اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تنوع زیستی

در این مطلب به ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی (Biodiversity Impact Metric) ایجاد شده توسط Natural Capital Impact Group در CISL نگاهی انداخته می شود تا به مخاطبین در مورد چگونگی کمک این ابزار به کسب و کارشان، اطلاعات لازم ارائه گردد.اولین گام برای ایجاد یک استراتژی تنوع زیستی، درک تأثیرات موجود است تا اینگونه اقدامات در اولویت قرار گیرند. اما عمل کردن به این موضوع به راحتی صحبت در مورد آن نیست.

برای برندهای چند ملیتی بزرگ با زنجیره های تأمین پیچیده که هزاران ماده مختلف را از سراسر جهان تأمین می کنند، همیشه چالش های قابل توجهی وجود دارد. برای برندهای کوچک تر نیز که زنجیره تأمین محدودتری دارند، تأمین منابع مورد نیاز برای جمع آوری داده های خاص یک مکان به همان اندازه سخت و هزینه بردار است.

در این حالت ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی می تواند کمک کننده باشد. این ابزار که در آوریل سال 2020 توسط Natural Capital Impact Group منتشر گردیده، محصول همکاری مشترک بین بنیاد رهبری پایداری کمبریج و شرکای تجاری پیشرو از جمله شرکت کرینگ (Kering)، پریماک (Primark) و آسدا (Asda) است. ابزار ذکر شده، کسب و کارها را قادر می سازد تا تأثیرات و اولویت های اقدامات خودشان را شناسایی نمایند، بدون اینکه به داده های میدانی مکان خاص نیازمند باشند.

ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی به چه صورت عمل می کند؟

ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی بر روی پایگاه داده های موجود تکیه می کند و یک فرمول ریاضی ساده جهت فراهم نمودن یک تخمین از تأثیر فراهم می آورد. این فرمول ساده به صورت زیر است:

تأثیر تنوع زیستی= مساحت زمین مورد سنجش × نسبت از بین رفتن تنوع زیستی × اهمیت تنوع زیستی
یقینا این نوع محاسبه کاملا دقیق نیست، اما معیار نسبتا خوبی به برندها ارائه می دهد تا محل و میزان بیشترین تأثیرشان را تشخیص دهند. بنابراین در صورت لزوم و نیاز به انجام یک استراتژی مؤثرتر می توان تحقیقات بیشتری انجام داد.

ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی به چه صورت به برندها کمک می کند؟

این ابزار یک رویکرد مقدماتی خوب است و شرایط ارزیابی سریع ریسک را مهیا می کند که با توجه به وضعیت خطرناک کنونی (از سال 1970 میلادی تعداد حیوانات موجود در سطح کره زمین به نصف کاهش پیدا کرده و بسیاری از دانشمندان عنوان می کنند که ما در حال حاضر در طول ششمین دوره انقراضی زمین زندگی می کنیم)، نوعی ابزار قدرتمند برای تغییر به حساب می آید.

این ابزار همچنین به شرکت ها اجازه می دهد تا به راحتی به وسیله جمع آوری نتایج کلی برای همه نواحی تأمین، امتیاز نهایی شرکت را برای تنوع زیستی محاسبه نمایند. لازم به ذکر است که ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی به دلیل داشتن یک وزن دهی برابر برای سه متغیر جهت مقایسه کالاهایی با بازده ای مختلف مناسب نیست، اما برای مقایسه تأثیر یک کالا، مثل پنبه در یک منطقه مشخص مفید خواهد بود.

امتیاز تأثیر تنوع زیستی با تقسیم مقدار کلی کالای خریداری شده می تواند حاصل گردد تا یک شاخص از تأثیر برای هر واحد تأمین کالا ارائه داده شود. برای برندهای مدی که کالاهای تکمیل شده خریداری می کنند، امتیاز محصول را به راحتی می توان با اضافه نمودن تأثیرات کلی مؤلفه های متنوع یک پوشاک محاسبه نمود.
دیگر مزیت عمده این ابزار به انطباق پذیری آن بر می گردد.

برای کسب و کارهایی که به صورت محدود زنجیره های تأمین خودشان را مورد پایش قرار می دهند، اطلاعات کافی فراهم می کند تا بتوانند استراتژی تنوع زیستی برای شرکت شان به وجود آورند، هر چند که هنوز به حداقل دانش از منابع الیاف استفاده شده در سطح کشور نیازمند خواهند بود.برای آن دسته از برندهایی که قابلیت ردیابی بیشتر تأثیراتشان را دارند، دقت سنجش به واسطه وارد نمودن داده های بازدهی واقعی، آگاهی از روش های تولید واقعی و موقعیت هایی با دقت بیشتر می تواند بهبود پیدا کند.

ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی چه محدودیت هایی دارد؟

زنجیره های تأمین مد به شدت پیچیده و غیرشفاف هستند. تعیین نمودن یک کشور مبداء برای استفاده از الیاف آن در تولید و انتخاب شبکه ای از واسطه ها که معمولا در زنجیره های تأمین مد برجسته هستند، کار چندان سختی نیست.

هر چند که در سال های اخیر میزان قابلیت ردیابی بهبود پیدا کرده است، اما هنوز هم تعداد زیادی از برندها تنها پایش زنجیره های خودشان را به سطح الیاف محدود نموده اند. این موضوع برای بسیاری از برندها یک نوع مانع به شمار می آید و تأثیر واقعی تصمیم گیری های تأمین کالا را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.
برای برندهایی که می خواهند به قابلیت ردیابی زنجیره های تأمین خودشان دست پیدا کنند، ضروری است که نقطه شروع کارشان را نقشه راه پایداری قرار دهند و چیزهایی مثل گواهینامه ها می توانند به آنها در این مسیر کمک نمایند.

دیگر محدودیت این ابزار به تمرکز آن بر روی استفاده از زمین مربوط می شود. با توجه تأثیرات چشمگیر تولید مد بر روی استفاده از آب و آلودگی منابع آبی به واسطه ریختن مستقیم آب تصفیه نشده به رودخانه ها و چشمه ها، این ابزار تنها معیاری از تأثیرات کلی بر روی تنوع زیستی را نشان می دهد که در حقیقت ابعاد آن بسیار بیشتر و وابسته به فرآیندهای تولید است.

این ابزار حتی تأثیرات بر روی گونه های منحصر به فرد را نیز در نظر نمی گیرد. همچنین تأثیرات اجتماعی یا دیگر ملاحظات پایداری مثل انتشار کربن توسط ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی محاسبه نمی شود. همه این محدودیت ها توسط نویسندگان گزارش مورد تأیید قرار گرفته است، به همین دلیل گروه سازنده این ابزار توصیه می کند که محاسبه تأثیرات تنوع زیستی برای ایجاد یک تصمیم گیری درست در کنار دیگر چارچوب ها و ملاحظات اصلی پایداری مورد استفاده قرار گیرد.

آنها عنوان می کنند که حرکت تولید شاید تأثیرات برند را کاهش دهد، اما تولید غیر پایدار را در منطقه اصلی متوقف نمی کند. با توجه به این موضوع، حداکثرسازی تأثیر تنوع زیستی می تواند به معنای همکاری با یک تأمین کننده جهت توسعه روش های پایدارتر باشد.

نتیجه گیری

ایجاد استراتژی تنوع زیستی برای هر برندی که بخواهد به ارزش های تنوع زیستی در زنجیره های تأمین خودش بپردازد، ضروری است. توانایی ها و مزیت های ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی به کسب و کارها اجازه می دهد تا از موانع جمع آوری داده های متمرکز منابع عبور کنند و به مروری سریع از تأثیرات کسب و کارشان دست پیدا کنند.

برندها در این ابزار لازم است تا قابلیت ردیابی منابع الیاف خودشان را در سطح کشوری داشته باشند، اما این ابزار همه تأثیرات تنوع زیستی که در زنجیره های تأمین مد مثل آلودگی آب یافت می شود را پوشش نمی دهد. این ابزار برای ارائه یک مرور کلی به اندازه کافی خوب عمل می کند، هر چند که در این زمینه به تحقیقات بیشتری برای یافتن تأثیرات حداکثری نیاز است.

جمع بندی

اگر کسب و کار کوچکی با منابع محدودی هستید که می خواهید تأثیر تنوع زیستی کسب و کارتان را ارزیابی نمایید، استفاده از ابزار سنجش تأثیر تنوع زیستی را در نظر بگیرید.اگر برند بزرگی با تعداد قابل توجهی از محصولات و زنجیره های ارزشی هستید این ابزار یک نقطه شروع مناسب برای شما محسوب می شود که به تصمیم گیری های درست تأمین منابع منجر می گردد.این ابزار را با دیگر ابزارهای پایداری و چارچوب ها ادغام نمایید تا بتوانید تصمیم گیری جامعی اتخاذ کنید و طیف وسیع تری از عوامل مرتبط با تنوع زیستی را در نظر بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>