اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ذرت

انتخاب ارقام مناسب

قبل از کشت در سطوح وسیع و تجاری باید به ارزیابی ارقام موجود و قابل دسترس در منطقه پرداخت تا مناسب ترین آنها شناسایی گردند همچنین با مراحل کاشت، داشت، برداشت، نگهداری و بازاریابی این محصول آشنایی یافت. پرورش دهندگان خانگی نیز می توانند با کشت ذرت های معمولی به بلال های کوچک، ظریف و مناسب برای مصارف سالادی دست یابند.

مطلوب ترین ویژگی های ذرت های سالادی عبارتند از:

  1. مشخصه کیفیت بلال در انتخاب ارقام از اولویت بالاتری حتی نسبت به راندمان محصول برخوردار است.
  2. مقدار عملکرد محصول دومین خصیصه ای است که برای انتخاب ارقام مناسب مطرح می شوند. ارقام مناسب آن باید حداقل دارای 3 بلال باکیفیت، اندازه و شکل مقبول باشند. ارقامی که بیش از 2 بلال تولید می کنند، از کیفیت بلال های سوم به بعدشان کاسته می شود. معمولاً مقدار متوسط محصول ذرت سالادی با پوست حدود 8500 پوند در ایکر و بدون پوست حدود 1140 پوند در ایکر است.
  3. از ویژگیهای دیگر ارقام مناسب ذرت سالادی همانا بسادگی جدا شدن بلال ها از ساقه های ذرت بدون آسیب رسیدن به گیاه و بلال می باشد.
  4. ساقه های بوته ها باید در ارتفاع حدود 60 سانتیمتری تولید بلال نمایند تا برداشت آسانتر انجام گیرد.
  5. برخی تولیدکنندگان علاقمند به کشت ارقام بلال کوتاه ذرت هستند درحالی که بسیاری دیگر به کشت ارقام بلال بلند مبادرت می ورزند. طول مطلوب ذرت سالادی 10 - 5 سانتیمتر است.
  6. قطر بلال ها در انتهای آنها باید در حدود 2/3 - 1/3 اینچ باشد.
  7. دانه های بلال ها باید یکنواخت باشند.
  8. ردیف دانه های ذرت بر روی بلال ها باید کاملاً مرتب و منظم باشند.
  9. واریته هایی که دارای دانه های ریزتری هستند، از بازار پسندی بیشتری برخوردارند. به طوریکه داشتن دانه های بسیار ریز با ردیف های منظم و مستقیم از ویژگیهای مطلوب بلال های سالادی محسوب می شوند.
  10. بلال های سالادی مطلوب باید باریک با نوک تیز و انتهایی مخروطی باشند.
  11. خصوصیاتی چون زمان و تعداد برداشت ها نیز از دیگر ویژگیهای مطلوب برای انتخاب ارقام هستند. لذا همزمان سازی ظهور بلال ها از هزینه های برداشت و انبار کردن آنها خواهد کاست بنابراین ارقامی که برای تولید تجاری ذرت سالادی بکار می روند، باید ترجیحاً از ارقام هیبرید سینگل کراس انتخاب شوند.

مهم ترین گروه های ارقام ذرت که برای مصارف سالادی بکار می روند شامل:

1 - ارقام اختصاصی ذرت سالادی (grown solely):
برخی از شرکت های تولید کننده بذر اقدام به تولید و معرفی ارقامی از ذرت نموده اند که انحصاراً بمنظور کاشت آن مصرف می گردند. آنها دارای ارتفاعی نظیر ذرت های معمولی هستند و اصولاً شباهتی به ذرت های کوتوله ندارند و بهمین دلیل در مواقعی که بلال هایشان اجازه رسیدن به مرحله بلوغ را بیابند، از بلال هایی با اندازه ذرت های شیرین متوسط برخوردار می شوند. واریته هایی که اختصاصاً استفاده می شوند، از نظر اندازه مشابه ذرت های معمولی هستند اما بلال های متعددی تولید می کنند. ارقامی از ذرت سالادی که دارای ارتفاع حدود 6 فوت هستند، برای سهولت برداشت با دست مناسب ترند. واریته های مختص ذرت سالادی توانایی تولید بلال های بیشتری نسبت به سایر انواع ذرت را دارند.

2 - ارقام مختلف ذرت شیرین (sweet corn):
اغلب از ارقام ذرت شیرین نیز برای تولید ذرت سالادی بهره می گیرند درحالی که بکارگیری ذرت های کوتوله برای این منظور معمول نیستند. تمامی ارقام ذرت شیرین برای تولید ذرتهای سالادی مناسب نمی باشند. بلال های ارقام مختلف ذرت شیرین را راحت تر از سایر ارقام ذرت می توان با دست از ساقه ها جدا نمود. همچنین واریته های ذرت سوپر شیرین بلال های شیرین تری تولید نمی نمایند و از نظر مزه هیچگونه تفاوتی در ارقام مختلف ذرت وجود ندارد زیرا بلال ها را قبل از گرده افشانی و پیش از تجمع قند در دانه های بلال برداشت می کنند. اخیراً اقدام به کشت ارقام جدید حاصل از دگرگونی ژنتیکی از گروه ذرت های شیرین نظیر نژادهای پولک دار بدین منظور می شود که این نژاد به ویژه در اقالیم معتدل و مرطوب مناسب است.

3 - ارقام ذرت معمولی (field regular):
ارقامی از ذرت زراعی که برای تولید علوفه بکار می روند، دارای ارتفاعی حدود 6 فوت می باشند لذا استفاده از این قبیل ذرت ها بدین منظور مناسبتی ندارند. برطبق گزارشات تحقیقاتی دانشگاه " Minnesota " از ذرت های نشاسته ای که قابلیت تولید بلال های متعدد را دارند نیز می توان بمنظور بهره برداری آن اقدام نمود. براساس این گزارشات هیچگونه تفاوتی بین ذرت های نشاسته ای که غالباً برای تهیه علوفه کاشت می گردند و تمایل به تولید بلال های متعدد دارند با ارقام ذرت سالادی در این رابطه ملاحظه نگردید. بنابراین از ارقام ذرت دانه ای نیز در بسیاری از موارد برای کاشت ذرت سالادی استفاده می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>