفر فیزیولوژیک) و حداقل دمای زمستانه)، بارندگی و توزیع آن و نور خورشید و ساعات آفتابی هستند. به طور کلی کوهپایه های مشرف به جنوب به شرط برخورداری از خاک عمیق و امکانات آبیاری نسبت به اراضی مسطح و یا دره ها و نقاط گود موقعیت بهتری دارند. تولید میوه مرغوب مستلزم آن است که طول فصل رشد بیش از 235 روز باشد و 1800 - 1600 ساعات نور خورشید فراهم شود. درختان انگور در چند مرحله به کمبود نور خورشید حساس هستند.

صبحگاهان برای خشک کردن قطرات شبنم، بعد از گل دهی و یک ماه قبل از برداشت که به ترتیب کمبود نور (کمتر از 30 % از نور کامل خورشید) سبب بروز عوارض فیزیولوژیکی، ریزش گل و میوه و کاهش کیفیت (رنگ و عطر) می شود. به علاوه نور خورشید کافی چنانچه به داخل تاج و سطح زمین باغ نفوذ کند سبب تشکیل جوانه های گل قوی و گرم کردن خاک باغ می شود. همچنین مکان باغ از نظر دوری یا نزدیکی به بازار، جریان هوا، ارتفاع از سطح دریا، شیب و جهت شیب و نوع خاک اهمیت دارد. با افزایش ارتفاع از سطح دریا درجه حرارت و طول فصل رشد کاهش ولی کیفیت میوه مخصوصا رنگ و سفتی میوه افزایش می یابد. منطقه با باد ملایم از آن جهت اهمیت دارند که دائما هوای منطقه در حال گردش و جریان است و به طبع میزان رطوبت نسبی هوا کمتر است، بنابراین سطح برگها پس از باران به سهولت خشک (در نتیجه سفیدک کمتر) می شود.

در نقطه مقابل، دره ها و نقاط محصور از هر طرف با خطر افزایش آفات و بیماری های به دام افتادن هوای سرد در زمستان در معرض تهدید هستند. در مناطقی که شدت باد زیاد است قبل از احداث باغ باید به فکر احداث بادشکن (کشت 3 - 4 ردیف درختان بلند قامت مثل صنوبر و یک یا دو ردیف درختچه های کوتاه قامت مثل آلبالو) در مسیر باد غالب منطقه بود. این درختان همچنین آشیانه خوبی برای حفاظت از انواع حشرات و پرندگان مفید هستند که وجود آنها یکی از شاخص های سلامتی باغ محسوب می گردد. یکی دیگر از پیش نیازهای کاشت برخورداری از یک خاک سالم است. یک خاک خوب و ایده آل برای تولید انگور ارگانیک باید:

  1. از نظر غذایی متعادل، از نظر بافت و PH مناسب و غنی از مواد آلی ( 5%<) li="">
  2. خلل و فرج (تهویه) و فعالیت زیستی (میکرو ارگانیسم ها) بالایی داشته باشد.

متاسفانه با گسترش شهرها و روستاها، اراضی با خاک مرغوب در اطراف رسوبات آبرفتی رودخانه ها یا از بین رفته اند و یا بسیاری از آنها در معرض تغییر کاربری قرار گرفته اند.خاک های فشرده، فقیر از مواد آلی خاک های مرده ای (فاقد فعالیت بیولوژیکی) هستند و برای تولید میوه ارگانیک مناسب نیستند. به علاوه، کشت این محصول طالب زمین های حاصلخیز به عمق بیش از یک متر خاک زراعی، عاری و یا با درصد شیوع کمتر علف های هرز خطرناک مثل قیاق و چایر، با قابلیت دسترسی به آب شیرین رودخانه می باشد که متاسفانه بیشتر این اراضی، امروزه در اثر توسعه افقی شهرها و روستاها از بین رفته اند.

محاسبه قیمت تمام شده انگور ارگانیک
هزینه تولید در مزارع انگور ارگانیک به دلیل استفاده کمتر از نهاده های خارجی، کمتر از مزارع رایج است. خرید کودهای مصنوعی و آفت کش در این نظام وجود ندارد. علاوه بر این کشاورزان زیستی هزینه کمتری را برای استهلاک سرمایه گذاریهای مربوط به نهاده هایی نظیر ابزارهای ماشین و تجهیزات پرداخت می کنند. روی هم رفته هزینه نهاده ها در مزارع زیستی کمتر است. چالش اصلی کشاورزان زیستی کنترل علفهای هرز است. علفهای هرز عامل محدودکننده تولید در این مزارع هستند و کشاورزان زیستی نسبت به دیگر عملیات مدیریتی، زمان و هزینه بیشتری را صرف کنترل علفهای هرز می کنند. روشهای مکانیکی و دیگر روشهای مدیریتی جایگزین علف کشها شده است. خاک ورزی برای کنترل علفهای هرز پس از سبز شدن گیاه، به شکل سطحی و غیر عمیق انجام می شود تا خاک فشرده نگردد.

برخی عقیده دارند که علف های هرز سبب افزایش نیاز به شخم و هزینه های آن می گردد. در عمل، این تصور صحیح نیست. کشاورزان زیستی با بهبود ساختمان خاک و اعمال مدیریت مناسب دریافته اند که نسبت به نظام های رایج، به خاک ورزی کمتری نیاز است. به نظر می رسد درآمد خالص مزارع ارگانیک کمی بیشتر از مزارع رایج باشد. به طور کلی مخارج کمتر بوده و درآمد بیشتر است (به دلیل وجود یارانه ما به التفاوت قیمت محصولات زیستی نسبت به محصولات رایج) این مابه التفاوت بسته به محصول و زمان متفاوت است. صنعت زیستی به سرعت در حال تغییر است که این امر منجر به عدم ثبات قیمت ها می گردد. به عنوان مثال ما به التفاوت بالا برای یک محصول می تواند برخی کشاورزان را به سمت تولید و پرورش آن محصول هدایت کند. در این حالت بازار اشباع شده و قیمت کاهش پیدا می کند. برخی معتقدند که با گذشت زمان، ما به التفاوتها به ثبات می رسد.

در یکی از مطالعات نشان داده شد که کشت گندم دوروم، گندم نرم زمستانه و یونجه در مزارع انگور ارگانیک، حتی بدون پرداخت ما به التفاوت، سود بیشتری فراهم می کنند. در شرایط پرداخت ما به التفاوت گندم دوروم، کتان، گندم سیاه، چاودار پاییزه و یونجه، درآمدزاترین محصولات با یکدیگر یک تناوب پایدار زیست محیطی و اقتصادی تشکیل می دهند. کودهای سبز محصولات مرتعی که به نظر می رسد توانایی بهبود خاک را دارند، بازده اقتصادی بالایی ندارند. کشت مخلوط روشی است که محصولات کم ارزش را در تناوب جای می دهد، ضمن اینکه محصولات باارزش نیز در مزرعه پرورش داده می شود. تناوب زراعی باعث کاهش مخاطرات نیز می شود. با کشت چند محصول به طور همزمان، درآمد مزرعه در مقابل نوسانات قیمت بازار یا کاهش عملکرد بیمه خواهد شد. به نظر می رسد صنعت زیستی، نمی تواند در حد کفایت، گسترش یابد تا از نظر تقاضا برای آینده ای روشن راضی کننده باشد، بنابراین باید تعداد بیشتری کشاورزان، عرضه کنندگان نهاده ها و صنایع تبدیل مواد غذایی را در جهت کشاورزی زیستی تشویق کنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
سیروس لطفی:
سلام ببخشید من حدوود٢٠٠ تا انگور سیاە کاشتم و امسال٣سالە هستن ارتفاع از سطح دریا٢٠٠٠مترە آیا میوە جوابگو میشە و میتونم کیفیت خوبی رو انتظار داشتە باشم؟ ممنون.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>